بالارفتن تعداد زنان سرپرست خانوار با افزایش طلاق/ مهارت‌آموزی در کنار بسته معیشتی به توانمندسازی زنان کمک می‌کند

یک جامعه‌شناس گفت: علاوه بر کمک‎های مالی، می‌توانیم به زنان سرپرست خانوار کمک کنیم که یک مهارت بیاموزند. چراکه زنان سرپرست خانوار با درآمدزایی و سرمایه‌گذاری به شادکامی می‌رسند.

سید کمیل‌ حسینی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در رابطه با توانمند سازی زنان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: در حوزه زنان سرپرست خانوار یا قشر آسیب‌پذیر غیر از فقر اقتصادی با نوعی فقر فرهنگی نیز مواجهیم. شخصی که دچار فقر مادی شده و به همین دلیل تن به ازدواجی اشتباهی می‌دهد که در نهایت منجر به طلاق می‌شود، علاوه بر فقر مادی دچار یک نوع فقر فرهنگی و دانشی هم هست.

وی افزود: این فقر فرهنگی و دانشی ناشی از عوامل متعددی مانند مسائل اقتصادی، سبک زندگی و آداب و رسوم غلط است. اگر به دنبال حل مسئله قرار بگیریم، باید تلاش کنیم این فقر فرهنگی را هم جبران کنیم چراکه فرد در این صورت از نظر فرهنگی توانمند می‌شود و می‌تواند شغل بهتری پیدا کند، کارآفرین شود، مهارت‌های لازم را کسب کند و رضایت بیشتری از زندگی داشته باشد و ادامه زندگی‎شان با آسیب‌ها و خطاهای کمتری همراه باشد.

 حسینی عنوان کرد: به عنوان مثال فرض کنید خانمی درواقع دچار فقر و نیاز مالی است؛ خب این فرد باید حتما تامین شود اما این کمک ممکن است مقداری پول یا یک بسته معیشتی باشد و گاهی هم علاوه بر کمک‎های مالی، می‌توانیم کمک کنیم که یک مهارت بیاموزد.

وی ادامه داد: زنان سرپرست خانوار با درآمدزایی و سرمایه‌گذاری به شادکامی می‌رسند. به قول معروف شما یک زمانی باید به شخصی ماهی می‌دهی که نمی‌گوییم نبابد بدهی اما گاهی هم بایدبه او ماهیگیری یاد بدهی. علاوه بر اقتصاد، در حوزه سبک زندگی نیز باید این فقر فرهنگی را حل کنیم.

حسینی توضیح داد: زنان نسبت به مردان هم از نظر جسمانی و هم از نظر روحی از آسیب‌پذیری بیش‌تری برخوردارند و با توجه به جذابیت‌های ظاهری بانوان متاسفانه امکان سواستفاده از آن‌ها در جامه وجود دارد. اگر نتوانیم برای آن‌ها فرصتی ایجاد کنیم، ممکن حتی یک زن به این فکر بیفتد که می‌تواند با استفاده از زیبایی‌های خودش درآمدزایی کند و برا پر کردن خلع‌های خودش سلامت جنسی بهداشتی و حتی روانی جامعه را به خطربیاندازد.

وی افزود: به نظر می‌آید با بالاتر رفتن آمار طلاق و ضعیف‌تر شدن بنیان خانواده‌ها در دهه‌های گذشته، در آینده زنان سرپرست خانوار بیش‌تری هم از نظر تجرد قطعی و هم از نظر شکست‎های زناشویی خواهیم داشت. لذا کاری که باید کنیم این است که نباید نسبت به این قشر بی‌تفاوت باشیم که هم ممکن است برای سلامت خودشان و جامعه آسیب داشته باشند.

جامعه‌شناس در رابطه با چالش‌های توانمندسازی زنان گفت: چالش‌هایی مقابل توانمندسازی زنان در سطح کلان در حوزه فرهنگی‌ وجود دارد. یکی از چالش‌های این حوزه در سطح کلان، چالش‌های فرهنگی است. یعنی ما یک مقاومت‌های فرهنگی داریم که در کف جامعه زنان را در معرض آسیب قرار می‌دهد. مثلا دیدگاهی که جامعه به یک زن تنها و یا مطلقه دارد از جمله این موارد است.

وی اضافه کرد: چالش‌های دیگر، در حوضه دولت است. تقریبا همه شوراهایی که در حوزه سیاست‌گذاری زنان فعال بودند، غیرفعال شده‌اند و علی القاعده زمانی که شما نتوانی در حوزه دولت روش‌ها را عوض کنی، اندیشه‌ها و اهداف را عوض کنی، نمی‌توانی توقع داشته باشی  که کنشگری حاکمیت به سمت بهبود رود.  نگاه‌هایی که در دولت هست، همان نگاه‌های گذشته است. چالش دیگری که وجود دارد، موضوع حضور خانم‌ها در نهادهای تصمیم‌گیر است.

وی افزود: چالش اصلی در نهادهای مسئول ما، این است که کار میدانی نمی‌کنند. به دلیل محدودیت‌ها، مقاومت‌های اجتماعی و نداشتن شجاعت در برابر متعصبین و روشنفکران به پشیزی راضی می‌شوند که کاری را از پیش نمی‌برد و نمی‌تواند تحولی ایجاد کند. این شجاعت که من بتوانم با صلابت و قدرت رویکردها را عوض کرده و تغییر ایجاد کنم و نه از متعصب هراسی داشته باشم و نه از روشن‌فکر و با تدبیر به این که چه چیز به نفع زنان است، تصمیم‌گیری کنم، از حلقه‌های مفقوده‌ اصلی در حوزه زنان است و ما در این دولت شاهد تغییری در حوزه زنان نیستیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1185712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =