سلامت روان کودک بلاگرها در خطر آسیب قرار دارد / لزوم جریمه والدین خاطی

یک روانشناس گفت: وقتی که شما به فرزند خردسال خود فشار یک نوجوان را وارد می‌کنید، این باعث می‌شود کودک شما سلامت روانش را از دست دهد و کودکی که سلامت روان خود را از دست می‌دهد، در نوجوانی و جوانی دچار آسیب‌های متعدد می‌شود.

علیرضا شریفی یزدی روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در رابطه با کودک بلاگری گفت: پدرو مادرها وقتی از کودکان در فضای مجازی استفاده می‌کنند، حالا یا برای به شهرت رساندن بچه یا درآمدزایی و یا هردوی این‌ها، در حقیقت فشارسنگینی را به کودک وارد می‌کنند. با این کار اضطرابی به او می‌دهند که مطابق با سن آن کودک نیست یعنی ۲ نکته وجود دارد؛ اول اینکه خود این اضطراب فشار به کودک وارد می‌کند و باعث می‌شود او از قاعده سلامت روان خارج شود. فشارروانی که به کودک وارد می‌شود، سنگین است. کودک را آماده می‌کنند، جلوی دوربین می‌آورند و مجبورش می‌کنند، فیلم بازی کند یا نمایشی اجرا کند و این برای یک کودک بسیار سنگین است. نکته بعدی این است که چون کودکان ما در این موضوع تصمیم‌گیرنده نیستند، ممکن است وقتی بزرگ شدند، اصلا این کار ما را نپسندند وخوششان نیاید.

شکل جدیدی از آزار کودکان؛ کودک بلاگری /عملکرد اورژانس اجتماعی ضعیف است

شریفی‌یزدی ادامه داد: وقتی که شما به فرزند خردسال خود فشاری در حد توان یک نوجوان وارد می‌کنید،کودک شما سلامت روانش را از دست می‌دهد و این  ضعف در سلامت روان را در نوجوانی و جوانی به شکل دیگری تجربه می‌کند. بسیاری از اختلالات روانی و انحرافات اجتماعی مانند اعتیاد، جامعه‌ستیزی، فرار از مدرسه، فکر خودکشی و طلاق ریشه در سال‌های اولیه زندگی ما دارد. همینطور که سلامت روان در کودکی کودک را بیمه می‌کند در برابر بسیاری از آسیب‌های جتماعی در آینده هم موثر است. طبیعتا نداشتن سلامت روان در کودکی منجر به انواع آسیب‌‎ها در آینده می‌شود.

روانشناس گفت: یک طرف دیگر قضیه این است که باعث می‌شد فرزند ما به جای تفکر که ابزار اولیه آن اول کتاب و بعد رادیو است، فقط بر روی رسانه‌های بیداری تمرکز کند که نمونه بارز آن‌ها جلوه‌گری یعنی نمایش است و این باعث می‌شود این شخص در آینده فقط بر روی ظاهر خود مانند آرایش، پوشش، مدل مو و غیره متمرکز شود.

شریفی یزدی اظهار کرد: از طرفی چون بلاگری به نوعی درآمدزا است، این شخص در آینده دیگر در روند عادی زندگی و تامین نیازهای خود از راه یک شغل معمولی برایش قانع کننده نیست. بنابراین همیشه به دنبال راه‌های میانبر است و متاسفانه بخش بزرگی از راه‌های میانبر، راه‌های خلاف قانون است و این هم یک مشکل دیگری است که این افراد پیدا می‌کنند. این افراد از یک سو به یک شخصیت نمایشی تبدیل می‌شوند و از یک سوی دیگر یک شغل نرمال نمی‌توانند داشته باشند و به دنبال شغلی می‌گردند که زحمتش کم و درآمدش زیاد باشد.

وی در رابطه با لزوم وجود قانون بازدارنده در این حوزه، گفت: ما در زمینه قانون دچار خلا هستیم و باید این خلا قانونی را بر طرف کنیم و  نهادهای ذی ربط مثل انجمن حمایت از کودکان، بهزیستی و هر سازمان دیگری که ربطی دارند به این ماجرا دارد یا قوه قضاییه کسی به اسم مدعی العموم دارد و او باید در برابر این والدین بایستد؛ چرا که این‌ کار برخلاف روند والدگری است و این‌ها باید احضار شوند، تذکر داده شود و اگر ادامه دادند قانون باید برایشان جریمه و مجازات تعیین کند.

وی ادامه داد: مردم باید آگاه شوند مهم‌ترین مسئله ما سواد رسانه است؛ ما اگر سواد رسانه را افزایش دهیم، خود به خود خیلی از این داستان‎ها حل می‌شود چون که دیگر مردم به این کار اقدام نمی‌کنند و اگرم اقدام کنند دیگر انقدر مخاطب ندارند و نمی‌توانند بازار گرمی کنند.

اتمام پیام/

کد خبر: 1187001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =