قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه جندی‌شاپور، دانشگاه بولونیا و دانشگاه پاریس به ترتیب قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عمر مراکز آموزش عالی در سطح جهان به هزاران سال می‌رسد. در طول قرون، بسیاری از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان بازسازی شده‌اند، به دانشکده‌های مستقل تقسیم شده‌اند یا به گونه‌ای مدرن شده‌اند که دیگر قابل تشخیص نیستند.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران کدامند؟

موسسات قدیمی که امروزه وجود دارند به خاطر میراث تاریخی خود و اثبات توانایی آن‌ها در سازگاری با محیط‌های مدرن و باقی ماندن در یک دنیای جهانی شده و رقابت فشرده، حائز اهمیت هستند.

ایسکانیوز در ادامه قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان را بررسی کرده است.

دانشگاه جندی شاپور؛ قدیمی‌ترین دانشگاه تاریخ

 دانشگاه «گُندی ‌شاپور» یا همان جندی شاپور اولین دانشگاهی است که در کشور تاسیس شده وقدمت آن نیز به سال ۵۲۹ میلادی باز می‌گردد. در این دانشگاه علوم تجربی و ادبیات آموزش داده می‌شد.

 به دنبال تعطیلی فرهنگستان (مدرسه فلسفه) آتن، دانشمندان و حکیمان یونانی به شهر گندی ‌شاپور مهاجرت کردند و پادشاه وقتِ ساسانی با تکریم و احترام، آن ‌ها را پذیرفت. به تدریج دانشگاه گندی ‌شاپور تبدیل به مجمعی شد که دانشمندان ایرانی در کنار دانشمندان یونانی، هندی و رومی به فعالیت ‌ها و پژوهش ‌های علمی می‌پرداختند.

در زمان انوشیروان این دانشگاه توسعه یافته و بیمارستانی برای تدریس علم طب به وجود آمد. پس از ورود اسلام به ایران و به خصوص پس از سقوط بنی امیه به دست ایرانیان و روی کار آمدن عباسیان، راه برای نفوذ فرهنگ ایرانی در دل فرهنگ اسلامی فراهم شد و مراکز علمی ایران در اواسط قرن دوم هجری اهمیت خود را باز یافتند.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا در سال ۱۰۸۸ میلادی تأسیس شده و هیچگاه تعطیل نشده است. تا زمان نزدیکی، این دانشگاه فقط در مقاطع دکتری خدمات آموزشی به دانشجویان ارائه می‌کرد، اما امروزه برنامه‌های تحصیلی متنوعی در همه سطوح دارد.

این دانشگاه در شهر بولونیا ایتالیا قرار گرفته است و حدود ۸۷،۷۶۰ دانشجو دارد که از آن ها ۶،۴۰۰ نفر دانشجوی بین المللی هستند. فارغ التحصیلان مشهور این دانشگاه شامل سه پاپ، تعداد زیادی کارآفرین و چندین سیاستمدار ایتالیایی هستند.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس (University of Paris) یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های جهان است که در شهر پاریس، فرانسه واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۱۰۰ میلادی تاسیس شده و به عنوان نخستین دانشگاه در اروپا شناخته می‌شود.

با گذر زمان، دانشگاه پاریس به یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مؤسسات آموزش عالی در جهان تبدیل شده است. در حال حاضر، این دانشگاه بیش از ۶۰ هزار دانشجو در سطوح مختلف آموزشی دارد و دارای ۱۳ دانشکده، ۲۰۴ بخش تحقیقاتی و ۳۵۰۰ استاد است.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه آکسفورد

بر اساس اعلام نظام رتبه بندی کیواس، دانشگاه آکسفورد در دوره زمانی ۱۰۹۶ تا ۱۱۶۷ میلادی در انگلستان تاسیس شده است، دانشگاه اکسفورد فهرستی از فارغ‌التحصیلان شامل ۲۸ نخست وزیر بریتانیا، ۲۰ اسقف کنتربری، ۱۲ قدیس، ۵۰ برنده جایزه نوبل، همچنین استیون هاوکینگ را در کارنامه خود دارد.

اگرچه تاریخ دقیق تأسیس دانشگاه هنوز به شدت مبهم است، شواهدی از تدریس به عصر قرون وسطی (۱۰۹۶) برمی‌گردد و برخی ادعا می‌کنند که آن حتی قبل از آن تأسیس شده است.

در حال حاضر این دانشگاه در رتبه پنجم جهان است و واقعاً یکی از قدیمی‌ترین و با بالاترین رتبه‌های دانشگاهی در جهان محسوب می‌شود، به دانشجویانی به تعداد نزدیک به ۲۴،۳۰۰ نفر خدمات رسانی کرده و بزرگ‌ترین ناشر دانشگاهی جهان را اداره می‌کند.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه سالامانکا

دانشگاه سالامانکا در سال ۱۱۳۴ میلادی تأسیس شد، این دانشگاه بعد از دانشگاه پالنسیا که هم‌اکنون منحل شده است، قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی اسپانیا است.

این دانشگاه در غرب مادرید واقع شده است و در قرن پانزدهم، کریستوف کلمب به آنجا آمده و برای حمایت سلطنتی از سفر به هندوستان درخواست داد.

دانشگاه سالامانکا در نه محل دارایی خود در حدود ۲۶،۷۴۶ دانشجو دارد.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه مودنا

دانشگاه مودنا (University of Modena) در شمال ایتالیا و در شهر مودنا قرار دارد. این دانشگاه در سال 1175 میلادی تأسیس شده و از دانشگاه‌های قدیمی و معروف ایتالیا است. 

دانشگاه مودنا از تأسیسات قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است. در طول تاریخ، دانشگاه مودنا با نام‌های مختلفی شناخته شده است، از جمله "دانشگاه رگیو" (Universitas Studiorum Regiensis) که در سال 1685 به‌طور رسمی تأیید شد.

در حال حاضر دانشگاه مودنا شامل پنج دانشکده است که بیش از 20 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و فوق تخصصی را در رشته‌های مختلف پذیرش می‌کند.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج انگلستان در سال ۱۲۰۹ میلادی توسط یک گروه از دانشجویانی که به دلیل تعارضات سیاسی از دانشگاه آکسفورد جدا شده بودند، تاسیس شد. دانشگاه کمبریج در حال حاضر در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

آکسفورد و کمبریج با بسیاری از سنت‌های مشترک، احساس رقابت سالمی را حفظ می‌کنند که در رویداد مشهور سالانه «مسابقه قایقرانی» به اوج خود می‌رسد. دانشگاه کمبریج حدود ۲۳٬۲۴۷ دانشجو دارد، که از آن‌ها ۵۳۴۰ نفر از خارج از اتحادیه اروپا هستند.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا - یا Università di Padova یا UNIPD - در سال ۱۲۲۲ میلادی در ایتالیا تأسیس شد. این دانشگاه به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های قرون وسطی ایتالیا که هنوز فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

دانشگاه پادوا در حال حاضر حدود ۶۲٬۵۰۰ دانشجو را در شهر پادوا میزبانی می‌کند، جایی که نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر «آموزش زن خشمگین» نوشته شده است. در سال ۱۵۴۵، دانشگاه پادوا باغ گیاه‌شناسی پادوا را تأسیس کرد که اکنون یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های دانشگاهی جهان است.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه ناپل فدریکو دوم

این دانشگاه در شهر ناپل، سومین شهر بزرگ ایتالیا و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی مداوم جهان، توسط فردریک دوم، امپراتور امپراتوری روم مقدس در سال ۱۲۲۴ میلادی تأسیس شده است.

دانشگاه ناپل فدریکو دوم با داشتن حدود ۸۰٬۰۰۰ دانشجو به آموزش برنامه های متنوعی می پردازد و در رده بندی جهانی دانشگاه ها در جایگاه ۳۹۲ ام قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۳۲ جایگاه پیشرفت کرده است. توماس آکوئیناس، فیلسوف و الهی‌دان، یکی از شاگردان مشهور تاریخ دانشگاه است.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

دانشگاه سیِنا

دانشگاه سیِنا که سال 1240 میلادی تاسیس و در شهر کوچک سیِنا در منطقه توسکانی واقع شده است، یکی دیگر از قدیمی‌ترین دانشگاه های جهان با جایگاه قوی جهانی است که در حال حاضر در رده بندی جهانی در موقعیت ۶۵۱-۷۰۰ قرار دارد (نسبت به سال ۲۰۲۰ از جایگاه ۶۰۱-۷۰۰ پایین تر آمده است).

دانشگاه سیِنا با بیش از ۲۰٬۰۰۰ دانشجو، تقریباً نیمی از جمعیت کل شهر را به خود اختصاص داده است. مرکز شهر نیز که اهمیت تاریخی دارد، به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو اعلام شده است و هر ساله توسط بیش از ۱۶۳٬۰۰۰ گردشگری که برای غذا، هنر، موزه ها و میراث قرون وسطی به این شهر سفر می‌کنند، بازدید می شود.

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1187120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =