دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در رتبه بندی کیواس چه جایگاهی دارند؟

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) جایگاه دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی کیو اس (QS) ۲۰۲۴ را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC اظهار داشت: در رتبه بندی کیو اس ۲۰۲۴ تعداد ۱۴۹۷ دانشگاه از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفتند. ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی کیو اس سال جاری در جدول زیر قابل مشاهده است:

جایگاه دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی کیواس (QS) ۲۰۲۴

فاضل زاده گفت: در رتبه بندی کیو اس ۲۰۲۴ تعداد ۷ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه های صنعتی شریف با رتبه ۳۳۴، تهران با رتبه ۳۶۰، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۳۷۵ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۵۱، به ترتیب رتبه اول تا چهارم را کسب کردند. همچنین دانشگاه های شیراز با رتبه ۶۹۰-۶۸۱، شهید بهشتی با رتبه ۱۰۰۰-۹۵۱ و فردوسی مشهد با رتبه ۱۲۰۰-۱۰۰۱ دیگر دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی هستند.

برترین دانشگاه‌های ایران و جهان معرفی شدند

وی ادامه داد: در رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۲۴ تمام دانشگاه های ایران نسبت به سال گذشته از لحاظ رتبه ارتقا پیدا کرده اند. عملکرد دانشگاه های کشور در رتبه بندی جهانی کیو اس در سال های مختلف در جدول زیر نشان داده شده است:

جایگاه دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی کیواس (QS) ۲۰۲۴

رئیس مؤسسه ISC گفت: در این رتبه بندی تعداد ۲۷ کشور اسلامی حضور داشته اند. در میان کشورهای اسلامی کشور مالزی با ۲۸، اندونزی با ۲۶ و ترکیه با ۲۵ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را دارند.

جایگاه دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی کیواس (QS) ۲۰۲۴

روش شناسی رتبه بندی کیو اس

فاضل زاده ادامه داد: رتبه بندی کیو اس توسط مؤسسه «کاکارلی سیموندز» در کشور انگلستان صورت می گیرد و عملا از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه های دنیا را مورد ارزیابی قرار می دهد. در روش شناسی رتبه بندی اخیر کیو اس، از سه شاخص توسعه پایدار، اشتغال فارغ‌التحصیلان و شبکه پژوهش بین المللی برای اولین بار استفاده شده است.

وی افزود: اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه ها در این رتبه بندی از پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه زمانی ۵ ساله و استنادات در بازه زمانی ۶ ساله محاسبه می شود.

شاخص های مورد استفاده در رتبه بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۴ به همراه تغییرات آنها در جدول زیر نشان داده شده است:

جایگاه دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی کیواس (QS) ۲۰۲۴

انتهای پیام/

کد خبر: 1188106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =