طرح گیاهان دارویی به‌صورت هلدینگ‌ در واحدهای دانشگاه آزاد دنبال می‌شود

مجری طرح ملی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد گفت: چند طرح به‌صورت هلدینگ‌های کوچک در واحدهای دانشگاهی انجام می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به همراه غلامرضا نادری مجری طرح ملی گیاهان دارویی دانشگاه پس از بازید از واحد دامپروری و کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در جلسه‌ای امکانات و توانمندی‌های این واحد دانشگاهی را برای تولید، توسعه گیاهان دارویی و اجرای طرح‌های تولیدی مطلوب ارزیابی کردند.

ضرغامی در این جلسه اظهار کرد: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره اجرای طرح‌های درآمدزای علمی و ملی در این دانشگاه بسیار تأکید دارد که یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها در زمینه گیاهان دارویی است. غلامرضا نادری در طرح ملی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مجری انجام وظیفه می‌کنند و هدف از حضور در کرمانشاه، استفاده از تجارب وی در زمینه ایجاد طرح‌های تولیدی و بهره‌وری از امکانات علمی و فیزیکی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در معرفی طرح گیاهان دارویی گفت: چندین طرح مختلف به صورت هلدینگ‌های کوچک در واحدهای دانشگاهی مختلف دیدیم و به چند استان نیز مراجعه کردیم. مهم‌ترین مشکل در ابتدا عدم وجود نمونه‌های کاری بود، پس در اراک در اتاق‌ها و آزمایشگاه‌های بدون استفاده دانشکده کشاورزی آغاز به کار و پروژه‌های مختلفی تعریف و از بین استادان مجری معرفی شدند از جمله اسانس‌گیری، غنی‌سازی قارچ‌ها خوراکی دکمه‌ای با اسانس‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های مختلف با هدف تولید محصول دانش بنیان، تولید ماهی‌ها تزئینی آکواریومی با هدف تولید داروهای ضد قارچ و سفیدک که داروها وارداتی بودند و تولید دارو و ماهی جنبه اقتصادی دارد.

غلامرضا نادری عنوان کرد: اکنون در دانشگاه اراک ۶ تا هفت فاز کاری اقتصادی در قالب قرارداد انجام می‌دهیم؛ البته باید تولید کار یک گروه و بیزینس باید کار گروه دیگری باشد؛ اما با این وصف هر دو کار را انجام می‌دهیم. همه طرح‌های انجام‌شده به جز اسانس‌گیری که به دلیل گران بودن دیگ ۳۰۰ میلیون هزینه اولیه دارد مابقی طرح‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون هزینه اولیه نیاز داشته حتی آکواریوم‌ها را از شیشه‌ها و ضایعات دانشگاه درست کردیم. به عبارتی طرح‌های زیر ۵۰ میلیون تومانی را در دانشگاه اجرا کردیم و طرح‌های بالای ۵۰ میلیون در شورای فناوری قابل پیگیری و تأیید است به عبارتی با کمترین هزینه می‌توان طرح‌های دانش بنیان و اقتصادی را ایجاد و درآمدزایی کرد.

وی تأکید کرد: با بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به‌ویژه مجتمع دامپروری و کشاورزی، مزارع و زمین‌های کشاورزی و مراتع وابسته به این مجتمع مرکز تحقیقات، تجهیزات و امکانات و توانایی‌های دانشگاه در این زمینه را بسیار مطلوب دیدیم، آماده‌ایم طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده را در اختیار شما قرار دهیم، نیروهای مربوطه را نیز آموزش دهیم؛ نمونه‌های اولیه را نیز در اختیار شما قرار دهیم. ضمناً طرح الف و ب نیز فرصتی ایجاد کرد تا استادانی که در گروه ب قرار دارند با اجرای این طرح‌ها به الف ارتقا یابند از امتیازات دیگر اجرایی کردن این طرح‌ها می‌تواند کاهش حق‌التدریس استادان و سهیم کردن مجریان طرح در سود حاصله باشد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: بازاریابی در کنار تولید امر بسیار مهمی است؛ چراکه اگر تولید مطلوب؛ اما بازاریابی ضعیف باشد وقتی به سرمایه تبدیل نشود سودی نکرده و ضرر هم کرده‌ایم. شاید بگویید کار دانشگاهی علمی و در نهایت تبدیل علم به ثروت است که این مسئله درست بوده؛ اما ثروت باید با بازاریابی درست به دست آورده شود؛ البته آماده‌ایم محصولات را به شرکت‌های خریداری که طرف حساب اراک هستند بفروشیم.

نادری تأکید کرد: باید انگیزه ایجاد کرد و انگیزه زمانی ایجاد می‌شود که منافع استادان و مجریان نیز در نظر گرفته شود. با توجه به زمین‌ها و منابعی موجود باید از آنها سودآوری داشت به عنوان نمونه در اراک از ۵۰۰ متر مزرعه رزماری در دوچین ۹ میلیون تومن برداشت کرده و در سال دوم از هر بوته ۴۰ قلمه به ازای هر قلمه ۳۰۰ تومن به دست آمد. گیاه رزماری در کنار دامپروری یا باغات می‌تواند عامل مهمی در دفع آفات و حشرات باشد و این یعنی کاهش مصرف سموم پس به راحتی می‌توان تولید دانش بنیان کرد و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

مرتضی کهراریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه نیز عنوان کرد: این واحد دانشگاهی دارای یک گروه کشاورزی شامل استادانی با تخصص‌های مختلف و متنوع است و از نظر امکانات نیز تا حد قابل توجهی امکانات مورد نیاز را دارا هستیم. ظرفیت‌ها و توانایی‌های قابل توجهی داریم که امیدوارم در آینده نزدیک در زمینه اجرا سازی طرح‌های تولید گیاهان دارویی و تولید دانش بنیان موفق عمل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =