تجمیع دانشگاه‌های زیر ۱۰۰۰ دانشجو به نفع کشور/ طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نشده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمیع دانشگاه‌های زیر ۱۰۰۰ دانشجو را به نفع کشور دانست.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح ادغام دانشگاه‌ها با جمعیت زیر ۱۰۰۰ دانشجو اظهار کرد: به عقیده بنده تعدد دانشگاه‌ها به نفع کشور نیست. البته بیشتر این دانشگاه‌ها هم با مشکلات مکانی، کمبود امکانات رفاهی، نبود زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کم یا زیاد بودن اعضای هیئت علمی و سایر چالش‌های دیگر مواجه هستند.

ادغام دانشگاه‌های با جمعیت زیر ۱۰۰۰ دانشجو

وی ادامه داد: فعالیت دانشگاه‌هایی که در یک شهرستان رشته‌های تحصیلی مشابه دارند، صحیح نیست. به عنوان مثال گروه فیزیک یک دانشگاه حدود ۷ عضو هیئت علمی دارد؛ اما به اندازه کافی دانشجو در این رشته‌ها تحصیل نمی‌کنند. از سوی دیگر گروه فیزیک دانشگاه‌ دیگری در همان شهرستان تعداد دانشجویان زیادی داشته؛ اما عضو هیئت علمی به میزان کافی در اختیار ندارد.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر این دانشگاه‌ها ادغام شوند، به نفع حوزه آموزش عالی آن شهرستان یا استان است. منابع انسانی و آموزشی به طور صحیح در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه طرح ادغام دانشگاه‌های کوچک که زیر ۱۰۰۰ دانشجو دارند؛ هنوز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نشده است، گفت: هر زمان این طرح به شورا ارسال شود، نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان علمی و مدیران و روسای دانشگاه‌ها جمع آوری می‌شود. سپس با عقل جمعی در این باره تصمیم گیری خواهد شد. 

وی با بیان اینکه وجود تفرقه به آموزش عالی آسیب می‌زند، گفت: به نظر بنده، اصل ایده تجمیع ظرفیت‌های دانشگاه‌ها بسیار معقول است. البته باید نظرات سایر کارشناسان هم پرسیده شود، سپس به جمع بندی برسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من از زمانی که در شورا مشغول به خدمت شدم، به یک روش شناسی اعتقاد دارم. به عقیده بنده، وقتی یک طرح، موضوع یا ایده از سوی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سایر نهادها به دبیرخانه شورا ارائه می‌شود، این طرح باید مورد نقد، بررسی و داوری نخبگانی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =