چرا جمهوری آذربایجان عزاداری امام حسین (ع) را ممنوع کرده است؟ /  شیعیان خیانت الهام علی‌اف را تحمل نخواهند کرد

مراد رعنایی با اشاره به اینکه دولت الهام علی‌اف به دلیل ترس شدید از انسجام بین شیعیان و راه افتادن هیات مذهبی عزاداری در آذربایجان را ممنوع کرده، خاطر نشان کرد: اسلام‌گرایان با توجه اختناق شدید در دولت مستبد علی‌اف، به صورت غیرمحسوس تشکل خود را حفظ کرده و اتحاد و انسجام درونی خود را توسعه خواهند داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، هر ساله در ایام محرم نه تنها در کشورهای شیعی حتی در کشورهای غیراسلامی نیز مراسم عزاداری توسط شیعیان برگزار می‌شود و دولت‌ها نیز مانع عزاداری‌ها نمی‌شوند. این در حالی است که جمهوری آذربایجان که 73 درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، امسال عزاداری و برگزاری مراسم را در این کشور ممنوع کرده است. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد با تمایل قلبی مردم دیندار و عاشق اهل بیت در این کشور در تضاد است. دولت علیف در سال‌های اخیر و به دلیل همکاری نزدیک با رزیم صهیونیستی محدودیت‌های شدیدی برای شیعیان در جمهوری آذربایجان ایجاد کرده و به بهانه‌های مختلف صدها نفر را دستگیر کرده است. مراد رعنایی –استاد دانشگاه و تحلیلگر حوزه آسیای میانه و قفقاز- در مصاحبه با ایسکانیوز دلایل ممنوعیت عزاداری در باکو را تشریح کرد.

جمهوری آذربایجان دنبال فشار به ارمنستان برای پذیرش دالان زنگزور / هرگونه نرمش در برابر باکو باعث افزایش طمع آنها می‌شود

به گفته این استاد دانشگاه، عمده‌ترین دلیل ممنوعیت برگزاری مراسم ترس و واهمه دولتمردان جمهوری آذربایجان از تجمع شیعیان در مساجد به ویژه در مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی در روستای ناردالان (مرکز فعالیت حزب اسلامی درج آذربایجان) و در رایون‌های ‌و حتی خود باکو است. وی با بیان اینکه سال‌های پیش عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به صورت وسیعی در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شد، خاطر نشان کرد: امسال با تمهیدات پلیسی و امنیتی به هیچ وجهی اجازه عزاداری و تعزیه را در مساجد نداده و درصورت اقدام به شدت برخوردار می‌کنند.

وی افزود: اقدام باکو از یک سو حاکی از بیم وترس حاکمیت از توسعه نفوذ جمهوری اسلامی ایران و گسترش تشیع در این کشور و ازسوی دیگر توصیه رژیم صهیونیستی و اربابان الهام علیف است. از نظر دکتر رعنایی، دولت علیف با این تحلیل که در صورت انسجام بین تشیع و تجمع در مساجد و راه افتادن هیات مذهبی در آذربایجان و فعال شدن اسلامگران خود حاکمیت الهام و جایگاه لیبرالیسم در منطقه قفقاز به مخاطره می‌افتد؛ لذا دولت علیف مقابه جدی با عزاداری را در دستور کار قرار داده تا از بروز اینگونه حوادث جلوگیری کنند.

رعنایی با بیان اینکه امیدوار است الهام علیف و اطرافیانش در ‌حاکمیت جمهوری آذربایجان متوجه اشتباهات خود بشوند دست از خیانت به اسلام و مردم شیعی آذربایجان بردارد، تصریح کرد: البته اسلامگرایان جمهوری آذربایجان با توجه به شرایط موجود و اختناق علیف و حکومت مستبد وی، لاجرم به صورت غیرمحسوس تشکل خود را حفظ کرده‌اند و آن اتحاد و انسجام درون را خیلی منطقی توسعه می‌دهند و قطع و یقین در آینده نه چندان دور در صورت استمرار حرکت الهام علیف کاسه وگوزه آن را برخواهند چید.

این کارشناس مسائل قفقاز در ادامه به مسئله زنگزور پرداخت و عنوان کرد: علیرغم مخالفت جمهوری اسلامی ایران، ساخت راه آهن زنگزور که قرار است جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان و ترکیه متصل کند، درحال احداث هست  و با توجه به اهمیت موضوع هر دو کشور اصراردارد که هرچه زودتر این پروژه به بهره برداری برسد. وی افزود: البته موضع‌گیری نظام جمهوری اسلامی در این زمینه بسیار منطقی و بااقتدار بوده، به طوری که سال گذشته شاهد استقرار و آرایش نظامی را در منطقه بودیم.

به اعتقاد رعنایی، البته لازم بود که دلایل مخالفت جمهوری اسلامی ایران برای افکارعمومی جمهوری آذربایجان تشریح شود تا دولت علیف نتواند از آن سوء استفاده کنند. وی با بیان اینکه متاسفانه باکو با هدایت و پشتیبانی ترکیه در حال تکمیل این پروژه است، افزود: آنها بدون توجه به خواست ایران در نظر دارند تا هرچه سریعتر این دالان را افتتاح کنند و حتی این احتمال وجود دارد که نهایتا ارمنستان و دولت پاشینیان را نیز مجبور به پذیرش این پروژه بکنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نریمان FR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      5 5
      با آل علی هر که درافتاد ور افتاد
    • امانی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      3 2
      وای باورم نمیشه اونم تو کشور شیعه😳... خودشونو نابود کردن قول میدم به زودی تو آذربایجان انقلاب میشه، امام حسین ناموس شیعیانه و شیعه بی غیرت نیست. موندم چرا تا الان تو رسانه ها بازتاب نداشته دولت ما هم باید این کار رو محکوم کنه.
      • islamwanter محمدمهدی مرادی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
        0 0
        ما هم اگه در برابر اقلیت بی دین کوتاه بیایم و بگیم بی حجابی اونا به ما ربطی نداره، یواش یواش بر ما غلبه پیدا می‌کنن.