جمهوری آذربایجان دنبال فشار به ارمنستان برای پذیرش دالان زنگزور / هرگونه نرمش در برابر باکو باعث افزایش طمع آنها می‌شود

صلاح‌الدین خدیو با بیان اینکه هدف دولت جمهوری آذربایجان از بستن گذرگاه لاچین تحت فشار قرار دادن ارمنستان به منظور موافقت با باز کردن گذرگاه زنگزور است، خاطر نشان کرد: هرچقدر ایران بیشتر برای تنش‌زدایی با جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند، باکو چنین هدفی ندارد و فعالانه تنش‌زایی با ایران را ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز گذشته جمهوری آذربایجان به بهانه مقابله با قاچاق اقدام به بستن گذرگاه لاچین کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که باکو در ماه‌های اخیر به دنبال راه‌هایی برای ایجاد کریدور زنگزور بوده است. این مسئله در شرایطی رخ داده که دستگاه دیپلماسی ایران در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرد که اختلافات با جمهوری آذربایجان حل و فصل شده و تنش‌ها کاهش یافته است. هر چند که به نظر می‌رسد پس از پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ترکیه، زیاده‌خواهی‌های دو کشور در حوزه قفقاز جنوبی تداوم یافته و دو کشور تلاش می‌کنند اهداف خود را مبنی بر اتصال سرزمینی نخجوان به جمهوری آذربایجان پیگیری کنند. اردوغان در اولین سفر خود به باکو پس از پیروزی انتخابات با تکرار مواضع مداخله‌جویانه خود نشان داد که تغییری در این زمینه به وجود نیامده است. «صلاح الدین خدیو» –تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس مسائل ترکیه- در گفتگو با ایسکانیوز به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداخت.  

ارمنستان در مناقشه با جمهوری آذربایجان تنها مانده است/ کاهش نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی و پیشروی ترکیه

این کارشناس مسائل قفقاز در پاسخ به سوالی در مورد علل بستن گذرگاه لاچین توسط جمهوری آذربایجان اظهار کرد: هدف دولت جمهوری آذربایجان از این اقدام تحت فشار قرار دادن ارمنستان به منظور موافقت با باز کردن گذرگاه زنگزور است. وی افزود: ابتدا افرادی که تحت عنوان فعال محیط زیست از طرف باکو سازماندهی شده بودند، ارتباط «استپاناکرت» -پایتخت منطقه ناگورنو قره باغ- را با خاک اصلی ارمنستان قطع کردند سپس بهانه‌های دیگری مطرح کردند که در کل هدف جمهوری آذربایجان اعمال فشار به ایروان برای اتصال زمینی نخجوان با خاک اصلی جمهوری آذربایجان است.

خدیو در مورد علل تمایل باکو به افزایش تنش با ایران علیرغم تلاش‌های جمهوری اسلامی برای بهبود روابط با باکو گفت: هرچقدر ایران بیشتر برای تنش‌زدایی با جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند، به نظر می‌رسد باکو چنین هدفی ندارد و فعالانه تنش‌زایی را با ایران ادامه می‌دهد. به گفته وی، به دلیل اختلال در روابط ایران و غرب، تصور باکو این است که تهران از لحاظ ارتباطات خارجی در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارد؛ بر این اساس با توجه به از بین رفتن توازن سیاست خارجی ایران، فرصت مناسبی برای دولت آذربایجان مهیا شده تا اهداف ژئوپولتیک و استراتژیک خود را در حوزه قفقاز محقق کند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی دولت باکو گشایش دالان زنگزور است، تصریح کرد: دولت باکو ایران را مخالف اصلی این پروژه می‌داند و ارمنستان نیز در شرایطی قرار ندارد که از پس اراده مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان برآید. فلذا باکو فکر می‌کند با اعمال فشار بر ایران از طرق مختلف می‌تواند تهران را مجبور به کوتاه آمدن از موضع خود و حمایت از ارمنستان کند. از نظر این کارشناس سیاست خارجی، با توجه به دو قطبی شدن فضای بین ایران و جمهوری آذربایجان بعید به نظر می‌رسد که اختلافات دو کشور در این زمینه فروکش کند.

وی افزود: این مسئله برای ایران یک باخت استراتژیک و خسارت غیرقابل جبران محسوب می‌شود و در صورت اجرای پروژه زنگزور ارتباط زمینی ایران با ارمنستان و قاره اروپا قطع خواهد شد و یک تحول ژئوپولتیک بسیار منفی برای ایران خواهد بود. لذا به اعتقاد خدیو امکان موافقت با این پروژه برای ایران صفر است اما آذربایجان فکر می‌کند با توفیق نظامی که در جنگ با ارمنستان به دست آورده، می‌تواند به حداکثر اهداف خود برسد. وی خاطر نشان کرد: باکو در اشتباه است و باید بداند که بازی‌های با حاصل جمع صفر و برد-باخت در عالم سیاست عاقبت خوشی ندارد.

این کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه باکو تصور می‌کند با حمایت ترکیه و اسرائیل می‌تواند خلا قدرت در قفقاز جنوبی را از حیث غیبت روسیه به دلیل درگیری در جنگ اوکراین را پر کند، تصریح کرد: باکو می‌خواهد در شرایط کنونی با در انزوا قرار دادن ایران اهداف خود را محقق کند و تا زمانی که این تلقی اصلاح نشود، تنش کاهش نخواهد یافت.

خدیو در پاسخ به سوالی در خصوص نقش ترکیه در افزایش تنش بین تهران- باکو گفت: متاسفانه ترکیه یک نقش ممتاز در قفقاز برای خود قائل است و پس از سال‌ها ناتوانی دولت‌های پیشین ترکیه برای ایفای نقش فعال در این منطقه، در حال حاضر ترکیه با مغتنم شمردن فرصت به وجود آمده به علت تضعیف فزاینده نقش روسیه و کاهش تمایل این کشور برای نقش آفرینی فعال در حوزه قفقاز جنوبی، به دنبال سرعت بخشیدن به طرح‌های خود در این منطقه است. از طرف دیگر، به دلیل شرایط حاکم بر سیاست خارجی ایران، فرصت برای بازیگران خرد و کم اهمیت ایجاد شده که تصور کنند می‌توانند ایران را تحت فشار قرار دهند. در واقع ترکیه به عنوان «برادر بزرگتر» باکو وارد صحنه شده و چشم‌اندازهای بلنپروازانه و فریبنده اقتصادی، سیاسی و ژئوپولتیک برای خود تعریف کرده است.

وی افزود: در واقع به همین دلیل ما شاهد نقش سازنده ترکیه در این زمینه نیستیم و آنکارا حمایت قاطع و یک‌جانبه خود را از باکو اعلام کرده و به دلیل نزدیکی روابط دو کشور حتی در دولت‌های بعدی بعد از اردوغان نیز تغییری در شرایط به وجود نخواهد آمد و خطوط اصلی سیاست خارجی آنها حداقل در جنوب قفقاز به همین شکل خواهد بود.

این کارشناس مسائل قفقاز در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات قفقاز گفت: در این خصوص دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و برخی قائل مماشات هستند و لابی‌های جمهوری آذربایجان در ایران که دنباله‌های فرهنگی و قومی این کشور هستند، معتقدند که ایران باید با نرمش با جمهوری آذربایجان برخورد کند. در مقابل، گروه دیگری بر این باورند که پای مصالح و منافع بلند مدت جمهوری اسلامی در میان است و هرگونه سازش و مماشات در این زمینه پیامدهای غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، بر اساس دیدگاه گروه دوم سیاست نامنسجم و ناروشن ایران که حاکی از تزلزل تصمیم‌گیری در جریان جنگ دو سال پیش قره باغ بود، آثار مخربی به دنبال داشته و نرمش‌های تهران طمع ژئوپولتیک باکو را افزایش داده است. خدیو در انتها با تایید دیدگاه گروه دوم بیان کرد: به نظر می‌رسد این دیدگاه واقع بینانه است اما اینکه ایران چقدر می‌تواند در عرصه عمل دیدگاه‌های خود را تحمیل کند جای مناقشه است. وی بار دیگر تاکید کرد سیاست‌های تهاجمی باکو غیر از حمایت‌های ترکیه و اسرائیل به دلیل گرفتاری ایران در مخمصه‌های سیاست خارجی است و به همین دلیل هر گونه اصلاح موضع ایران و هم افزایی ظرفیت‌های ایران برای افزایش بازدارندگی در این قضیه و مقابله با تحولات حوزه قفقاز منوط بر اصلاح روابط خارجی در سایر حوزه‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 36
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • موسوی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      5 3
      هدفشان محاصره ایران و تجزیه ایران است/
    • کوروش IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      10 11
      کریدور زنگه زور حق قانونی و سرزمینی جمهوری آذربایجان است
    • US ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      6 6
      بازگشت نخجوان به مام میهن تنها راه است. وسلام
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      14 3
      باکو و آنکارا مجری طرح صهیونیسم و انکلیس و آمریکا هستند برای تجزیه و منزوی کردن و در نهایت نابودی ایران بدون شک داستان همینه
      • شهروند ایران IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
        0 1
        آذربایجان فراموش کرده است که ایران مادر این کشور است و روزگاری متعلق به ایران بوده است همیشه مادر در مقابل فرزندانش به مقتضای سن و تجربه و بزرگتر بودن سیاستی دارد که فرزندان نمیدانند پس نباید گول یهودیان اسرائیلی و ترکان عثمانی را بخورد و خود را در تله و بازی بزرگی که راه انداخته اند بیاندازد و گر نه کشورش متلاشی می شود و زمینه خاک یکی از این گروها می شود
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      11 5
      دولت باکو با حمایت روسها پررو شده و خواست روسیه رو اجرا میکنه.
    • نادری IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      4 1
      کمی هم بفکر افغانستان باشید داره از پشت میزنه بس که نرمش و کرنش کردیم
    • فائزه IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      1 7
      پان ترکها یکبار ارمنی های بی گناه را نسل کشی کرده اند و حالا هم می خواهند ارمنستان را تجزیه کنند و به جهان ترک اضافه کنند و ترکهای ایران هم در پشت نقاب انقلاب و اسلام آنها را یاری می کنند و خدا را فراموش کرده اند اما دست خدا بالاتر از دست آنهاست!
    • خان اوغلان.خ. اهری اسمیر IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      5 2
      هنوز متوجه نیستی که در زنگزور دو مسئله وجود دارد ۱۰..رفع اشغال مسیر ریلی تحت حاکمیت آذربایجان به نخجوان که در طول تاریخ تا ۳۰سال پیش وجود داشته ۲.در صورت ادامه توافق نوامبر ۲۰۲۰ رفع انسداد مسیرهای لاچین و زنگزور با ایجاد کریدور..آذربایجان فعلا در صدد احیای مسیر ریلی تحت حاکمیت خود است
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      9 1
      چطوره ایران هم قسمتی از اصفهان را که گرجی ها زمان صفوی به اصفهان آمدند به عنوان ناگورنو گرجستان به کشور گرجستان بدون هیچ موانع راه در اختیارشان بگذارد تا آنها با مهمات و ادوات جنگی و غیره آزادانه بیایند بروند
    • شاهین IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      9 3
      دولت آذربایجان در کمال قدرت بر ارمنستان پیروز خواهد شد و دولت ایران نیز راهی جز دوستی با آذربایجان ندارد چرا که دوستان قدرتمند ایران چون روسیه و چین همیشه خائن به منافع ایران بوده اند و ارمنستان نیز وزنه بزرگی برای حمایت بحساب نمی آید. حقوق آذربایجان که سالها پایمال میشد امروزه‌ با اتکا به قدرت برتر نظامی خود نسبت به ارمنستان بدست آمده و بخاطر تجاوز گری ارمنستان مجبور است به خواسته های کشور آذربایجان تن دهد .
      • سینا IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
        11 7
        آخه بی سواد آذربایجان قدرتش کجا بود. فعلا که آویزون اسرائیل و ترکیه شده. به موقعش ایران یه درس درست حسابی بهشون میده
    • رحیم IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      8 2
      قره‌باغ خاک آذربایجان است،دالان لاچین هیچ وقت نباید باز بشه لزومی نداره ارمنستان با قره‌باغ در ارتباط باشد.زنگزور هم بعدا به ارمنی‌ها واگذار شده و مسلمانان اون مناطق را نسل کشی کردند،و با اسم جعلی سیوونیک نام تاریخی زنگزور را حذف کردن آنجا باید به آذربایجان برگردانده بشه و نخجوان به غرب آذربایجان وصل بشه.
    • بهرامی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      8 1
      سلام ، شما دنبال دشمن تراشی با همسایه ها هستید ؟! کشور مسلمان آذر بایجان در جنگ دوم قره باغ سرزمینهای اشغال شده خودش را از اشغال ارمنستان فاشیست و غیر مسلمان با دادن هزاران شهید آزاد کرده است ، وقعا شما ناراحتیید؟! شما به اصطلاح کارشناس مخاطب را چی فرض کردید که همچنین مطالبی را می نویسید؟! ضمنا در جریان باشید استان سیونیک ارمنستان جزء خاک آذربایجان بوده که در زمان شوروی به ارمنستان داده اند ، که انشاءالله در آینده نزدیک مجددا به آغوش سرزمین کشور اسلامی ملحق خواهد شد ، درود بر اسلام و مسلمین و حامیان آن ، و امید به آگاهی به اصطلاح بعضی مسلمان متظاهر...
      • سینا IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
        8 5
        شما واقعا نمی فهمید یا خودتونو به نفهمی زدید. فاشیست تر از علیف در این منطقه نیست. فعلا که باکو مامن صهیونیست ها و تروریست ها شده الکی دل خودتون رو خوش نکنید چون علیف هیچ بویی از مسلمانی نبرده
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      3 0
      این راه ارتباطی ایران به اروپا که آقای خدیو به آن اشاره میکند؛ همواره از طریق کشور ترکیه بوده و تا حال انجام پذیرقته، در ضمن مرز ایران با ارمنستان با راه اندازی کریدور زنگه زور هیچوقت قطع نخواهد شد.فقط راه ارتباطی از طریق خط آهن و در نهایت راه شوسه خواهد بود. که در زمان شوروی سابق نیز این خطوط (خط آهن) وجود داشت و در زمینه حمل کالا و مسافر فعال بود. و مرز ایران و ارمنستان بدون تغییر باقی خواهد ماند.کسی نیست از این آقایان بپرسد این ارتباط ایران با اروپا از طریق ارمنستان چگونه قطع خواهد شد.
    • شهبازی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      4 0
      کاملا درست است
    • GB ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 1
      خوب الان گذرگاه لاچین بسته احتمالا بعداز ساخت راه آهن رشت آستارا کریدور شمال جنوب خواهد بست پس این جفنگیات نفرمایید بجایی اینا ایران باید با همسایگانش در کریدورها شریک شود زمان تحمیل دیدگاه گذشته
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      4 1
      آخر چرا مسئولان این همه از ارمنستان و ملت ارمنی حمایت می‌کنند ، جواب چون نمی‌خوان ملت ترک و آذربایجان یکپارچه و متحد بشه، برا همین از ارمنستان و ارمنی حمایت می کنند
    • بی نام BR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      6 1
      نیازی نیست این همه جا و جنجال به پا کردن شما هم وارد اتحادیه دنیای ترک شوید تا از مزایای این اتحادیه بهره مند شوید و هم بتوانید گام به گام با تنها همسایگان صلح جوی خود به فردای آرام و روشن دست یابید دالان زنگه زور هم بهانه است مساله بعدی بعد داخلی هست که ایران می‌تواند با رسمیت بخشی به فرهنگ زبان اکثریت ترک زبان خود جزو پیشروان یک قدرت بزرگ جهاتی در آینده نزدیک باشد وگرنه گیر کردن در برتری جویی های قومی ریشه در مزخرفات تاریخی چیزی جز خسران برای منافع ملی ما نخواهد داشت
    • Shahin IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      6 5
      زنگه زور خاک آذربایجان است
    • محمود IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      4 1
      اولا ارمنستان محصور دربین ترکیه و آذربایجان و گرجستان و تنها با ایران روابط خوب دارد و مسیر راه با اروپا ترکیه و آذربایجان آذربایجان و گرجستان است .خدیو چرا دنبال نفاق و دشمنی میکردی ‌.برادر واخوت اسلامی راه چاره است.ارمنستان وروسیه و آذربایجان توافق کرده ام که رنگه زور قبلاً باز بود مجددا گشایش یابد .کمی مطالعه کن وبعد نظر بده
    • حمید IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      6 3
      بارها گفتم که ایران نباید تدافعی و منفعل عمل کند. ایران و ارمنستان باید پیشدستی کنند و یک گذرگاه شمالی-جنوبی از ایران به ارمنستان ایجاد کنند که مرز دو کشور را قطع کند و می‌تواند به صورت آزادراه یا چند آزادراه بزرگ باشد که باکو نتواند گذرگاه خودش را عمود بر این گذرگاه ایجاد کند
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      5 1
      به نظر می رسد همراهی ایران با آزربایجان و ترکیه دو کشور مسلمان بهتر است از ارمنستان ورشکسته دالان زنگه زور به نفع ایران هم است
      • ضد پنترک IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
        0 0
        بسم الله جرأت دارن بیان دالان بزنن
    • ایرانی مسلمان IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      6 1
      برادر خدیو ، قره باغ خاک آذربایجان و اسلام است الکی مزدوری روسیه و ارامنه را نکن.مسلم باش و با انصاف.
    • ناشناس IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      3 1
      این کارشناس معلوم نیست در زمان اشتغال سرزمین های باکو و کشتن مردم آذربایجان توسط ارمنی ها کجا تشریف داشتند ودر ثانی دولت ایران سیاست بلد است ومی فهمد چه کارهایی را باید انجام دهد به نظرات امثال شما ها هم نیاز ندارد شما ها فقط به دنبال منافع خود و یا دور بری های خود هستید
    • رجبی TR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      5 1
      سلام به نظر بنده هیچ طمعی برای گرفتن دالان لنگه زور نیست چون آذربایجان نیازی به کشور گشایی ندارد روابط خوب با همه کشور ها دارد حق این کشور است که از مرزاش دفاع کند سرزمین و خاک اش اشغال شده ..طبق تقسیمات استالین و مرزبندی دروغین حاکمیت این کشور نقض شده..الانم حق اش را دنبال میکند و حق همسایگی اش را رعایت میکند. .لطفا اظهار نظر غیر کارشناسی نشده را عنوان نفرمایید با این فرمایشات ایشان وامثال هم ما از کلی منافع مالی اقتصادی منطقه بی بهره ماندبم و همه فرصت های سرمایه گذاری بین المللی ازدست رفت...
    • خان اوغلان.خ. اهری اسمیر IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      3 1
      شما چطور حتی حق احیای مالکیت و حاکمیت آذربایجان بر ارتباطات ریلی و زمینی را کتمان می کنید و آن را در رسانه ها طوری مطرح می کنید که انگار حق و سرزمین ارمنستان بوده؟! و براحتی دو پاره شدن سرزمین آذربایجان را با بریدن آخرین طناب ارتباط ریلی و زمینی زنگزور که پس از اشغال قره باغ از سوی ارمنستان بریده شد توجیه می کنید...والله اعلم ..
    • محمد IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      3 1
      منافع ملی ملت ایران همگرایی و متحد شدن با کشورهای ترک است. در اینصورت هست که خود ما تبدیل به قدرت تاثیر گذار در جهان خواهیم شد. ما مجبور به اتحاد هستیم چرا که به تنهایی راه نجاتی نداریم، خوب چه چیزی بهتر از اتحاد با کشورهایی ترک که با ما سنخیت کامل دارند، هست؟
    • ایرانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      1 3
      نظرکارشناس‌محترم‌کاملادرست‌است.نبایددرمقابل‌جمهوری‌آذربایجان‌کوتاه‌آمد.دالان‌زنگزورخسارات‌جبران‌ناپذیری‌برجای‌خواهدداشت.
    • رنجبر IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      1 3
      بایدباتدبیرعمل کرد ولی نباید تسلیم زیاده خواهی آذربایجان که دراصل جزیی ازخاک ایران بوده کوتاه آمدهرچقدر بیشتر عقب بنشینیم آنها جریح تر شده وبیشتر احساس قدرت وزورگو تر می شوند مخصوصا ترکیه پس این دالان زنگزو به هیچ وجه نباید ایجاد شود والسلام درسی به الهام بدیم که تا آخر عمر فراموش نکنه
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      1 3
      آذربایجان به سرکردگی الهام علیف یک موجود خطرناک وغیذر قابل اعتماد برای ایران تبدیل شده از ملت غیور آذزبایجان به بهانه های مختلف سواستفاده می‌شود در حالی که الهام علیف به ولادمیر زلنسکی دیگری در آینده تبدیل خواهد شد
    • DE ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      3 1
      آخه مگر راه اصلی ارتباط ایران با اروپا ارمنستان است؟ من تا حالا از کسی نشنیده ام که برای رفتن به اروپای اصلی که سهله حتا به گرجستان ارمنستان را انتخاب کند
    • عبدالله IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      4 0
      فقط کافیه به عبارت ..." ارتباط «استپاناکرت» -پایتخت منطقه ناگورنو قره باغ- را با خاک اصلی ارمنستان"... توجه کنید تا میزان واقع بینانه بودن نظر نگارنده را متوجه بشید.یکجانبه نگری و عدم واقع بینی با ظاهر مدافع منافع ایران و در اصل منافی آن در این متن خودنمایی می کند. منافع ایران در تقابل با همسایگان نیست و بلکه با چنین رویکردهایی بهانه لازم جهت حضور اسرائیل در قفقاز فراهم می شود و شده است و البته با عنوان کردن دلیل واهی و بدون پشتوانه بسته شدن راه ایران به اروپا حقی برای مداخله ایجاد نمی شود و البته این مطالب برای گروه خاص در ایران که حاضرند منافع ملی را فدای فاشیسم و... کنند قابل درک نخواهد بود.
    • رضاخان IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      5 5
      جنوب ترکیه متعلق به ایران است. باید به مام وطن برگشت داده بشه چه با زور چه بی زور چه با دیپلماتیک. چه با حمله نظامی