بورسیه هزار دانشجو از مهرماه امسال در خودروسازی/  نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ از ۱۵ تا ۲۰ مرداد اعلام می‌شود

«بورسیه هزار دانشجو از مهرماه امسال در خودروسازی، بررسی فروش صندلی‌‎ در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ از ۱۵ تا ۲۰ مرداد» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «بورسیه هزار دانشجو از مهرماه امسال در خودروسازی، بررسی فروش صندلی‌‎ در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ از ۱۵ تا ۲۰ مرداد» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

نبود تناسب بین استادان و رشته‌های دانشگاهی

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «تدوین ضوابط آموزشی همکاری دانشگاه‌ها با صنایع، تجمیع دانشگاه‌ها برای علوم پزشکی‌ها مطرح نیست و لغو آزمون آیلتس به دلیل لو رفتن سوالات» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

بورسیه هزار دانشجو از مهرماه امسال در خودروسازی 

 محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم هفته گذشته در جلسه مشترک رؤسای ۶ دانشگاه صنعتی و مدیرعامل یک شرکت خودروسازی با موضوع بورسیه هزار دانشجو در رشته‌های مورد نیاز این شرکت، گفت: این تفاهم‌نامه یک الگو در این مسیر است و می‌تواند راه برای تعریف بورسیه با سایر شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی باز کند.

وی تاکید کرد: امضای این تفاهم‌نامه در راستای توجه به اشتغال دانش‌آموختگان است که از تاکیدات مقام معظم رهبری است و علاوه بر اینکه آینده شغلی دانشجویان را تضمین می کند برای شرکت خودروسازی هم یک افتخار است که در راستای مسئولیت اجتماعی با دانشگاه همکاری می کند.

تدوین ضوابط آموزشی همکاری دانشگاه‌ها با صنایع 

قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در سال گذشته اولین بورسیه دانشگاه و صنعت در دانشگاه یزد اجرا شد و با استفاده از این تجربه، ضوابط این نوع آموزش به تصویب مراجع ذی صلاح وزارت علوم رسید.

وی افزود: در روش ارتباط با صنعت در دوره کارشناسی ۱۰۰ واحد به دروس عمومی و تخصصی و ۴۰ واحد به دروس ارتباط با صنعت اختصاص دارد که از این ۴۰ واحد، ۲۵ واحد به دروس مورد نیاز صنعت پیشنهاد دهنده بورسیه و ۱۵ واحد به کار آورزی، کارآموزی و پروژه دانشجویان مرتبط است. در واقع در این روش، ۸ واحد درسی به واحدهای دوره کارشناسی اضافه شده است.

تجمیع دانشگاه‌ها برای علوم پزشکی‌ها مطرح نیست

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تجمیع دانشگاه‌ها گفت: تجمیع دانشگاه‌ها به‌عنوان یک ایده مطرح است و برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در وزارت بهداشت یک هوشمندی، نبوغ و عقلانیت حاکم بود و دانشگاه‌های علوم پزشکی بی رویه تکثیر نشده اند و متناسب با نیاز راه اندازی شده اند و مصداقی برای تجمیع دانشگاه‌های علوم پزشکی سراغ ندارم.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۳ هزار مرکز دانشگاهی و مراکز آموزش عالی داریم و بحث تجمیع برای وزارت بهداشت با توجه به تدبیری که داشته اند قطعاً تطبیق نمی‌کند.

بررسی فروش صندلی‌‎ در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی

محمدصالح جوکار نماینده مجلس شورای اسلامی با تشریح محورهای تحقیق و تفحص از پردیس‌های بین المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی، تصریح کرد: محورهای این تحقیق و تفحص «گزارش‌های واصله از خرید و فروش صندلی‌‎های این دانشگاه»، «شهریه بالای دریافتی از دانشجویان و هزینه کرد آن» و «جذب بدون ضابطه دانشجویان پس از فقط یک ترم تحصیل در دانشگاه‌‎های سطح پایین خارج از کشور» است.

وی با اشاره به بررسی تحقیق و تفحص از پردیس‌های بین المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اظهار کرد: این تحقیق و تفحص در محورهای مختلفی از جمله نحوه پذیرش و بررسی سطح علمی ورودی‌ها در مقایسه با سایر دانشجویان پذیرفته شده در آزمون سراسری همان منطقه و میزان شهریه دریافتی از دانشجویان داخل و خارج و نحوه هزینه کرد آن است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ از ۱۵ تا ۲۰ مردادماه

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش گفت: طبق قولی که پیش از این داده بودیم باید نتیجه اولیه کنکور ۱۴۰۲ را در نیمه اول مردادماه اعلام می‌کردیم تا داوطلبان حدود یک هفته فرصت بررسی دفترچه انتخاب رشته را پیدا می‌کردند و در نیمه دوم مردادماه انتخاب رشته خود را انجام می‌دادند. از همین رو ۱۵ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۲ نتایج اولیه اعلام می‌شود.

وی افزود: ۴۰ درصد نتایج به نمرات سوابق تحصیلی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، بستگی دارد. آموزش و پرورش فرصت بیشتری به داوطلبان داد که نتایج نمرات سوابق تحصیلی خود را ببینند و این امر باعث شد چند روزی نهایی کردن نتایج به تأخیر بیافتد.

لغو آزمون آیلتس به دلیل لو رفتن سوالات

پورعباس همچنین درباره جزئیات برگزاری آزمون آیلتس و دلایل لغو آزمون مسال گفت: آزمون‌هایی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود با سلامت کامل در حال برگزاری است و این سازمان از آزمون سازهایی در دنیا است که آزمون‌ها را با نرخ بالایی از سلامت برگزار می‌کند اما آزمون آیلتس یک آزمون بین‌المللی است که روز شنبه ۷ مرداد باید به صورت همزمان توسط مجریان بخش خصوصی در برخی کشورهای منطقه برگزار می‌شد.

وی افزود: برگزارکننده اصلی آزمون آیلتس مؤسسه IDP است و این مؤسسه به ۳ شرکت خصوصی در داخل کشور مجوز برگزاری این آزمون را داده است و سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد این آزمون‌ها نقش نظارتی را به عهده دارد و باید توجه کرد برگزارکننده آزمون آیلتس شرکت‌های خصوصی بوده که کلیه مراحل اجرای آزمون را از تحویل سوالات تا توزیع و دریافت دفترچه سوالات و پاسخنامه‌ها را برعهده دارند و نقش سازمان سنجش آموزش کشور صرفاً نظارت بر اجرای صحیح این آزمون است.

آغاز ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی از ۹ مرداد

ضوابط و شرایط برگزاری آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) یا دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور (Oriented-Technology/Research by Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی با هدف تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص اعلام شد.

این دوره از آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) یا دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی برای اولین بار از پذیرش رشته‌های تخصصی داروسازی جدا شده است.

ثبت نام در این آزمون، ارسال مدارک و دریافت کد رهگیری از تاریخ ۹ تا ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲ فقط به صورت اینترنتی از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =