سهم قابل توجه هوش مصنوعی در آینده تولیدات کشاورزی/ جامعه مهندسی کشاورزی ایران در حال پیر شدن است

استادیار گروه آگرو تکنولوژی دانشکده هوشمند کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی رشت گفت: در آینده سهم هوش مصنوعی در تولیدات بخش کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی و دامداری افزایش پیدا می‌کند همانطور که جامعه کشاورزی ایران پیر شده؛ جامعه مهندسی کشاورزی ایران هم در حال پیر شدن است.

حسن اخگری استادیار گروه آگرو تکنولوژی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و رییس مرکز تحقیقات اقتصاد و توسعه روستایی وکشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: جامعه انسانی از نظر تاریخی دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته است و از عصر سنت تا دوران مدرن ما دوره‌های صنعت، کشاورزی الکترونیک و مکاترونیک را داشته‌ایم. 

سرفصل‌های اولین دانشکده کشاورزی هوشمند دانشگاه آزاد تدوین می‌شود/ ۳۲ پروژه‌ برون دانشگاهی توسط واحد رشت اجرا شده است

وی ادامه داد: در دوران پست مدرن «آی تی» بر جامعه جهانی حکم فرما شد به گونه‌ای که ما از دهکده جهانی به کلبه دیجیتال هجرت کردیم و همه اینها را بشر مدیون تکنولوژی است که در طول تاریخ موفق به کشف آن شده است. 

هجرت از دهکده جهانی به کلبه دیجیتال با حاکمیت تکنولوژی 

اخگری تصریح کرد: علم در راستای راززدایی حرکت کرد و به ازای هر رازی که کشف کرد برای استفاده از آن موهبت الهی تکنولوژی را ابداع کرد که به کمک بشریت بیاید و حرکت روبه توسعه و رفاه را افزایش دهد. 

وی خاطرنشان کرد: اگر برای انسان سعادت را مدنظر قرار بدهیم؛ توسعه و رفاه در سطح بسیار پایینی است و انسان به مراتب بالاتری نیاز دارد به طور مثال در فیلم عصر نوین، چارلی چاپلین میخواهد این را بیان کند که تکنولوژی و صنعت شاید برای انسان کار و رفاه را ایجاد کرده باشد اما اصل انسان را نتوانسته به سعادت برساند و حاکمیت صنعت بر جوامع را به شکل انتقادی در این فیلم مشاهده می‌کنیم. 

عضو هیأت علمی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اضافه کرد: از آنجایی که هوش مصنوعی مبتنی بر داده‌های اولیه متقن و گسترده است تصمیم‌سازی و اجرا رفته رفته جای خود را به هوش مصنوعی می‌دهند. 

هوش مصنوعی جایگزین تصمیم‌سازی و اجرا می‌شود

وی افزود: در هر حوزه‌ای ما سه گام اساسی تشخیص، تجویز و پایش را داریم که با فکر انسان انجام می‌شود و انسانی که عالم و حکیم است در تشخیص قوی تر، تجویز بهتری را انجام می‌دهد و در پایش عملکرد خود نیز قوی تر عمل می‌کند. 

رییس مرکز تحقیقات اقتصاد و توسعه روستایی وکشاورزی ادامه داد: به طور مثال یک پزشک هرچقدر که حاذق باشد در تشخیص و تجویز و نهایتا نسخه های دوم و سوم قوی تر عمل میکند اما در حقیقت بشر امروز احساس عجز کرده و نمی‌خواهد از فکر خود استفاده کند بلکه یک ابررایانه برای تشخیص،تجویز و پایش طراحی کرده است. 

وی با بیان اینکه دقت، سرعت و حجم بالاتر از جمله دلایلی است که برای ایجاد هوش مصنوعی عنوان می‌کنند، اضافه کرد:میتوان گفت در شرایط و موقعیت های ساده این ماشین انسان نما توانسته موفقیت را ایجاد کند اما اینکه در مسائل پیچیده ای که در هستی وجود دارد چگونه میتوان از هوش مصنوعی بهره گرفت هنوز پاسخ کاملی دریافت نکرده‌اند اما در هر صورت بشر به این سمت در حال حرکت است. 

اخگری تصریح کرد: اگر در کشورمان به دنبال توسعه هوش مصنوعی هستیم چالش اصلی ما بیگ دیتاهایی خواهدبود که فعلا موجود نیست در واقع جمع آوری داده ها را به طور کامل در یک مرکز نداریم ضمن اینکه از طرف دیگر به پردازنده‌ها نیز در این مسیر حرکتی باید دقت بیشتری کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه برقراری روابط تحلیلی ناقص میتواند هوش مصنوعی را به اسلحه‌ای ضد بشریت تبدیل کند، ادامه داد: برقراری روابط تحلیلی ناقص و نبود بیگ دیتاها میتواند هوش مصنوعی را به ضد خودش تبدیل کند در واقع بین اطلاعات بسیار گسترده و پردازنده هایی که میخواهند این اطلاعات را پردازش کنند اگر روابط نامتناسب قرار بگیرد میتواند به ضد خودش تبدیل شود. 

عضو هیأت علمی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر اغلب ادعا می‌شود که ما با هوش مصنوعی به پاسخ های متقن‌تری می‌رسیم تا اینکه بخواهیم از هوش انسانی استفاده بکنیم در واقع به دلیل خستگی انسان و گنجایش ظرفیت ذهن، ما در هوش مصنوعی میتوانیم از اطلاعات وسیع‌تر و عمیق‌تر و بدون خطا استفاده کنیم که همین مهم باعث شده تا بشر به سمت استفاده از هوش مصنوعی حرکت کند و از بیگ دیتا برای سنجش‌ها بهره بگیرد. 

وی ادامه داد: بنابراین در نگاه اول اگر حجم داده‌ها به اندازه کافی باشد و روابط منطقی در دیتاها ایجاد شود ، جوابهایی که میگیریم بسیار مستدل تر از پاسخ هایی است که یک پیمایشگر میتواند انجام دهد و می توانیم بگوییم خطای انسان بیشتر از خطای ماشین است و ماشین خطا انجام نمی‌دهد. 

اخگری با اشاره به رشته‌های تخصصی کشاورزی ادامه داد: ما بر این واقفیم که ماشینی که مجهز به هوش مصنوعی شده است قدرت پردازندگی بسیار بالایی دارد از این جهت که با جمع آوری تخصص های مختلف حوزه کشاورزی نسخه بهتری پیچیده میشود اما این مهم مستلزم این است که داده های جمع آوری شده هم صحیح باشند و هم دقیق باشند و از عمق کافی برخوردار باشند. 

وی افزود: بنابراین با تکیه بر هوش مصنوعی ما امروزه تولید محصولات کشاورزی را انجام می‌دهیم به گونه ای که ضایعات در تولید محصولات کشاورزی بسیار کاهش پیدا میکند و انتظار می‌رود در آینده سهم هوش مصنوعی در تولیدات بخش کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی و دامداری افزایش پیدا کند. 

رییس مرکز تحقیقات اقتصاد و توسعه روستایی وکشاورزی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز استقبال جوانان در رشته های کشاورزی بسیار پایین است و همانطور که جامعه کشاورزی ایران پیر شده است جامعه مهندسی کشاورزی ایران هم در حال پیر شدن است و در واقع این زنگ خطر بالقوه ای است که در حوزه کشاورزی به صدا درآمده است.

وی با اشاره به اینکه یک همنوایی برای توسعه هوش مصنوعی در دانشکده کشاورزی در حال شکل گیری است، اضافه کرد: باید تمام تلاش خود را بکنیم تا بتوانیم از تکنولوژی ها و هوش مصنوعی در این قسمت بهره ببریم تا جایگزین نیروی کار در حوزه تولیدات کشاورزی شوند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1192561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =