اعتراض دانشگاهیان پاکستان به تاسیس ۲۶ دانشگاه جدید/ رشد قارچ‌گونه دانشگاه‌ها نگران‌کننده است

دانشگاهیان پاکستان به تاسیس ۲۶ دانشگاه جدید در این کشور اعتراض کردند. این افراد از رشد قارچگونه دانشگاه‌ها ابراز نگران‌ کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجلس سنای پاکستان تصویب کرده است که ۲۶ دانشگاه خصوصی جدید در این کشور تاسیس شود. این تصمیم از سوی دانشگاهیان مورد اعتراض قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

اختلاف آماری ۱۳۰ درصدی از تعداد دانشجویان بین‌الملل در ایران

دانشگاهیان معتقدند که این تصمیم استانداردهای آکادمیک را به خطر می اندازد و فقط به نفع تاجرانی است که پشت صحنه تاسیس دانشگاه فعالیت می‌کنند. سالهاست که دانشگاهیان پاکستان نسبت به رشد قارچگونه دانشگاه‌ها در بخش دولتی و خصوصی ابراز نگرانی کرده‌اند. این افراد خواهان تقویت دانشگاه‌های موجود هستند که هم‌اکنون با بحران مالی مواجه‌اند. به عقیده کارشناسان، این تصمیم برخلاف نیاز جامعه پاکستان است.

کارشناسان معتقدند که راه‌اندازی بیش از ۲۰ دانشگاه از طریق قانون‌گذاری عجولانه، سوالاتی جدی در مورد کیفیت آموزش عالی بخش خصوصی پاکستان مطرح می‌کند. همچنین این باور به صورت گسترده وجود دارد که افراد با نفوذی مانند سناتورها پشت تصویب این لایحه هستند.

تصویب قانون برای تاسیس دانشگاه با وجود مخالفت وزیر آموزش 

سناتور کامران مرتضی از جمعیت اسلامی پاکستان در این زمینه گفت که این لایحه برخلاف روند عادی قانون‌گذاری به کمیسیون‌های دائمی مجلس ارسال نشد. رانا تنویر حسین وزیر آموزش پاکستان در مخالفت با این قانون گفت که من از تصویب این لایحه شگفت‌زده شدم. حتی سعی کردم مانع آن بشوم؛ اما تصویب آن از طریق مجلس عوام انجام شد.

سناتور رضا ربانی از حزب مردم پاکستان (PPP) که یکی دیگر از شرکای ائتلاف حاکم است نیز علیه این تصویب عجولانه گفت که این لوایح قبل از تصویب باید برای بررسی و بحث به کمیسیون‌های دائمی مجلس رفته باشد. این شیوه قانون‌گذاری در آینده به مشکل تبدیل خواهد شد.

منتقدان بر این باورند که این موضوع به تضاد منافع اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که دولت قصد دارد در روزهای پایانی کار خود از تاجران بانفوذ و ثروتمند حمایت کند. این دولت همچنین در ماه‌های گذشته قوانین متعددی در زمینه آموزش عالی را به تصویب رسانده است که به عقیده کارشناسان استقلال دانشگاه‌ها را زیر سوال خواهد برد و اختیاراتی فراتر از حد معمول برای نخست وزیر قائل می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، مؤسسه آموزش عالی عسکری، مؤسسه آموزش عالی کینگز، دانشگاه گوادر پاک چین لاهور، دانشگاه بین المللی بوله شاه، دانشگاه بین المللی ممون، دانشگاه اسلامی مفتی اعظم، دانشگاه بین المللی اسلام آباد، ال. دانشگاه بین المللی بیرونی، دانشگاه افق، دانشگاه فدرال ضیاءالدین، دانشگاه شهید بی نظیر بوتو، دانشگاه علم و فناوری فالکون، دانشگاه ملی علوم و فناوری‌های نوظهور بهداشت، موسسه علوم بهداشتی ام ابیها، موسسه راوی، موسسه علوم و فناوری های کیهانی، موسسه بین المللی صلح اسلامی، موسسه علوم نوین اسلام آباد، موسسه بهداشت. و مطالعات حرفه ای، مؤسسه شاه بانو، مؤسسه شمال، و مؤسسه بین المللی زنان کلام بی بی از جمله ۲۶ موسسه‌ای هستند که اخیرا با تصویب مجلس تاسیس شده‌اند.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1192793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =