روزهای زمین طولانی‌تر و روزهای مریخ کوتاه‌تر می‌شود

یک روز در مریخ حدود ۳۷ دقیقه بیشتر از یک روز زمینی است، اما به نظر می‌رسد هر دوی این سیاره‌ها به گونه‌ای می‌چرخند که ساعات روزانه‌شان به هم نزدیک شود. زیرا مطالعات جدید ناسا نشان می‌دهد روزهای مریخ در حال کوتاه‌تر شدن و روزهای زمینی در حال طولانی‌تر شدن است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ کاوشگر InSight ناسا به تازگی نشان داده که روزهای مریخ کمی کوتاه‌تر و روزهای زمینی کمی طولانی‌تر می‌شوند و دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا.

این‌سایت نام کاوشگری است که از سال ۲۰۱۸ روی مریخ آزمایش‌های علمی انجام داد تا اینکه گرد و غبار زیادی روی پنل‌های خورشیدی‌اش نشست و در دسامبر ۲۰۲۲ کلا از کار افتاد. هدف اصلی ناسا از پرتاب این کاوشگر، مطالعه فضای داخلی سیاره سرخ بود، اما یک جفت آنتن رادیویی اضافی روی آن نصب شد تا بتواند چرخش مریخ را اندازه‌گیری کند.

روزهای زمین طولانی‌تر و روزهای مریخ کوتاه‌تر می‌شود

این آنتن‌ها همچنان با شبکه فضایی عمیق ناسا ارتباط خواهند داشت. شبکه فضایی عمیق ناسا سیستمی از امکاناتی است که روی سطح زمین قرار دارد. این شبکه سیگنال‌ها را در طول روزها و سال‌ها از آنتن‌ها دریافت می‌کنند و بلند و کوتاه شدن امواج رادیویی را اندازه‌گیری می‌کنند. زیرا سیاره مریخ در حال چرخش، فرودگر را به سمت زمین نزدیک و سپس از آن دور می‌کند و این دور و نزدیک شدن، طول امواج رادیویی را تغییر می‌دهد و مشخص می‌شود که هر روز مریخ چقدر طول می‌کشد.

در واقع این اثر داپلر است که بیشتر در نمونه کلاسیک آژیر آمبولانس‌ها مشهود است؛ زمانی که آمبولانس در حال نزدیک شدن به شماست، صدای آن را بلندتر از زمانی می‌شنوید که در حال دور شدن از شماست.

تیم تحقیقاتی ناسا داده‌های جمع‌آوری شده در ۹۰۰ روز اول مریخی این‌سایت بررسی و عوامل دیگری مانند باد خورشیدی و رطوبت جو زمین را در آنها حذف کردند. در نتیجه توانستند تغییراتی را جستجو کنند که صرفا به تغییرات سرعت چرخش مریخ نسبت داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ناسا خنک‌کننده‌های جدید برای فضانوردان می‌سازد

سباستین لو ماستر، نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: ما به دنبال تغییراتی هستیم که در طول یک سال مریخی رخ می‌دهد. پس از بررسی‌های بسیار، تشخیص دادیم که چرخش مریخ در حال افزایش است. البته این میزان بسیار ناچیز و در حد ۴ میلی‌ثانیه قوسی در سال است، ولی این مقدار تغییر در سرعت باعث می‌شود که روز مریخ هر سال چند میلی‌ثانیه کوتاه‌تر شود.

اینکه چرا این سیاره دقیقاً در حال افزایش سرعت است، فعلاً ناشناخته است. اما چیزی که حدس می‌زنند این است که ماه نقش مهمی در سرعت چرخش زمین دارد و زمین ما متاثر از ماه با سرعت کمتری می‌چرخد و در نتیجه روزهایش کمی طولانی‌تر می‌شود.

دانشمندان در مورد مریخ می‌گویند که دو قمر این سیاره سرخ بسیار کوچک‌تر از ماه هستند و به نظر می‌رسد که نمی‌توانند تاثیر زیادی روی چرخش آن داشته باشند. پس دلیل چیز دیگری است. دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که افزایش سرعت سیاره مریخ می‌تواند ناشی از جابه‌جایی جرم از تجمع یخ روی کلاهک‌های قطبی آن باشد یا توده‌های خشکی که پس از پوشیده شدن با یخچال‌های طبیعی به وجود می‌آیند.

این داده‌ها همچنین می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا میزان چرخش مریخ در حین چرخش خود را اندازه‌گیری کنند که ناشی از ریزش مایع در هسته آن است. از این رو، آنها توانستند شکل و شعاع هسته را تخمین بزنند.

روزهای زمین طولانی‌تر و روزهای مریخ کوتاه‌تر می‌شود

اگرچه این‌سایت دیگر اطلاعاتی را ارسال نمی‌کند، دانشمندان به بررسی گنجینه‌ای که قبلاً جمع‌آوری شده است برای سال‌های آینده ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =