گندم‌کاران همچنان در انتظار پرداخت مطالبات/ چه کسی پاسخگوی زیان کشاورزان خواهد بود؟

مدت زمان زیادی است که گندمکاران در انتظار پرداخت مطالباتشان از سوی دولت هستند، اما گویا این انتظار هنوز به پایان نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، سال جاری اتفاقات زیادی موجب اعتراض کشاورزان به ویژه گندمکاران شد، گندمکارانی که در ابتدای سال به نرخ اعلام شده گندم از سوی دولت معترض بودند و اعتقاد داشتند نرخ تضمینی ۱۵ هزار تومان برای آنان نه تنها سودی ندارد، بلکه سبب ضرر و زیانشان نیز خواهد شد.

بعد از گذشت چند ماه از نرخ اعلام شده و حتی دستور رئیس جمهور و سایر مسئولان مربوط به این امر به رسیدگی قیمت گندم،‌ نرخ تعیین شده بدون تا به امروز بدون تغییر باقی ماند. موضوعی که سبب پشیمانی تعداد زیادی از گندمکاران از کاشت گندم برای سال‌های آتی شد.

بیشتر بخوانید:

خرید تضمینی گندم از مرز ۹ میلیون تن عبور کرد/ وعده نماینده مجلس درباره پرداخت مطالبات گندمکاران

و حالا که قیمت گندم همان ۱۵ هزار تومان بدون نرخ قبلی باقی مانده است، موضوع دیگری که این روزها گندمکاران را معترض کرده، دیرکرد در پرداخت مطالباتشان است و همچنان تعداد زیادی از کشاورزان بعد از گذشت چند ماه از فروش گندم خود در انتظار  پرداخت هزینه‌هایشان هستند. آنان معتقدند که تصمیمات اخیر بازار گندم هیچ منفعتی برای آنان باقی نزاشته است و نه تنها کشاورز از کاشت گندم سود نمی‌کند بلکه به دلیل دیر پرداخت کردن هزینه‌ها متضرر نیز خواهد شد. 

نرخ تعیین شده گندم از قیمت تمام شده برای کشاورز خیلی کمتر است

علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ در این باره اظهار کرد: قیمت فعلی گندم هنوز ۱۵ هزارتومان است،‌ اما عملا ۱۱ هزار و ۵۰۰ به دست کشاورز می‌رسد. این قیمت از قیمت تمام شده برای کشاورز خیلی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه گندم کاران از نرخ فعلی گندم گله‌مند هستند، افزود: باید قیمت نهایی خرید تضمینی گندم از قیمت کشاورز باید بالاتر باشد نه اینکه کمتر باشد. با این قیمت کشاورز هیچ سودی نمی‌کند. در حال حاضر نرخ تضمینی خرید گندم در کشور عراق چند برابر ایران است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم،‌ بیان کرد: پیش از این نرخ ۱۷ هزار تومان برای گندم تعیین شدو حتی ۱۹ هزار تومان نیز مطرح شد، اما در حال حاضر هیچکدام از این نرخ‌ها عملیاتی نشد و تنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دست کشاورز را می‌گیرد.

رضایی درباره تاخیر در پرداخت پول کشاورزان گفت: نه تنها میزان مبلغ تعیین شده برای کشاورزان سودی ندارد، بلکه همین میزان تعیین شده را نیز با تاخیر  پرداخت می‌کنند و کشاورز از همین موضوع نیز بسیار متضرر می‌شود و آن‌ها می‌گویند پول گندم زمانی به دست ما می‌رسد که دیگر برای ما فایده‌ای ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید به گونه‌ای رفتار کند که کشاورز ناراحت و معترض نباشد و اگر برنامه‌ای دارد به صورت شفاف باید به کشاورزان اعلام کند تا کشاورز برای سال آینده برنامه ریزی کند.

وعده وزیر کشاورزی به  پرداخت طلب گندمکاران تا اواخر مردادماه

این درحالی است که وزیر جهاد کشاورزی در چند روز گذشته وعده  پرداخت طلب کشاورزان تا پایان مرداد ماه را داده است، وی در این باره اظهار کرد: خرید تضمینی گندم از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن عبور کرده و حدود ۴۶ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است.

نیکبخت اظهار کرد: طبق دستور رئیس جمهور تا پایان مرداد ماه رقم قابل توجهی از مطالبات گندمکاران تسویه می‌شود. در سال زراعی آینده با افزایش عملکرد در واحد سطح و جهش تولید در دیم‌زارها به خودکفایی در تولید گندم دست می‌یابیم.

باتوجه به اینکه گندم از جمله اقلام اساسی است و کمبود آن می‌تواند سبب آسیب به زنجیره غذایی کشور شود، بنابراین نیاز است مسئولان توجه ویژه‌ای به این امر و معیشت کشاورزان داشته باشند تا در سال‌های آینده شاهد کمبود گندم و واردات آن از سوی سایر کشورها نباشیم.

تا به امروز جلسات متعددی در شورای رقابت درباره قیمت گندم و مطالبات گندمکاران برگزار شده است،‌ اما گویا این جلسات هیچ نتیجه مفیدی برای جامعه کشاورزان نداشته است و کسی پاسخگوی این ضرر و آسیبی نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 29
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشاورز IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      6 0
      سال بعدی گندم نخواهم کاشت حقوق معلم و پرستار و کارمند در افزایش او اولیت نرخ فطریه گندم کیلویی ۲۰ واسه کشاورز ۱۱۵۰۰ حتی ۱۵ هم نیست و حتی ۱۱۵۰۰ رو هم پرداخت نکردن ۵ ماهه داره میگذره نزدیکای پاییزه خدا ازتون نگذره
    • رضا IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      6 0
      سال زراعی اینده انشالله گندم ب دولت نمیدیم بازار ازاد هم خوب خریدارن هم پولشو درجا واریز میکنن .دولت بی برنامه و بیسواد هرسال همین برنامه را سر ما کشاورزا در میاره ..
    • علی IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 0
      خدا لعنت کند مسئولین بی لیاقت رو اینا خودشون دلال هستن میخان از خارج باقیمت بالاتر وارد کنن تا سودی براشون داشته باشه..الان چهار پنج ماه هست پول گندم کامل واریز نمیکنن..کشاورز چه گناهی کرده دراین کشور زحمت میکشه..پولش دولت می دزده
    • زرین GB ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      حداقل قیمت گندمراافزایش نمیدین درسود بانک کشاورزی چاره ای بیاندیشید تاکشاورزان ازاین بابت زیادضررنکنند!!!
    • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      لا اقل همون ۱۵ هزار را بدید
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      ما از نمایندگان انتظار داریم از حقمان دفاع کنن چون ما گندم از دستمان رفته بدون آنکه قیمت بدانیم فقط اعتماد کردیم که مرتب از افزایشی گندم می گفتند ولی در اخر فهمیدیم که با این
    • زارع IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      دولت کلاهبردار ما کشاورزا همه بلای سرمان اوردن
    • بهرام IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      9 0
      پدر گندمکار در آوردین هر روز یه خبر بابا ولش کنین
    • امید رضایی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 0
      سلام الان مدت ۲۰ روز گندم به سیلو ۵۰هژار تنی کمالوند .خرم اباد تحویل دادیم ولی تک ریالی هنوز پرداخت نشده و هیچ کس هم جواب گو نیست باید به کجا مراجع کنیم
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      واقعاخجالت داره برای مسولین اقامن الان چهارماه بعداینک‌گندم تحویل دولت دادم کارم شده فقط خواندن تیتراخبار ورفتن روزانه ب سیلوهای گندم این چ وضعشه بخداقسم خیلی پشیمونم ک گندم تحویل دولت دادم ک منتظر بمونم ک بخوان پول مارو بدن اقانخواستم کسی نیس بدادمون برسه الله اکبر الله اکبر الله اکبر
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      ما پارسال گندم رو کیلویی ۱۳هزار خریدیم وکاشتیم ومتاسفانه با اینهمه مخارج بالا ,کرایه زمین پول تراکتور و هزینه سم پاشی وکرایه وکمباین و غیره حتی پول خودشم بهمون ندادن والا دیگه توان هیچ کاری رو هم نداریم.همش وعده میدن اخه تاکی
    • کشاورز IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      بخدا نه راه پس ونه راه پیش داریم دیگه
    • کشاورز بدبخت IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      بعد از گذشت پنج ماه از تحویل به دولت حالا میگوئید رقم قابل توجهی پرداخت میشود، این یعنی چه مثلا؟ یعنی پول کامل پرداخت نمیشود؟ یعنی دیرکرد را هم نمیخواهید طبق قانون بدهید؟ یعنی نرخ شورای قیمت گذاری را هم زیر پا میگذارید؟ یعنی در کشور قانون را قبول ندارید و هر جور میخواهید رفتار میکنید؟ یعنی قانون بی قانون و ما هم در جنگل زندگی میکنیم و هر کس هرجور نفع میبرد قانون خود را اجرا کند؟ قانون جنگل هم اینجوری نیست که شماها انجامش دادید.
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      پس به کشاورزبگیدمقصرکیه نام ببرید
    • پاکدل IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      مسخره کردین کشاورزهای بدبخت را...چرا خبر دروغ پخش میکنید..
    • محمد BR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      یک ماه پیش گندم تحویل دادیم هنوز هیچ پولی دستمان نگرفته سیلو ها هم هیچ جوابی نمیدن ....خلاصه کشاورز خسته نباشی سال دیگه نمیکارم....
    • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      کل پول گندم تولید شده امسال کیلویی۱۷۰۰۰ میشه۳ میلیارد دلار. آمریکا ۶ میلیارد پول نفت آزاد کرده،چرا پول کشاورزای بدبختو نمیدید،واقعا چرا؟؟؟
    • حمید سلیمان ابادی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      با سلام عرض ادب...به قران من ازدست دولت عزیزنگران هستم چون که ما کشاورزان هیچ درآمدی جز درآمد از کشاورزی نداریم.دوماه است که گندم خود رابه خاطر وعده ۱۹هزارتومن به دولت عزیزتحویل دادم.باوجودی که دلال های بازار به من تا۱۴هزارتومن هم پیشنهاد خرید نقدمیدادن...من ازشما دولت عزیز خواستارم که به وعده های خود جامعه عمل بپوشانید...و مطالبات کشاورزان کنگاور .صحنه وهرسین را پرداخت کنید....ممنون ..
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      من۱۵۰ میلیون با ۱۰ درصد بهره گرفتم یکماه شد هنوز پول گندمم را ندادند باید یکماه دیگر تمدید کنم به کدام گناه ۳۰ میلیون زرر بدهم وبارگناه ربا هم پدوش بکشم التماس میکنم پول گندمم را که بیش از ۵۰ روز تحویل دادم بدهید از ورامین
    • ابراهیم کیانی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      والله دیگه حرفمون نمیاد از سیاست یک‌بام و دو هوا ریسی و وزراش
    • محمد کشاورز بیگناه😔 IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      با سلام آقای رئیسی خواهشاً یه خانم رو بزار وزیر جهاد کشاورزی... تا مسوولین بی خیال کشاورزی یه خورده حیا کنن...
    • الف دهقانی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      امسال هم گذشت اما سال زراعی جاری مجبور به واردکردن گندم خواهیم شد
    • کارگر IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      هرروزآمارنده پول مرابده بدهکارم خونم خرج داره
    • علیرضایوسفی ES ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      من کشاورزشهرستان بوئین زهراحدودصدوشصت تن گندم تحویل دادم سال بعدیه وجب گندم نمیکارم بااین پول دادنشون
    • علی صادقی IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      واقعا این بی عرضگی مسئولین رانشان میده الان برداشت گندم زیادشده نمیتونن مدیریت کنن وای به روزیکه گندم نداشته باشیم
    • نعمت US ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      دولت بی مسئولیت وزرای بی کفایت مسئولین ناکارآمدودروغگو هیچ پاسخی به مردم نمیدهنداونوقت انتظارانتخابات پرشوردارن.واقغادرخلوت خوخجالت ازخودتون نمیکشید؟
    • کشاورز US ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      سلام وخسته نباشید ب قشر زحمت کش جامعه پول گندم ک ندادن الان شالی قیمتی نداره ۳۰ تومن چی میدن خدا خودش کمک کنه
    • 🇺🇲 IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      مسئولین به جز دروغ وعده های توخالی مگه کار دیگه ام بلدن
    • کشاورز IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      0 0
      اگه فقط امساله مشکلی نداره یعنی سال آینده ای در کار نیست گندم خود رابرای مصرف دام بفروشیم به صرفه تره