محکومیت ترامپ می‌تواند مانع نامزدی او برای ۲۰۲۴ شود؟

گروهی از حقوقدانان تاکید می‌کنند که در قانون اساسی آمریکا شرایط کمی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده و قوانین این کشور هیچ فردی را که متهم یا محکوم یا حتی در حال گذراندن دوران حبس باشد، از نامزدی برای ریاست جمهوری و پیروزی در انتخابات منع نکرده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دونالد ترامپ که بر اساس نظرسنجی‌های معتبر پیشتاز نامزدهای جمهوری خواه برای انتخابات ۲۰۲۴ است، در هفته جاری با دردسر جدیدی به دلیل اقداماتش در سال ۲۰۲۰ موجه شد که خود آن را یک «دروغ» خواند و مدعی شد که هدف لطمه زدن به کمپین انتخاباتی او است. رئیس جمهور پیشین آمریکا برای دومین بار در این ماه با اتهامات جدیدی در ارتباط با انتخابات ۲۰۲۰ روبرو شد.

اتهام جدیدی وی تلاش برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا است؛ هر چند که ترامپ با محکوم کردن این اقدام آن را نادرست خوانده است. طرح اتهامات علیه دونالد ترامپ در سال‌های پس از انتخابات ۲۰۲۰ موضوع تازه‌ای نیست و بارها تکرار شده است. اما آنچه که موجب سوالاتی در این خصوص شده ایت است که آیا ترامپ در صورت محکومیت شانس نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ را خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید:

محاکمه ترامپ موقعیت او را در بین هوادارانش بهتر کرده است

بر اساس آنچه اخیرا «سی‌ان‌ان» گزارش کرده، ترامپ همچنان امکان نامزدی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را دارد. به گفته «ریچارد ال. هاسن» -استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا و یکی از کارشناسان برجسته مسائل حقوقی مربوط به انتخابات- بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، شرایط بسیار کمی برای نامزدی به عنوان رئیس جمهور تعیین شده که از آن میان می‌توان به داشتن حداقل ۳۵ سال سن اشاره کرد. لذا به گفته این کارشناس حقوقی، در قوانین آمریکا هیچ فردی را که متهم یا محکوم یا حتی در حال گذراندن دوران حبس است، از نامزدی به عنوان رئیس‌جمهور و پیروزی در انتخابات منع نشده است.

البته کارشناسان دیگری هستند که به اعتقاد آنها و بر اساس اصلاحیه ۱۴  قوانین اساسی آمریکا –تحت عنوان بند رد صلاحیت- در صورت محکومیت ترامپ به ایجاد شورش در سال ۲۰۲، وی شانس نامزدی را از دست خواهد داد؛ بر اساس این بند قانون اساسی، افرادی که «در یک آشوب و شورش شرکت داشته و به دشمنان آمریکا کمک کرده باشند» از تصدی مناصب دولتی منع می‌شوند.

آنتونی مایکل کریس -استادیار حقوق در دانشگاه ایالتی جورجیا- اخیرا در یک مصاحبه گفته که  این بحث اکنون در محافل حقوقی این ایالت جریان دارد و اما نتیجه آن هنوز مشخص نشده است. آنچه قضیه ترامپ را پیچیده‌تر می‌کند، اتهامات متعددی است که در پرونده قضایی او وجود دارد. اوایل همین ماه میلادی اتهامات جدیدی از جمله توطئه برای فریب دادن ایالات متحده؛ توطئه برای جلوگیری از رسیدگی رسمی؛ تلاش برای ممانعت از رسیدگی رسمی و ... علیه ترامپ مطرح شد. پیش از آن نیز حدود ۴۰ مورد اتهامی در کیفرخواست جداگانه فدرال مربوط به تحقیقات بازرس ویژه در مورد سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده مطرح شده بود.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1194200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =