شناسایی ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران

رئیس سازمان مالیاتی با اشاره به هوشمند سازی روند مالیات ستانی در کشور، قصد و نیت سازمان مالیاتی را اخذ مالیات از دانه درشت ها و شرکت هایی که سودهای چند هزار میلیاردی می کنند عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سبحانیان، رئیس سازمان امور و مالیاتی کشور در گفت وگویی تلویزیونی ضمن اشاره به میزان مالیات پرداختی مشاغل مختلف در سنوات گذشته گفت: میانگین مالیاتی که متوسط مشاغل در سال ۱۴۰۰ پرداخت کرده اند  حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده، که این عدد در سال ۱۴۰۱ به نزدیکی ۵ میلیون تومان رسیده است. به عنوان مثال متوسط مالیاتی که دندانپزشکان در سال ۱۴۰۱ پرداخت کرده اند، ۳۵ میلیون تومان در سال بوده که بیشترین میزان مالیات بوده است.

بیشتر بخوانید:

 بدهی مالیات بر درآمد اجاره با سوء استفاده از کدپستی غیر/ ماجرا چیست؟

وی ادامه داد: ابتدای امسال ۱۹۵۰ شرکت صورت حساب در سامانه مودیان صادر می کردند، ظرف ۵ ماه گذشته این عدد به بیش از ۳۳ هزار شرکت رسیده است. در نظام سنتی مالیاتی فضای اینطور بود که اگر اظهارنامه ای صادر می شد فرض بر این بود که این اظهار نامه اشتباه است و باید ثابت شود که اطلاعات آن درست است، اما اکنون این نگاه عوض شده و فرض بر این است که تمام اطلاعات درست است تا خلاف آن ثابت شود.

سبحانیان گفت: ما به دنبال این هستیم که شرکت های بزرگی که گردش های بسیار بزرگی دارند، نباید منابع دولت در دست آن ها باقی بماند و آنها پرداخت مالیات را به تعویق بی اندازند، بلکه باید یک مالیاتی علی الحساب پرداخت کنند. ما به دنبال این هستیم که بخش عمده ی مالیات را دانه درشت ها پرداخت کنند. به عنوان مثال در سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ همت، مالیاتی بوده که می توانستیم تنها از ۴۰ شرکت اخذ کنیم، اما طبق برخی  قوانین نتوانستیم این کار را کنیم، چرا که شرکت با توجه به اینکه سود قابل توجهی کرده بود مثلا افزایش سرمایه داده و مالیاتی پرداخت نکرده است. در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا راه بهتری برای حمایت از این شرکت ها غیر از معافیت های مالیاتی وجود ندارد؟ به نظر می رسد منطقی نیست از شرکتی که چند هزار میلیارد تومان سود کرده هیچ مالیاتی اخذ نشود که البته پیشنهاد آن در برنامه هفتم آوردیم.

۳۰ میلیارد تومان از ۵۰۰ سلبریتی و اینفلوئنسر مالیات گرفته شده       

رئیس سازمان مالیاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت اخذ مالیات از سلبریتی ها، خانه های خالی و خودروهای لوکس گفت: برای سلبریتی ها و اینفلوئنسر ها، یک اداره ی مشخصی معین کرده ایم و مالیات ستانی از این افراد آغاز شده است که تا کنون برای ۵۰۰ نفر پرونده تشکیل شده است و حدود ۳۰ میلیارد تومان مالیات گرفته شده است.

وی افزود: همچنین  متاسفانه یک برداشت غلطی به وجود آمده است که مالیات تنها از کارت خوان اخذ می شود که به هیچ وجه اینطور نیست، چرا که با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم هایی که طراحی شده، اگر واریزی های به حساب افراد نیز خارج از عرف باشد قطعا از آن مالیات اخذ خواهد شد.

تا کنون ۱۱۰ هزار خانه لوکس فقط در تهران شناسایی شده است   

سبحانیان با اشاره به اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس گفت: ما هم در حوزه خانه های لوکس، خانه های خالی و همچنین خودروهای لوکس، طبق قانون عمل می کنیم. تا کنون حدود ۲۵۲ هزار خودروی لوکس شناسایی شده و تا کنون ۲.۳ هزار میلیارد تومان از آن ها مالیات اخد شده است. از طرفی در سال جاری عدد خودروهای لوکس به بالای ۳ هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده، بنابراین ۲۵۲ هزار خودرو لوکس شناسایی شده در سال گذشته، به ۱۷۰ هر خودرو تقلیل پیدا کرده است و میزان مالیات آن ها نیز به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در سال گذشته ملاک شناسایی خانه های لوکس خانه های  ۱۵ میلیارد تومان به بالا، در نظر گرفته شده بود و بر همین اساس  حدود ۴۳ هزار خانه ی لوکس در سال ۱۴۰۱ در کل کشور  شناسایی شد و ۲.۲ همت از آن ها مالیات ستانی شد. لازم به ذکر است ملاک خانه های لوکس در سال ۱۴۰۲، به ۲۰ میلیارد تومان ارتقا یافت، که تا کنون تنها در تهران حدود ۱۱۰ هزار خانه ی لوکس شناسایی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =