چگونه ریشه زرد شده فرش را سفید کنیم؟

عمده ترین دلیل برای زرد شدن ریشه فرش این است که آب کثیف و چرک پس از شستشوی فرش در آن باقی مانده و به سمت ریشه ها حرکت می کند و همین باعث زرد شدن ریشه فرش می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عمده ترین دلیل برای زرد شدن ریشه فرش این است که آب کثیف و چرک پس از شستشوی فرش در آن باقی مانده و به سمت ریشه ها حرکت می کند و همین باعث زرد شدن ریشه فرش می شود.

بیشتر بخوانید:

روش‌های پاک کردن رنگ مو از روی انواع سطوح

تمیز نمودن منزل و به اصطلاح خانه تکانی یکی از مهمترین رسم و رسومات ایرانی ها است که سالی چند بار این کار را انجام داده و شستن فرش ها نیز یکی از مهمترین کارهای خانه تکانی است. اما زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو یکی از بزرگترین معضلاتی است که گریبان گیر بسیاری از افراد می شود و نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند تا این مشکل برطرف شود زیرا همه زحمت های آن بر باد رفته و فرش با اینکه تمیز شده اما ریشه های آن بسیار بد رنگ و کثیف شده است.

فکر کنید که یک روز تصمیم می گیرید تا فرش را که کثیف شده است خودتان در منزل بشویید. برای این کار باید وقت و انرژی بسیاری بگذارید تا فرش به درستی شسته شود و سپس خشک شود. اما پس از پایان کار می بینید که ریشه فرش زرد شده است. پس حتما به هنگام شستشوی فرش، شما نکاتی را رعایت نکرده اید. بنابراین پیش از شستن فرش ابتدا با دلایل زرد شدن ریشه فرش آشنا شوید تا بهتر بتوانید از این معضل جلوگیری کنید.

مهمترین دلایل زرد شدن ریشه فرش

علاوه بر جمع شدن آب های کثیف در فرش، زرد شدن ریشه فرش دلایل دیگری نیز دارد که عبارتند از:

یکی از دلایلی که باعث زرد شدن ریشه ها می شود، استفاده از شوینده های نامناسب برای فرش ها است. باید به این نکته دقت کنید که برای همه فرش ها نباید از یک شوینده استفاده کرد زیرا بافت فرش ها با هم متفاوت است و با توجه به نوع بافت فرش باید از شوینده مناسب آن استفاده کرد. مثلا در فرش هایی با بافت نازک تر و ظریف تر باید از شوینده هایی استفاده کرد که کمتر اسیدی هستند.

از دیگر دلایلی که باعث زرد شدن ریشه های فرش می شود، این است که ممکن است پیش از شستشوی فرش ابتدا آن را گردگیری نکرده اید و همین گرد و خاک پس از شستشو از فرش خارج شده و باعث زردی ریشه فرش می شود.

یا اینکه بعد از شستشو به درستی آب فرش خالی نشده باشد و یا آبکشی فرش مشکل داشته است.

بهترین راه برای خارج کردن آب های کثیف و چرک از فرش در آخر کار این است که فرش را لوله کنید و آن را در سطحی شیب دار قرار دهدی تا آب های کثیف کم کم از فرش خارج شود و باعث زردی فرش نشود.

آیا زرد شدن ریشه فرش را می توان از بین برد؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به جای فرستادن فرش به قالیشویی خودتان مجبور شده اید تا شستشوی فرش را در منزل انجام دهید. اما پس از اتمام کار و خستگی زیاد و پس از خشک شدن فرش ناگهان می بینید که ریشه فرش زرد شده است و تمامی زحمت های شما به هدر رفته است.

در این هنگام است که نمی دانید علت زرد شدن ریشه فرش چیست و چگونه باید زرد شدن ریشه فرش را از بین ببرید. بنابراین ممکن است ناراحت شده و سعی کنید که فرش را مجددا بشویید. اما باید بگوییم که این مسئله جای هیچ نگرانی ندارد و به جز در مواقع بسیار ضروری، نیازی نیست که شما فرش را از اول بشویید، زیرا راهکارهای بسیاری برای رفع مشکل زرد شدن ریشه فرش وجود دارد که می توانید با انجام دادن اصولی این روش ها فرش را مانند اول تمیز کنید و ریشه ها مثل روز اول مجددا سفید شوند.

نکته ای که در از بین بردن لکه های فرش باید مد نظر داشته باشید این است که در مواجه شدن با زرد شدن ریشه ها از محلول های اسیدی هیچ وقت استفاده نکنید زیرا علاوه بر اینکه ریشه سفید نمی شود، بلکه شما به بافت فرش نیز آسیب زده اید. همچنین برای پاک کردن زردی ریشه هیچگاه از آب خیلی داغ یا آب سرد استفاده نکنید زیرا این دو هیچ کمکی به شستشو و تمیز شدن ریشه ها نخواهند کرد بلکه باید از آب ولرم برای این کار استفاده کنید.

محلول آب، سرکه و نمک برای رفع زرد شدن ریشه فرش

یکی از مهمترین روش ها برای از بین بردن زرد شدن ریشه فرش، استفاده از محلول فوق العاده موثر آب، سرکه و نمک است. این محلول در سفید شدن مجدد ریشه فرش معجزه می کند و بسیار موثر است. برای درست کردن این محلول مقدار یک و پارچ و نیم آب را با ۲ قاشق سرکه سفید و ۲ قاشق نمک به صورت کاملا با هم مخلوط کنید و سپس ریشه ها و کل فرش را با یک توری که به این محلول آغشته شده است، دستمال بکشید.

فقط دقت داشته باشید که آب توری را کامل بگیرید تا فرش بوی سرکه نگیرد. با این روش به همین سادگی هم لکه های باقی مانده فرش از بین می رود و هم ریشه ها مانند روز اول سفید می شود. در واقع شما با یک تیر دو نشان زده اید. پس از زدن این محلول به فرش اجازه دهید تا در فضای باز فرش خشک شود.

استفاده از محلول آب، جوش شیرین و سرکه برای رفع زرد شدن ریشه فرش

محلول آب، جوش شیرین و سرکه نیز از دیگر محلول های بسیار موثر در رفع زردی ریشه فرش است. اگر شما از روش محلول آب، سرکه و نمک نتوانستید لکه های زرد فرش و ریشه را از بین ببرید می توانید این روش را امتحان کنید که مطمئنا موثر است. برای درست کردن این محلول ابتدا یک پارچ و نیم آب را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید و ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید.

این محلول را با یک توری بر روی ریشه ها و لکه های فرش بکشید و همانگونه که گفته شد دقت کنید که آب توری کاملا گرفته شده باشد. با این روش نیز می توانید زردی های فرش و ریشه را به صورت کامل از بین ببرید. در این روش نیز باید بگذارید تا فرش به طور کامل در فضای باز خشک شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =