تاکید فرانسه بر لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای ایران

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی برای سفرای خارجی فرانسه بر لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،‌ امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه امروز (دوشنبه) در جمع سفرای خارجی فرانسه بر لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.

بیشتر بخوانید:

اظهارات مهم وزیر امور خارجه درباره برجام

شبکه «فرانس ۲۴» گزارش کرد، ماکرون در بخشی از سخنان خود به بحث توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «فرانسه یک سیاست شفاف و روشن در قبال ایران دارد. هیچ نقطه‌ضعفی در این جبهه وجود ندارد. ما خواهان شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام هستیم. بازگشت به برجام تا زمانیکه آژانس بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشد، خیلی اقدام خوبی است. ما باید به نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهیم».

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خواهان آزادی شهروندان فرانسوی شد که در ایران بازداشت شده‌اند و گفت:‌«ما به طور قاطع از ایران درخواست می‌کنیم که ۶ شهروند فرانسوی که در ایران اسیر هستند را آزاد کنند. هیچ چیز توجیه نمی‌کند که ایران این ۶ شهروند فرانسوی را در زندانهای ایران نگه دارد».

فرانسه از اقدام نظامی اکواس در نیجر حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور فرانسه در بخشی از سخنان خود به تحولات نیجر اشاره کرد و از تلاش «اکواس» برای اقدام نظامی علیه نیجر حمایت کرد و گفت: «فرانسه به حمایت از تمامی تلاش‌های اکواس از جمله اقدام نظامی با هدف احیای نظم قانون اساسی حمایت می‌کند».

وی ادامه داد: «مشکل در نیجر در حال حاضر کودتاچیان هستند. ما از رئیس‌جمهور بازداشت شده نیجر حمایت می‌کنیم.سیاست ما در نیجر روشن است و آن را از شجاعت رئیس جمهور بازوم و اصول و منافع نظامی خود الهام گرفته‌ایم».

ماکرون در خصوص وضعیت سفیر فرانسه در کشور نیجر گفت: «سفیر ما در نیامی (پایتخت نیجر) علی‌رغم فشار رهبران کودتا، باقی خواهد ماند. رهبران اکواس در صورتیکه بازوم را رها کنند، در معرض خطر قرار خواهند گرفت».

رئیس‌جمهور فرانسه سپس تصریح کرد: «ما به سیاست قاطع خود در مورد نیجر یعنی عدم به رسمیت شناختن کودتاچیان و حمایت از بازوم ادامه خواهیم داد».

وی ادامه داد: «اگر در آفریقا مداخله نظامی نکرده بودیم، نیجر، مالی و بورکینافاسو با مرزهای شناخته شده خود وجود نداشتند. حضور ما در آفریقا فقط مربوط به تهدیدات تروریستی نیست و راه‌حل نظامی نباید جایگزین راه‌حل سیاسی شود. ما باید به دنبال شرکای جدید در آفریقا باشیم».

رئیس‌جمهور فرانسه سپس با اشاره به این موارد در خصوص مواضع برخی کشورها درباره نیجر گفت: «من نجواهایی از سوی واشنگتن و برخی پایتخت‌های اروپایی شنیده‌ام که خواسته‌اند در رویارویی با اوضاع نیجر، اغراق نشود».

کد خبر: 1195967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =