بحرین؛ کشوری ثروتمند با شاخص بالای توسعه انسانی

بحرین یکی از کشورهای همسایه ایران و جزو ۲۰ کشور ثروتمند جهاناست. این کشور در دهه‌های اخیر به سبک زندگی مدرن پیوسته است و با جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های خارجی به دستاوردهای قابل قبولی در پذیرش فناوری، توسعه اینترنت و شبکه همراه، فناوری‌های فضایی و هوش مصنوعی رسیده، اما به طور کلی در دنیای علم و فناوری در ابتدای راه است.

 به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ بحرین به خاطر نخلستان‌های سرسبزش مشهور است و از زمان‌های قدیم به عنوان مرکز تجارت و منبع منابع طبیعی برای مناطق اطراف فعالیت می‌کرد. بحرین محل تمدن باستانی دیلمون است و از زمان‌های قدیم به دلیل صید مروارید خود که تا قرن نوزدهم بهترین شغل در جهان محسوب می‌شد، شهرت داشت.

 فعالیت اقتصادی بحرین، مانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس، عمدتاً بر تولید نفت خام و گاز طبیعی و پالایش فرآورده‌های نفتی متمرکز شده و این کشور را نسبت به نوسانات بازار جهانی نفت حساس کرده است. با این حال، بحرین بر سنت دیرینه خود در کشتیرانی و بازرگانی بنا نهاده است و در توسعه تولید و خدمات تجاری و مالی موفق‌تر از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است. صنعت غیرنفتی این کشور شامل پتروشیمی، تعمیر کشتی، پالایش و تولید آلومینیوم می‌شود.

 دولت بحرین تلاشی هماهنگ برای جذاب کردن این کشور برای کارگران و سرمایه‌گذاران خارجی انجام داده است. یکی از جاذبه‌های کلیدی برای مهاجران، سبک زندگی مدرن بحرین است. منامه پایتخت بحرین، میزبان بسیاری از هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید است. چندین مدرسه بین‌المللی نیز وجود دارد که آموزش با کیفیت بالا ارائه می‌دهند. هزینه زندگی در بحرین به خصوص در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بسیار مقرون به‌صرفه است. به عنوان مثال، یک وعده غذایی در یک رستوران در بحرین فقط حدود پنج دلار هزینه دارد. علاوه بر این، هزینه‌های حمل‌ونقل بسیار مناسب است و به طور کلی، هزینه زندگی در بحرین بسیار مقرون به‌صرفه است و مکان بسیار خوبی برای زندگی است. علاوه براین، میانگین حقوق در بحرین بالاتر از سایر کشورهای منطقه است و قیمت کالاها و خدمات در بحرین نسبتاً کمتر از سایر کشورهای منطقه است.

بیشتر بخوانید:

پاکستان؛ کشور نیروی کار فریلنس با الگوبرداری از هند

بحرین با شاخص توسعه انسانی ۸۷۵ هزارم، به عنوان یکی از اقتصادهای توسعه‌یافته بر اساس تعریف سازمان ملل شناخته می‌شود. شاخص توسعه انسانی (HDI) آماری مرکب از امید به زندگی، تحصیلات (میانگین سال‌های تحصیل تکمیل شده و سال‌های مورد انتظار تحصیل در هنگام ورود به سیستم آموزشی) و شاخص‌های درآمد سرانه است که برای رتبه‌بندی کشورها در چهار سطح توسعه انسانی استفاده می‌شود. ارزش عددیِ شاخص توسعه انسانی بین صفر تا یک است. ارزش شاخص توسعه انسانی نشان می‌دهد که هر کشوری چه مقدار از مسیر خود را برای رسیدن به بالاترین ارزش ممکن یعنی یک، طی کرده ‌است و همچنین امکان مقایسه بین کشورها را فراهم می‌کند.

بحرین با متوسط درآمد سالانه ۲۷ هزار و ۱۸۰ دلار آمریکا یکی از کشورهای پردرآمد است و با در نظر گرفتن برابری قدرت خرید، در بین ۲۰ کشور ثروتمند جهان قرار دارد.

ورود فناوری به بحرین

بحرین سابقه طولانی در پذیرش فناوری‌های نوآورانه و مقررات مناسب تجاری برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال دارد. در سال ۱۹۶۲، بحرین اولین کشور در منطقه خاورمیانه بود که یک کامپیوتر مرکزی نصب کرد. اولین ایستگاه ماهواره‌ای منطقه در سال ۱۹۶۹ در این کشور راه‌اندازی شد.

بحرین در سال ۲۰۰۴، راه را در آزادسازی بازار در شورای همکاری خلیج فارس با مقررات زدایی کامل بخش مخابرات خود رهبری کرد. اولین کارت‌های هوشمند خاورمیانه در سال ۲۰۰۵ در بحرین راه‌اندازی شد و پس از آن اولین کارت در منطقه برای ارائه خدمات پهنای باند تلفن همراه و خدمات بی‌سیم 3G و 3.5G و تا سال ۱۰۰۸ اولین شبکه همراه نسل چهارم پرسرعت سراسری منطقه را راه‌ انداخت.

شرکت مخابرات بحرین (باتلکو) که در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون به نیازهای تلفن، تلفن بی‌سیم، ارتباطات داده و اینترنت کشور، مستقیماً یا از طریق شرکت‌های تابعه خود، خدمات‌رسانی می‌کند. بحرین از طریق Batelco خود را به عنوان یک مرکز مخابراتی منطقه‌ای معرفی کرده است که کشورهای منطقه خلیج فارس را با جهان گسترده‌تر متصل می‌کند. در سال ۱۹۹۸ باتلکو یک شبکه کابل فیبر نوری زیر آب را افتتاح کرد که بحرین، کویت، قطر و امارات متحده عربی را به هم متصل می‌کرد.

بحرین چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۳۰ خود را بر پایه تحول دیجیتال بنا کرده و در یک طرح توسعه ملی بلندپروازانه، روی اصول پایداری و رقابت‌پذیری متمرکز شده است. علاوه براین، دولت در سال ۲۰۲۲ متعهد به تغییر خدمات خود از طریق فناوری‌های نوظهور، کمک به ایجاد زندگی بهتر برای شهروندان و ساکنان برجسته خود شده است.

پادشاهی طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوظهور را برای پیشبرد این اهداف مهم اتخاذ کرده است و خود را به عنوان یک پیشگام منطقه‌ای در این فرآیند تثبیت کرده است. این کشور اصلاحات متعددی را برای حمایت از کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری و توانمندسازی آنها برای پیشبرد اقتصاد اجرا کرده است. این در حالی است که دولت وارد نقش نظارتی می‌شود. در نتیجه، پادشاهی شاهد افزایش رشد اقتصادی، ایجاد شغل و توسعه انسانی بوده که منجر به زندگی بهتر برای شهروندان شده است.

دانشگاه‌های بحرین

سیستم آموزشی بحرین متشکل از موسسات دولتی و خصوصی است که طیف وسیعی از برنامه‌ها را از سطوح پیش‌دبستانی تا دوره عالی ارائه می‌دهد. وزارت آموزش و پرورش بر سیستم آموزش دولتی نظارت دارد که برای همه شهروندان بحرینی تا سن ۱۶ سالگی رایگان و اجباری است. این کشور همچنین سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در آموزش عالی انجام داده است و تعدادی از دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی برنامه‌هایی را در زمینه‌هایی مانند ارائه می‌دهند. به عنوان تجارت، مهندسی و مراقبت‌های بهداشتی. نرخ باسوادی بحرین بیش از ۹۵ درصد تخمین زده می‌شود و این کشور دارای نرخ بالای ثبت نام در آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی است.

پنج  دانشگاه برتر بحرین عبارتند از:

دانشگاه بحرین در صخیر

دانشگاه خلیج عربی در منامه

دانشگاه اهلیا در منامه

دانشگاه علمی کاربردی در ال اکر

دانشگاه پادشاهی منامه

دانشگاه بحرین بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی در پادشاهی بحرین با پردیس‌هایی در صخیر، شهر عیسی و منامه است. این دانشگاه دارای بیش از ۲۰ هزار دانشجوی ثبت نام شده و بیش از ۲ هزار کارمند است.

اشکال فناوری‌های نوظهور در بحرین

بحرین اولین کشور ناحیه خلیج فارس بود که بخش مخابرات خود را آزاد کرد و به تغییر اقتصاد در مسیر جدیدی کمک کرد. امروزه، زیرساخت‌های تثبیت شده فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بحرین یکی از شناخته شده‌ترین زیرساخت‌ها در منطقه است.

این پادشاهی بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه اول را در منطقه کشورهای عربی و بر اساس شاخص توسعه دولت الکترونیک سازمان ملل متحد در فهرست زیرساخت‌های مخابراتی در رتبه چهارم جهانی قرار دارد. بر اساس گزارش رقابت‌پذیری جهانی مجمع جهانی اقتصاد، بحرین با ضریب نفوذ ۹۹ درصدی در رتبه چهارم جهان در رده «کاربران اینترنت» قرار گرفته است.

امروز، پادشاهی به مسیر رشد خود ادامه می‌دهد و از فناوری‌های مدرن و هوش مصنوعی برای توسعه بیشتر خدمات دولتی استفاده می‌کند. این امر از تداوم کسب‌وکار در بخش عمومی، از جمله بخش قضایی، با کمک به ساده‌سازی رویه‌ها حمایت کرده است.

مرکز شتاب‌دهنده هوش مصنوعی

چشم‌انداز بحرین برای به کارگیری فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی خدمات دولتی را بهبود بخشیده و به دستاوردهای دیجیتال بحرین کمک کرده است. بحرین اهمیت هوش مصنوعی را در ساده‌سازی فرآیندها و اطلاع‌رسانی تصمیم‌گیری استراتژیک کسب‌وکارها در تمام صنایع می‌داند و گام‌هایی در مطالعه و کاربرد هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف برداشته است. بحرینی‌ها آن را منبع اصلی دستیابی به توسعه پایدار در پادشاهی می‌دانند. پادشاهی همچنین برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای در این زمینه ارائه می‌دهد.

«تمکین» یک سازمان دولتی نیمه خودمختار است که با همکاری پلی‌تکنیک بحرین و شرکت مایکروسافت، آکادمی هوش مصنوعی را در دانشگاه پلی‌تکنیک بحرین راه اندازی کرده است. هدف از تاسیس این آکادمی، فراهم کردن بستری برای جوانان است تا نوآوری و قابلیت‌های خلاقانه خود را تقویت کنند. این آکادمی اولین آکادمی در نوع خود در خاورمیانه است و هدف آن تربیت و واجد شرایط بودن دانش‌آموزان از مدارس و دانشگاه‌های مختلف در سراسر بحرین و همچنین معلمان آنها است.

در همین راستا، شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، معاون اول رئیس شورای عالی ورزش و جوانان و رئیس کمیته المپیک بحرین، مسابقاتی را برای دانش‌آموزان با هدف تشویق نوآوری در هوش مصنوعی راه اندازی کره است. مسابقه نوآوری و هوش مصنوعی خالد بن حمد به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را به نمایش بگذارند و توانایی‌های خود را توسعه دهند.

علم فضایی و سیاست ملی

بحرین برنامه بلندپروازانه‌ای دارد تا به منظور دستیابی به توسعه همه‌جانبه و پایدار، خود را در جایگاهی بین‌المللی در زمینه علوم فضایی قرار دهد. این جاه‌طلبی توسط پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه رهبری می‌شود، با چشم انداز سلطنتی برای قرار دادن پادشاهی بحرین در ردیف کشورهای پیشرو در بخش فضایی و مشارکت در تلاش‌های بینالمللی برای مهار علم فضایی و کاربردهای آن در خدمت به بشریت.

آژانس ملی علوم فضایی بحرین (NSSA) با فرمان سلطنتی در  سال ۲۰۱۴ با هدف ارتقای خدمات فناوری مبتنی بر فضا برای حکومت و توسعه و کار روی ماموریت‌های فضایی جدید بالقوه برای پیشبرد تحقیق و توسعه در علوم فضایی تاسیس شد.

مهندسان و تکنسین‌های تیم فضایی بحرین بیش از ۱۰ مقاله علمی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده‌اند و کار برای انتشار مقالات علمی بیشتری در مجلات معتبر بین‌المللی و کنفرانس‌های بین‌المللی تخصصی در زمینه ساخت ماهواره و کاربردهای آنها در حال انجام است.

دو عضو تیم فضایی آژانس ملی علوم فضایی بحرین در ساخت و طراحی ماهواره کوچک اماراتی با نام «DhabiSat» شرکت کردند. این ماهواره از تاسیسات پرواز والوپس در ویرجینیای آمریکا پرتاب شد و به ایستگاه فضایی بینالمللی رسید.

آژانس ملی علوم فضایی از پرتاب اولین ماهواره بحرینی تا پایان سال ۲۰۲۱ خبر داد که توسط تیمی از جوانان بحرینی طراحی و ساخته شده است. ماموریت پروژه ماهواره‌ای انجام یک پژوهش تخصصی در نوع خود در مورد پرتو گاما و تأثیر آن بر هوانوردی، علاوه بر سنجش تأثیر آن بر سلامت متخصصان شاغل در هوانوردی خواهد بود.

یک آزمایشگاه ماهواره‌ای در دانشگاه بحرین با همکاری NSSA ایجاد شده است. این آزمایشگاه اعضای تیم فضایی بحرین را برای تکمیل تحصیلات تکمیلی خود در رشته مهندسی علوم فضایی می‌پذیرد تا به سایر متخصصان بحرینی در طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ماهواره‌ها بپیوندند.

این آژانس همچنین آزمایشگاهی برای پردازش داده‌های فضایی و تصاویر ماهواره‌ای ایجاد کرد. این آزمایشگاه داده‌های مکانی را تجزیه و تحلیل و تولید می‌کند و تصاویری از داده‌های جغرافیایی را برای ذینفعان در کشاورزی، محیط زیست و سایر بخش‌ها تولید می‌کند.

بحرین معتقد است که حوزه فضا و علم آن تأثیر مثبتی بر بخش‌های مختلف از جمله آموزش، بهداشت، کشاورزی، فناوری، امنیت، ارتباطات، حمل‌ونقل، تحقیقات علمی و بسیاری دیگر دارد و از علم و فناوری فضایی برای دستیابی به اهداف اهداف توسعه پایدار استفاده می‌کند.

در پی پاسخگویی به نیازهای ملی مربوطه با استفاده از علم فضایی در خدمت یکی از اهداف توسعه پایدار مرتبط با امنیت غذایی، تیمی از جوانان بحرینی توانستند از تکنیک‌های هوش مصنوعی در پایش خودکار کلیه درختان نخل موجود استفاده کنند. کل درختان خرما و توزیع جغرافیایی آنها در استان‌های پادشاهی، محققان و سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا تحقیقات بیشتری در زمینه امنیت غذایی انجام دهند، مانند تخمین میزان تولید برای هر درخت نخل.

علاوه بر این، تصاویر ماهواره‌ای برای نظارت بر نشت نفت در خلیج عربی با استفاده از ترکیبی از منابع اطلاعات مکانی و غیر مکانی استفاده می‌شود. این اطلاعات برای نظارت و پیش‌بینی اثرات زیست محیطی نشت نفت و کمک به فعال‌سازی طرح‌های اضطراری و بلایا استفاده می‌شود.

مرکز تجارت جهانی

بحرین؛ کشور ثروتمندی با شاخص بالای توسعه انسانی

مرکز تجارت جهانی بحرین اولین ساختمان در مقیاس بزرگ است که استفاده از نیروی باد را برای تامین نیازهای ساختمان معرفی می‌کند. این طرح یک هتل و یک مرکز خرید را در منطقه‌ای معتبر در نزدیکی خلیج فارس بازسازی کرد. مفهوم دو  ساختمانی که این مجموعه را تشکیل می‌دهند از شکل بادبان‌ کشتی‌هایی الهام گرفته‌اند که از انرژی باد برای موج‌سواری استفاده می‌کنند. این پروژه همچنین قصد دارد به جهانیان نشان دهد که کشورهای عربی که در سطح جهانی به تولید نفت‌شان شناخته شده‌اند، انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز جزو انرژی‌های خود در نظر دارند.

بحرین؛ کشور ثروتمندی با شاخص بالای توسعه انسانی

این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده که ۲ برج توسط سه پل به هم متصل می‌شوند. در وسط این برج‌ها سه توربین بادی تعبیه شده و به گونه‌ای قرار دارند تا از عبور باد به شکل بهینه استفاده کنند و ۱۰ تا ۱۵ درصد از برق این مرکز را تولید کنند. هر کدام از این سه توربین ۲۲۵ کیلووات برق تولید می‌کنند که در مجموع ظرفیت تولید برق آنها به ۶۷۵ کیلووات می‌رسد.

بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری منطقه

بحرین؛ کشور ثروتمندی با شاخص بالای توسعه انسانی

شرکت مخابراتی stc با همکاری با وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات، اولین پارک فناوری در نوع خود را در بحرین راه‌اندازی می‌کند. stc یک شرکت مخابراتی مستقر در بحرین و متعلق به شرکت مخابرات سعودی (گروه stc) است و دفتر مرکزی آن در منامه بحرین است.

stc بحرین زمینی به مساحت ۵۵ هزار مترمربع را از دولت بحرین برای توسعه این پروژه در القرین اجاره خواهد داد. این پروژه همچنین یکی از اولین ابتکارات در بهره‌وری انرژی خواهد بود که نوآوری محلی را به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هدایت می‌کند.

پارک فناوری جدید مرزهای جدیدی را در زمینه دیجیتال جابه‌جا خواهد کرد و به اقتصاد دیجیتال بحرین مطابق با چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۳۰ بحرین کمک خواهد کرد. علاوه بر تنوع بخشیدن به اقتصاد، این پروژه بر ارتقای استعدادهای محلی در حوزه فناوری تمرکز خواهد کرد. علاوه براین، از طریق ذخیره‌سازی محلی داده‌ها که به کاربران نهایی نزدیک‌تر خواهد بود، مزایایی را به شهروندان محلی ارائه می‌کند.

مهندس نزار بنابیله، مدیر عامل stc بحرین، در این مورد می‌گوید: ما بسیار هیجان زده هستیم که در خط مقدم یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فناوری در بحرین قرار داریم. پارک فناوری جدید پایه‌ای را برای دیجیتالی کردن بخش‌ها در سراسر بحرین فراهم می‌کند، استعدادهای محلی را پرورش می‌دهد و تقاضای رو به رشد برای داده‌ها را میزبانی می‌کند. ما به‌عنوان توانمندکننده‌های دیجیتال، مفتخریم که یکی از بازیگران کلیدی در مسیر سفر بحرین به سمت تحول دیجیتال و توانمندسازی اکوسیستم فناوری هستیم.

این پروژه در راستای اهداف استراتژیک گروه stc برای ایجاد یک مرکز دیجیتال در خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآورانه به عنوان یک بازیگر جهانی مخابرات و ICT است.

مرکز فناوری جهانی سیتی

بحرین؛ کشور ثروتمندی با شاخص بالای توسعه انسانی

سیتی بیش از ۵۰ سال سابقه در بحرین دارد. این غول بانکی در سپتامبر ۲۰۲۱ مرکز فناوری جهانی خود را در بحرین راه‌اندازی کرد که عمق و تنوع استعدادهای فناوری اطلاعات موجود در این کشور و پتانسیل آن برای کمک به بازیگران بانکی جهانی در تسریع توسعه راه‌حل‌های دیجیتالی نوآورانه را نشان می‌دهد.

بحرین که درست در میانه مناطق زمانی جهانی قرار دارد، دارای تثبیت‌ترین بخش خدمات مالی در منطقه و همچنین یکی از پیشرفته‌ترین بخش‌ها است. خدمات مالی پس از نفت مهم‌ترین عامل تولید ناخالص داخلی پادشاهی به شمار می‌رود و با بیش از ۶۵ درصد نیروی کار بسیار ماهر و تحصیلکرده بحرین که در این بخش کار می‌کنند، جا برای رشد بسیار بیشتری وجود دارد.

مرکز فناوری جهانی سیتی، که برای کمک به مقیاس سریع‌تر شرکت و پاسخگویی به تقاضای فزاینده مشتریان خود برای راه‌حل‌های خودکار ایجاد شده است، قصد دارد این فرصت را به حداکثر برساند.

این پروژه که با مشارکت صندوق کار بحرین (تمکین) و هیات توسعه اقتصادی بحرین توسعه یافته است طی ۱۰ سال آینده در مجموع هزار شغل برنامه‌نویسی در چندین بخش ایجاد خواهد کرد که نقطه عطف مهمی با توجه به اهمیت خدمات مالی در این کشور خواهد بود.

میشل ساوایا، مدیرعامل سیتی بحرین که در ماه مه سال گذشته به این کشور نقل مکان کرد، می‌گوید: تا ۱۰ سال آینده سالانه حدود ۱۰۰ نفر جذب این مرکز خواهند شد که اینها بانکدار نیستند، بلکه طراح نرم‌افزارند. برخی تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و برخی با سطح تجربه بالا شروع به کار خواهند کرد.

این مرکز برای جذب استعدادها یک آزمون کدنویسی فنی و فرآیند مصاحبه دقیق را برگزار کرد. جوانان بحرینی بالاترین میزان قبولی را در مقایسه با سایر کشورها نشان دادند و این امر مهر تائید بر گزارش بانک جهانی است که می‌گوید بحرین رتبه اول شاخص سرمایه انسانی را در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =