زلزله‌ای مشابه مراکش در تهران چقدر خسارت به بار می‌آورد؟ / حتی برخی ساختمان‌های مهم دولتی و زیرساختی ایمن نیستند

زارع گفت: نتایج ارزیابی آسیب‌پذیری نشان‌ می‌دهد بخش عمده‌ای از ساختمان‌های تهران آسیب‌پذیری بالایی در برابر زلزله دارند. نتایج حاصل از برآورد تلفات، حاکی از آن است که در صورت وقوع زلزله در تهران، تلفات بالایی خواهیم داشت. 

مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: اگر زلزله‌ای که در مراکش رخ داد در ایران رخ می‌داد، میزان خرابی و خسارت‌هایش با زلزله‌ی ازگله سرپل ذهاب ٢١آبان١٣٩٦ برابر می‌شد . البته بزرگای زلزله ١٣٩٦ ایران ٧.٤ بود، ولی نوع و گسترش خرابی‌ها تقریبا یکی هستند.

بیشتر بخوانید: 

شمار قربانیان زلزله مغرب به ۱۳۰۵ نفر افزایش یافت

زارع میزان آسیب‌پذیری ساختمان‌های تهران را اینگونه توصیف کرد: نتایج ارزیابی آسیب‌پذیری نشان‌ می‌دهد بخش عمده‌ای از ساختمان‌های تهران آسیب‌پذیری بالایی در برابر زلزله دارند. نتایج حاصل از برآورد تلفات، حاکی از آن است که در صورت وقوع زلزله در تهران، تلفات بالایی خواهیم داشت.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در خصوص گسل‌های تهران توضیح داد: آخرین بررسی‌های دیرینه لرزه شناسی گویای لرزه‌زا بودن گسل شمال تهران، است. جمعیت منطقه تهران و پیرامون آن در ۵۰ سال گذشته ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. گسل شمال تهران، از ناحیه شهری کل مناطق شمالی شهر تهران و در ادامه، از پهنه‌های مسکونی جنوب شهر کرج عبور می‌کند و هم اکنون بخش‌هایی از منازل مسکونی رو یا در فرادیواره این گسل ساخته شده‌اند. در مناطق ۱, ۲, ۳, ۴, ۵. ، ۲۱ و ۲۲ شهرداری تهران هم شاهد ساخت و ساز بر روی گسل هستیم.

زارع توضیح داد: در برخی مناطق، جمعیت دقیقاً روی خطرناک‌ترین مکان‌های آسیب‌پذیر متمرکز شده‌اند که باید به عنوان یک موضوع فوری در تلاش‌های توسعه شهری آینده در نظر گرفته شود. براساس گزارش مهندسان ساختمان حتی برخی ساختمان‌های مهم دولتی و زیرساختی ایمن نیستند. از نظرامکانات بهداشتی، این شهر بیش از ۲۰۰ بیمارستان و درمانگاه دارد که انواع خدمات را ارائه می‌دهند اما بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت کمتر از ۲۰ درصد آن‌ها در برابر زلزله‌هایی به بزرگی بیشتر از ۶.۵ ریشتر ایمنی دارند و به طور کلی حدود ۴۷ درصد در برابر زمین‌لرزه‌ای شدید آمادگی نسبی دارند.

وی افزود: همچنین نزدیکی گسل مشاء به منطقه شمال و شمال شرقی تهران و عبور از آن از حدود ۳۶ کیلومتری شمال شرق این شهر در تلاقی با گسل شمال تهران در روستای کلان و در نهایت وجود گسل‌های ایوانکی، شمال و جنوب ری و کهریزک و خطواره‌های مهم اقتصادی در منطقه جنوب و جنوب غربی تهران، مشخص می‌کند که پهنه‌های شهری در معرض گسیختگی مستقیم گسلش زمین لرزه‌ای واقع شده یا در نزدیکی پهنه‌های لرزه‌ها قرار دارند. از سوی دیگر ساخت و ساز در حریم گسل‌های فعال در محدوده شهری کرج بزرگ، مارلیک، ماهدشت نیز در حال انجام است.

زارع با اعتقاد به این که انتخاب یک پایتخت جدید می‌تواند یکی راه‌های جلوگیری از زلزله باشد، گفت: از یکی از راه‌های مناسب سازی شهر تهران به عنوان شهری با انتخاب کمتر زلزله، انتخاب محل و ساخت پایتخت برای ایران است. بر ملاحظات گوناگون، مناطق مختلف ایران کمتر در معرض خطر طبیعی مانند زلزله و سیل هستند و منابع طبیعی قابل استفاده صحیح، بیشتر در دسترس است، به ویژه در پهنه نوار سنندج- سیرجان، مثلاً ناحیه‌ای در نزدیکی گلپایگان می‌توان درنظر گرفته شود. چنین ناحیه‌ای می‌تواند از نظر دسترسی، آب وهوا، آب زیرزمینی، امنیت و آسایش برای نسل‌های بعدی مناسب باشد. این شهر جدید می‌تواند مرکز اداری و حکومتی و همچنین مرکز علم و فناوری‌های پیشرفته در آینده باشد. با ایجاد این پایتخت جدید، ایجاد ثبات در جمعیت کلان شهر تهران به عنوان یک راهبرد کاهش ریسک می‌تواند در مورد توجه قرار گیرد.

وی در رابطه با اینگه چگونه می‌شود از خسارت‌های ناشی از زلزله پیشگیری کرد، گفت: برای پیشگیری ریسک زلزله تحلیل خطر، ارزیابی آسیب پذیری و برآورد تلفات در شهر تهران و آسیب‌های فیزیکی و ساختاری بررسی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =