«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، ادعاهای پیشین مقامات واشنگتن درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: ما متعهد هستیم که ایران هیچ سلاح هسته‌‎ای نداشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بایدن در آغاز سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت «آینده ما به آینده جهان مرتبط است و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با چالش‌های امروزه مواجه شود».

بیشتر بخوانید:

تحریم‌های جدید خزانه‌داری آمریکا در ارتباط با ایران

بایدن گفت: ما از گسترش شورای امنیت و افزایش تعداد اعضا حمایت می‌کنیم. ما یک سری رایزنی برای گسترش شورای امنیت و افزایش تعداد اعضای دائم آن انجام دادیم و به این کار ادامه خواهیم داد. ما همچنین به تلاش‌های خود برای اصلاح سازمان تجارت جهانی ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: ما به دنبال تقویت سیاست‌هایی هستیم که باعث ایمن‌شدن فناوری‌های هوش مصنوعی شود.

او گفت: ما به تلاش‌های خود برای اصلاح سازمان تجارت جهانی و حفظ رقابت، باز بودن، شفافیت و حاکمیت قانون ادامه خواهیم داد. 

بایدن همچنین در ادامه مواضع واشنگتن علیه چین گفت: ما شراکت خود با هند، ژاپن و استرالیا را افزایش داده‌ایم و به پیشرفت‌های ملموس برای مردم منطقه رسیده‌ایم. ما طرفدار ریسک‌زدایی هستیم، نه جدایی از چین. ما همچنین آماده همکاری با چین در مورد مسائلی هستیم که برای پیشرفت به تلاش های مشترک بستگی دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با اشاره به سرنگونی دولت‌های متحد غرب در آفریقا در سال‌ها و ماه‌های اخیر از جمله در نیجر، گابن، مالی و بورکینافاسو گفت: ما در حمایت از سیستم‌های مبتنی بر قانون اساسی در کشورهای آفریقایی در کنار اتحادیه آفریقا و اکوواس می‌ایستیم.

بایدن همچنین ادعاها درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: ما متعهد هستیم که ایران هیچ سلاح هسته‌‎ای نداشته باشد.

او در ادامه سخنرانی خود و بدون توجه به نقش مخرب آمریکا در بی‌ثبات‌سازی منطقه، مدعی شد: ما با شرکای خود برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران که امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، همکاری می‌کنیم.

بایدن گفت که این نشست سازمان ملل زیر سایه «جنگی تاریک» است؛ جنگی که او آن را «جنگ غیرقانونی روسیه» علیه اوکراین توصیف کرد. او با ادعای این‌که هیچ کشوری بیشتر از اوکراین نمی‌خواهد جنگ پایان یابد و همچنین تکرار حمایت واشنگتن از کی‌یف و تلاش‌هایش برای رسیدن به «راه‌حل دیپلماتیک برای صلح عادلانه و پایدار» مدعی شد که روسیه مسئولیت جنگ در اوکراین را بر عهده دارد و این کشور به تنهایی قدرت پایان دادن به جنگ را دارد.

بایدن گفت: روسیه به تنهایی بر سر راه صلح ایستاده است زیرا قیمت روسیه برای صلح تسلیم شدن اوکراین، خاک اوکراین و فرزندان اوکراین است. روسیه خسته خواهد شد.  اما از شما می پرسم: اگر ما اصول اصلی ایالات متحده را برای راضی کردن یک متجاوز کنار بگذاریم، آیا هر کشور عضوی در این سازمان می‌تواند مطمئن باشد که پس از نابودی اوکراین حفظ می‌شود؟ آیا استقلال هر ملتی امنیت دارد؟ واشنگتن همچنان در کنار مردم اوکراین می‌ایستد تا از حاکمیت و تمامیت ارضی و آزادی خود دفاع کند.

وی افزود: تا زمانی که حاکمیت، تمامیت ارضی و آزادی اوکراین توسط روسیه تهدید شود، ایالات متحده، متحدان و شرکای آن در کنار کی‌یف خواهند ایستاد.

بایدن همچنین روسیه را به نقض «توافق‌های مربوط به عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی» متهم کرد.

کد خبر: 1198829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =