نگاهی به کارنامه یک‌ساله خوراکی‌ها / جهش ۲ برابری قیمت گوشت و کاهش قیمت برنج و روغن

قیمت گوشت قرمز نسبت به شهریور پارسال تقریبا دو برابر شده اما برنج ایرانی به‌خاطر کاهش تقاضا ارزان شده و روغن خوراکی تحت‌تاثیر وقایع جهانی از موضع خودش عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نرخ تورم عمومی براساس آمارهای رسمی در شهریور امسال با کاهش سه‌دهم درصدی درمقایسه با مرداد امسال به ۳۹.۵ درصد رسیده است. داده‌های مرکز آمار مشخص می‌کند تورم خوراکی‌ها در این مدت تقریبا پابه‌پای نرخ تورم عمومی حرکت کرده و خانوار ایرانی در آخرین ماه تابستان امسال برای خرید همه نوع اقلام خوراکی ۳۷.۷ درصد بیشتر از شهریور پارسال دست به جیب شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت انواع میوه و صیفی سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲

گوشت قرمز در رشد تقریبا ۳۸ درصدی قیمت خوراکی‌ها، تاثیر بیشتری داشته و بررسی‌ها از جهش دوبرابری قیمت گوشت درقیاس با سال قبل حکایت دارد. خرید مرغ تقریبا ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل خرج برمی‌دارد و چای و لبنیات هم در این مدت از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نماندند. اما آنطرف عقب‌نشینی قیمت برنج ایرانی نسبت به پارسال را یکی از وقایع غیرمنتظره بازار خوراکی‌ها می‌دانیم و کنار آن می‌توانیم به کاهش قیمت روغن خوراکی اشاره کنیم.

کاهش قیمت برنج و روغن نسبت به پارسال

قیمت برنج درجه یک ایرانی نسبت به شهریور پارسال کاهش داشته است. مرکز آمار ایران می‌گوید در شهریور پارسال هر کیلو برنج درجه یک ایرانی به‌طور متوسط کیلویی ۱۱۲ هزار تومان ارزش داشته، اما الان که خبری از آمارهای رسمی نیست، بخش قابل توجهی از فروشنده‌ها حاضرند برنج درجه یک ایرانی را با قیمت کمتری بفروشند. مثلا کف قیمت برنج طارم که یکی از بهترین نمونه‌های ایرانی است، توسط برخی از فروشنده‌ها تا کیلویی ۷۵ هزار تومان هم پایین آمده.

خرید برنج هاشمی که طرفداران خاص خودش را دارد الان با قیمت کیلویی ۸۵ هزار تومان هم امکان‌پذیر است و می‌شود در همین بازه قیمت، سراغ برنج کشت‌دوم ایرانی رفت. اما راز کاهش قیمت برنج ایرانی در حدفاصل شهریور پارسال تا امسال را می‌توانیم در صحبت‌های مسئولان پیدا کنیم.

مدیر تعاون روستایی گیلان اواسط شهریور در قالب مصاحبه‌ای از دلایل کاهش قیمت برنج ایرانی پرده‌برداری کرد و رسما همه‌چیز را به گپ موجود بین عرضه و تقاضا در این بازار ارتباط دارد. کیوان حسین‌پور گفته بود: از ۱۱۰ هزار تن برنج ذخیره‌شده پارسال، ۷۵ هزار تن خریداری شده، اما حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن باقی مانده است که برای تعیین‌تکلیف این حجم برنج نیازمند کمک بانک‌ها هستیم. اما درمقایسه با شهریور پارسال به‌جز برنج ایرانی، قیمت روغن خوراکی هم کاهش داشته است.

قیمت روغن آفتابگردان غنچه‌پلاس که یکی از بطری‌های ۱.۵ لیتری پرفروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، به ۷۵ هزار و ۱۱۰ تومان رسیده است. قیمت روغن آفتابگردان غنچه‌پلاس به‌این ترتیب نسبت به شهریور پارسال حدود ۲۰ درصد ارزان شده، چون آن موقع همین بطری ۱.۵ لیتری را ۹۶ هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروختند. یا مثلا حلب پنج کیلویی روغن نیمه‌جامد زیروترانس برند طبیعت که یک سال قبل ۳۶۵ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش داشت، الان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اعمال تخفیف تقریبا ۲۰ درصدی، ۲۹۵ هزار و ۹۷۰ تومان فروخته می‌شود. روغن سرخ‌کردنی ۹۰۰ گرمی رعنا در آخرین روزهای تابستان پارسال ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت داشت و این یکی الان بعد یک سال ۱۸ درصد ارزان شده و قیمتش به ۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

قیمت روغن در کشور ما مثل هرجای دیگری وابسته به قیمت‌های جهانی است و برای اینکه به راز دست‌ودلباز شدن تولیدکننده‌ها و اعمال تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای پی ببریم، لازم است مهمترین بخش حرف‌های دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران را مرور کنیم. صحبت‌های امیر هوشنگ بیرشک نشان می‌دهد، گوش و چشم صنعت روغن خوراکی در کشور ما به واردات است و با بالاوپایین شدن قیمت‌های جهانی، قیمت روغن‌های خوراکی داخلی هم عوض می‌شود. دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران می‌گوید: بعد از ماجرای جنگ روسیه و اوکراین تاحدودی با ثبات قیمت‌ها روبرو بودیم، اما الان نوبت به کاهش قیمت‌ها رسیده است. به‌همین خاطر به پیشنهاد انجمن روغن نباتی جلساتی برگزار کردیم و نهایتا تصمیم به کاهش قیمت روغن در داخل کشور گرفته شد.

رشد عجیب گوشت، عقب‌نشینی رندانه روغن و برنجمتوسط قیمت برنج ایرانی پارسال کیلویی ۱۱۲ هزار تومان به‌ثبت رسیده اما الان برنج ایرانی را می‌شود ارزان‌تر خرید

افزایش قیمت گوشت، مرغ و چای نسبت به پارسال

قیمت گوشت قرمز براساس آمارهای غیررسمی نسبت به پارسال تقریبا دو برابر شده است. همزمان با آخرین روزهای شهریور امسال خرید گوشت قرمز به‌طور متوسط کیلویی ۳۹۳ هزار تومان هزینه داشته، اما آمارها نشان می‌دهد گوشت قرمز در شهریور پارسال به‌طور متوسط کیلویی ۱۹۶ هزار تومان فروخته شده است.

گوشت گوسفندی در شهریور پارسال براساس داده‌های مرکز آمار به‌طور متوسط کیلویی ۱۸۴ هزار تومان قیمت داشته است، اما الان متوسط قیمت گوشت گوسفندی در سطح کشور به طور میانگین به کیلویی ۴۰۴ هزار تومان رسیده است. البته این عدد برآیندی از استان‌های مختلف کشور است و در آن، رقم کیلویی ۴۵۰ هزار تومان استان مرکزی یا عدد کیلویی ۳۷۷ هزار تومان خراسان رضوی موثر است.

گوشت گوساله هم که شهریور امسال به‌طور متوسط کیلویی ۳۸۰ هزار تومان فروخته شده، در شهریور پارسال کیلویی ۲۰۸ هزار تومان ارزش داشته است. مثلا هر کیلو گوشت گوساله در استان همدان به‌طور میانگین کیلویی ۴۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود، اما این عدد در استانی مثل خراسان رضوی به‌طور میانگین به کیلویی ۳۵۵ هزار تومان می‌رسد. وزارت جهاد کشاورزی که از اوضاع گوشت قرمز باخبر است، در برهه فعلی برای تنظیم بازار سراغ واردات گوشت قرمز رفته و اعلام کرده حداقل تا پنج ماه آینده روزانه ۲۵۰ تن گوشت قرمز به بازار تزریق می‌شود.

قیمت مرغ درحدفاصل شهریور پارسال تا امسال رشد تقریبا ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. اگر به ۱۲ ماه قبل فلش‌بک بزنیم، با عدد کیلویی ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان به‌عنوان متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم روبرو می‌شویم، اما یک سال بعد این عدد در سطح کشور به کیلویی ۷۶ هزار و ۱۰۰ تومان ارتقا پیدا کرد.

قیمت مرغ گرم باوجود کاهشی که نسبت به اواسط تابستان امسال داشته و از مرز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان پایین آمده، اما همچنان از نرخ مصوب بیشتر است. اواسط اردیبهشت امسال نرخ مصوب مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام شد، اما مردمی که در تهران زندگی می‌کنند، مرغ را به‌شکل متوسط کیلویی ۷۹ هزار تومان می‌خرند.

در استانی مثل اردبیل ممکن است مرغ را در میادین‌تره‌بار با نرخ مصوب عرضه کنند، اما قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های این استان تا کیلویی ۷۸ هزار تومان بالا رفته است. در طرف مقابل در استان‌هایی مثل سمنان قیمت مرغ در یکسری خرده‌فروشی‌ها از نرخ مصوب هم کمتر است و امکان خرید مرغ با نرخ ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارد.

چای خارجی شهریور پارسال براساس داده‌های مرکز آمار در بسته ۵۰۰ گرمی به‌شکل متوسط ۱۴۳ هزار تومان فرخته شده، ولی الان بسته نیم‌کیلویی چای سیاه گلستان را با قیمت ۲۵۰ هزار تومان در بازار می‌فروشند. بسته نیم‌کیلویی چای خارجی احمد با همین قیمت در بازار فروخته می‌شود و اگر سراغ بسته ۴۵۰ گرمی توینینگز برویم، باید موقع حساب کردن تقریبا ۲۸۷ هزار تومان پرداخت کنیم.

قیمت لبنیات هم درمقایسه با پارسال رشد چشمگیری داشته است. طوری که یک سال قبل می‌توانستیم بطری یک لیتری شیر پاستوریزه را با قیمت ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان بخریم، ولی الان مثلا بطری یک لیتری شیر کم‌چرب کاله را در سوپرمارکت‌ها با قیمت ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند. کنسرو ماهی تن که شهریور پارسال با وزن ۱۸۰ گرم، ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت داشته، فعلا حداقل ۷۴ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود و قیمت نوشابه گازدار در بطری یک‌ونیم لیتری از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۳۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرده است.

منبع: فرارو

انتهای پیام/

کد خبر: 1199623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =