برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت با تأثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی/ دانشگاه‌ها به جذب اعضای هیات علمی براساس آمایش ملزم شدند

«برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت با تأثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی، اعلام حداکثر افزایش شهریه دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید و آغاز فرصت انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت با تأثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی، اعلام حداکثر افزایش شهریه دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید و آغاز فرصت انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

پردیس‌های دانشگاهی؛ حیاط خلوت سیاسیون/ نتیجه شهریه‌های نجومی چه شد؟

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در گذشته می‌توان به «حضور و غیاب الکترونیکی دانشجویان از امسال، آغاز سامان دهی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در هفته آینده» اشاره کرد.

اعلام حداکثر افزایش شهریه دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید

محمد علی زلفی گل درباره حداقل و حداکثر افزایش شهریه دانشجویان در سال تحصیلی جدید گفت: حداقل و حداکثر شهریه برای هر دانشگاه و هر رشته‌ای متفاوت است. هیأت‌های امنای دانشگاه‌های مختلف بسته به شرایط محیطی و هزینه‌ها، شهریه را تعیین می‌کنند.

وی افزود: بعضی از دانشگاه‌ها برای اینکه داوطلب داشته باشند شهریه کم‌تری دریافت می‌کنند، و این شهریه برای رشته‌های مختلف، میزان جاذبه‌ای که دارد، هزینه آزمایشگاهی، نظری و عملی بودن دروس متفاوت است.  افزایش شهریه تا ۴۰ درصد توسط هیأت امنای دانشگاه‌ها تعیین می‌شود.

حضور و غیاب الکترونیکی دانشجویان از امسال

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم گفت: موضوع مربوط به غیبت دانشجو یک آئین نامه دارد، هر دانشجو اجازه دارد سه جلسه از شانزده جلسه کلاس را غیبت کند. اگر غیبت دانشجو خارج از سه جلسه از شانزده جلسه کلاس بود باید آن درس را حذف کند این آئین نامه مقررات آموزشی نه تنها در کشور ما در خیلی از کشورها اجرا می‌شود بر همین مبنا هم باید حضور و غیاب دانشجو انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر سامانه سپاری تمام فعالیت دانشگاهی تحت عنوان برنامه دولت الکترونیک در حال اجرا شدن است، برنامه حضور و غیاب الکترونیک نیز به صورت آزمایشی در چند دانشگاه اجرا شده و از حالت دستی خارج شده و از امسال در تمام دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

حمله سایبری به وزارت علوم و پاسخ وزارتخانه

به دنبال حملات مکرر سایبری خرابکارانه به سایت‌های مختلف کشور در یک سال گذشته و حملات متعدد قبلی به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی سازمان‌های وابسته به آن، صبح امروز نیز یک حمله خرابکارانه به منظور تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها در اول مهر ماه، انجام شد.

با هوشیاری کارشناسان فنی این حملات دفع شده و سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا زمان اطمینان کارشناسان فنی، به طور موقت از دسترس خارج شده است.

آغاز سامان دهی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی

سید رسول عمادی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی درباره ساماندهی مؤسسات غیرانتفاعی غیردولتی گفت: با توجه طرح سامان‌دهی مؤسسات آموزش عالی در دولت سیزدهم، طرح سامان‌دهی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی آغاز شد.

وی ادامه داد: نکته خیلی مهم، این است که در یک شرایطی ضرورت داشت مؤسسات غیردولتی بسیار زیادی ایجاد شده و آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف بر عهده گیرند، اما با توجه به شرایطی که ایجاد شد بسیاری از مؤسسات غیردولتی غیرانتفاعی به‌علت کمبود دانشجو دچار مشکلات شدند و در حال حاضر برخی از آن‌ها به‌علت کاهش دانشجو، نمی‌توانند هزینه‌های مجموعه غیردولتی را متقبل شوند.

الزام دانشگاه‌ها به جذب اعضای هیات علمی براساس آمایش

محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات‌علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر جذب اعضای هیات‌ علمی بر اساس آمایش سرزمینی، اظهار کرد: همه دانشگاه‌های کشور باید جذب اعضای هیات‌علمی را بر اساس آمایش سرزمینی در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به رشد فزایند اعضای هیات‌علمی در کشور طی ۲۵ سال اخیر، گفت: میزان اعضای هیات‌علمی در کشور از ۲۵ هزار نفر در سال ۱۳۷۸ با یک حرکت جهادی و بسیجی به حدود یک‌صد هزار نفر رسیده است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در هفته آینده

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ تا نیمه مهرماه و در هفته آینده اعلام شود. با توجه به اینکه برخی از داوطلبان سوابق تحصیلی خود را از آموزش و پرورش نگرفته بودند و تکمیل نکرده بودند، یک فرصت داده شد که پس از اینکه سوابق تحصیلی خود را بگیرند با توجه به نمره خود، فرم انتخاب رشته خود را تصحیح کنند.

وی افزود: این موضوع به صورت پیامک به این دسته از داوطلبان اعلام شد و این گروه فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کردند. بنابراین به تازگی این کار در این هفته به اتمام رسیده و انتخاب رشته این دسته از داوطلبان تصحیح شده است.

برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت با تأثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش با اشاره به رد مصوبه اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در شورای نگهبان، گفت: آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود که نوبت اول در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

آغاز فرصت انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی

پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور ۱۱ هزار داوطلب برگزار شد. در نهایت بیش از ۷ هزار نفر از داوطلبان مجاز به تعیین رشته شدند و در نهایت حدود ۴ هزار نفر پذیرفته شدند. نتایج نهایی پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ۵ شهریور ۱۴۰۲ اعلام شد.

مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرده است برای این دوره از آزمون دستیاری، مرحله تکمیل ظرفیت اجرا می‌شود و مرحله تکمیل ظرفیت در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی از امروز سوم مهرماه آغاز شده است و داوطلبان واجد شرایط تا ۷ مهرماه می‌توانند انتخاب رشته کنند.

تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی

مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات برای داوطلبان آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های علوم پزشکی سال ۱۴۰۲ تمدید شده و داوطلبان می توانند از سه شنبه ۴ مهر تا یکشنبه ۹ مهر با ورود به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی نسبت به ثبت نام و ویرایش اطلاعات و مدارک خود اقدام کنند.

داوطلبانی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند می توانند در بازه زمانی ۴ تا ۹ مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به ثبت نام اقدام کنند. همچنین داوطلبانی که قبلاً ثبت نام کرده اند می توانند نسبت به ویرایش اطلاعات و مدارک خود در همین بازه زمانی اقدام کنند.

اعلام نتایج آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی

اسامی پذیرفته شدگان سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار در رشته های تخصصی دندانپزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ امروز اول مهرماه ۱۴۰۲ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد.

سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری دندانپزشکی ۲۹ تیرماه با حضور یک هزار و ۴۸۰ داوطلب برگزار شد و پس از انتشار کارنامه علمی آزمون دستیاری دندانپزشکی در ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ داوطلبان تا ۶ شهریورماه فرصت داشتند نسبت به انتخاب کدرشته / محل مورد علاقه خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =