برآورده کردن همه خواسته‌ها بدترین خیانت والدین در حق فرزند / مدرک گرایی نسل قبل و تمرکز نسل جدید بر بازار کار  مصادیق شکاف نسلی

روانشناس گفت: بدترین خیانتی که یک پدر و مادر می‌توانند به بچه خودشان کنند این است که همه خواسته‌هایش را برایش فراهم کنند فرزندان حتما باید طعم ناکامی را تا زمانی که سن پایینی دارند، بچشند. اگر پدر و مادر تمامی خواسته‌های فرزند را برایش فراهم کنند، شخصیت وابسته‌ای در فرزند به وجود می‌آید که باعث می‌شود دیگر برای آینده خودش تلاش نکند. 

علیرضا واحدی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص شکاف نسلی، گفت: شکاف نسلی که الان در جامعه وجود دارد، بین ۲ سبک زندگی مدرن و سنتی است ما در حال تجربه زندگی گذرا هستیم و جامعه به سوی مدرنیته می‌رود. این سبک متفاوت باعث به وجود آمدن زندگی متفاوت بین دو نسل می‌شود. تفکر و  شاخصه‌های اخلاقی، عرفی و معنوی و شکل دیدگاه نسل جدید با نسل قبل متفاوت است. ما در نسل زد شاهد این تفاوت هستیم.

بیشتر بخوانید: 

شکاف نسلی زمینه‌ساز تمایل نوجوانان به روابط ناسالم / خط قرمزها یکی پس از دیگری رنگ می‌بازند

وی افزود:  منظور از نسل زد نیمه دوم دهه ۷۰ تا ۸۹ است. نسل زد را در تقسیم بندی که شده بود، به عنوان نسلی خلاق، پرشور و  پژوهشگر معرفی کرده‌اند؛ نسلی که حرفی را بدون مدرک و قانع شدن نمی‌پذیرند.

روانشناس در رابطه با تفاوت‌های نسل جدید و قدیم اظهار کرد: نسل قبل تقلیدی بودند و بدون پرسش و پاسخ سعی می‌کردند همان راهی را بروند که والدینشان می‌رود اما این موضوع در خصوص نسل جدید صدق نمی‌کند و هیچ حرفی را بدون پژوهش کردن نمی‌پذیرند.

وی افزود: در گذشته جوانان مدرک گرا بودند و گرفتن مدرک تحصیلی برایشان از اهمیت زیادی برخوردار بود اما نسل جدید به جای اینکه بر روی مدرک تمرکز کنند، بر بازار کار تمرکز دارند و جونان امروزی بیشتر سعی می‌کنند مهارت‌هایی را بیاموزند که بازار کار خوبی دارد و برای گرفتن مدرک تحصیلی حساسیت به خرج نمی‌دهند. تفاوت بعدی که وجود دارد این است که نسل جدید خیلی صبور نیستند. به قول معروف اصرار دارند یک شبه پولدار شوند.

روانشناس اظهار کرد: برای کم کردن فاصله بین نوجوانان و خانواده، والدین باید خواسته‌های نوجوانشان را بشنوند. نباید طوری رفتار کنند که نوجوان با خودش بگوید والدینمان که ما را نمی‌فهمند ما چرا باید به حرف‌هایشان گوش دهیم؟ والدین باید فضایی را ایجاد کنند که نوجوانشان به این درک برسد که در خانوداه پذیرفته شده است و اگر اشتباهی کند، طرد نمی‌شود. خانواده‌ها باید این شیوه را در ازدواج، تحصیل و سبک زندگی نوجوان به کار گیرند و اگر نمی‌دانند چطور باید این فضا را ایجاد کنند و آموزش ندیده‌اند، از یک مشاور کمک گیرند.

وی در رابطه با اینکه فرزندان چطور می‌توانند از فاصله بین خودشان و خانواده کم کنند، گفت: این که نوجوان بتواند از شکاف میان خود و خانواده‌اش بکاهد به تربیت خانواده‌ها بازمی‌گردد. اگر خانواده فرزندشان را طوری تربیت کنند که اهل تفکر باشد و ظاهر بین نباشد، آن هم زمانی که رسانه‌های خارجی به اشکال مختلف اطلاعات به خوردشان می‌دهد، می‌توانند از فاصله ایجاد شده بین خود و خانواده‌شان بکاهند. مورد دیگر جمع دوستان است، اگر نوجوانی می‌بیند که نمی‌تواند ارتباط و انسجام خوبی در خانواده داشته باشد، باید در خصوص دوستانش تجدید نظر کند. 

روانشناس اظهار کرد: فاصله بین نوجوان و خانواده آسیب‌های اجتماعی زیادی به بار می‌آورد. اصلی‌ترین آسیب شکاف نسلی، پایبند نبودن به اصول و چارچوب خانواده است. برخی نوجوانان فکر می‌کنند که آزادی به معنای این است که هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد به همین خاطر وقتی پدرو مادر آن‌ها را محدود می‌کنند، نوجوان دیگر پدرو مادر که مهره‌های اصلی خانواده هستند را جدی نمی‌گیرد. موضوع بعدی که وجود دارد چون نوجوان هنوز وارد جامعه نشده است و تفکری از آن خود ندارد، اگر بدون حمایت خانواده وارد آن شود، خطرات بسیاری برایش وجود دارد. فاصله ای که بین نوجوان و خانواده به وجود می‌آید آسیب جدی به‌ خانواده‌ها می‌زند.

وی عنوان کرد: بدترین خیانتی که یک پدر و مادر می‌توانند به بچه خودشان کنند این است که همه خواسته‌هایش را برایش فراهم کنند. فرزندان حتما باید طعم ناکامی را تا زمانی که سن پایینی دارند، بچشند. اگر پدر و مادر تمامی خواسته‌های فرزند را برایش فراهم کنند، شخصیت وابسته‌ای در فرزند به وجود می‌آید که باعث می‌شود دیگر برای آینده خودش تلاش نکند. 

واحدی شرح داد:  برای ایجاد صمیمیت در خانواده باید فضایی ایجاد کرد که فرزندان بدون ترس خواسته‌هایشان را ابراز کنند|، بدون اینکه از قضاوت یا طرد شدن ترسی داشته باشند و بدانند که هر خطایی کنند باز هم پدر و مادر پشتش هستند و هوایش را دارند. 

وی افزود: پدر و مادر باید به فرزندشان معیاری دهند که فرزند بتواند با استفاده از آن معیارها، دوست خوب را از دوست بد تشخیص دهد و به آن‌ها آموزش دهند که باید دوستانشان را به به خانوادشان معرفی کنند که این هم به ایجاد صمیمیت بین خانواده و فرزند بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =