تمهیدات دانشگاه‌های جهان برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان/ بیشترین میزان مشارکت در کدام کشور است؟

تشکیل انجمن‌های دانشجویی، ترویج آموزش‌های سیاسی، استفاده تجربه اعضای هیئت علمی و ایجاد فضای گفت‌وگو از جمله اقدامات دانشگاه‌های جهان برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مشارکت سیاسی دانشجویان در جامعه یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی است، به این معنا که جوانان باید احساس کنند صدایشان در جامعه شنیده شده و درک می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

بازگشت اردوهای مختلط دانشجویی به دانشگاه‌ها

هم‌اکنون بیش از ۳.۵ میلیارد جوان کمتر از ۳۰ سال در جهان زندگی می‌کنند. از آنجایی که جوانان نقش مهمی در تضمین کارکرد ساختارهای سیاسی دارند، تشویق آن‌ها به مشارکت سیاسی ضروری است. کارشناسان معتقدند که بکارگیری پتانسیل سیاسی جوانان و ارتقای مشارکت آن‌ها در هر سطحی از فرایند تصمیم‌گیری‌های سیاسی بسیار مهم است.

کدام کشورها بیشترین درصد مشارکت سیاسی دانشجویان را دارند؟ 

بر اساس آمارها، استرالیا، کانادا، آمریکا، سوئد و نروژ به ترتیب بیشتر درصد مشارکت سیاسی دانشجویان را دارند. استرالیا از جمله کشورهایی است که بالاترین میزان مشارکت رای دهندگان در جهان را دارد. آمارها نشان می‌دهد که معمولا بیش از ۹۰ درصد واجدین شرایط در این کشور، در انتخابات شرکت می‌کنند. 

آمارها نشان می‌دهد که در انتخابات فدرال ۲۰۱۹ استرالیا، حدود ۷۹٪ جوانان (بین ۱۸ تا ۲۴ سال) و حدود ۹۱٪ جوانان (بین ۲۵ تا ۳۴ سال) شرکت کرده‌اند.

همچنین در انتخابات فدرال ۲۰۱۹ کانادا، حدود ۵۷٪ جوانان (بین ۱۸ تا ۳۴ سال) شرکت کرده‌اند. این رقم نسبت به انتخابات قبلی (۲۰۱۵) که ۵۷٪ بوده است، تغییر چندانی نکرده است. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ هم، حدود ۵۳٪ جوانان (بین ۱۸ تا ۲۹ سال) شرکت کرده‌اند. این رقم نسبت به انتخابات قبلی (۲۰۱۶) که حدود ۴۶٪ بوده است، افزایش قابل توجهی دارد.

راهکارهای دانشگاه‌های جهان برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان چیست؟

دانشگاه‌های جهان در راستای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان به دنبال راهکارهایی هستند که برخی از آن‌ها در ادامه می‌آید؛ نخستین اقدامی که دانشگاه‌ها برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان می‌توانند انجام دهند، ایجاد فضاهای بحث و گفتگو است. به این معنا که دانشگاه‌ها می‌توانند فضاهایی را برای بحث و گفتگو درباره مسائل سیاسی فراهم کنند. این فضاها ممکن است شامل کلاس‌های درس، نشست‌های عمومی، همایش‌ها و گروه‌های تحقیقاتی باشند.

ترویج آموزش‌های سیاسی یکی دیگر از روش‌هایی است که دانشگاه‌ها برای تشویق دانشجویان به فعالیت‌های سیاسی می‌توانند اتخاذ کنند. برای مثال، دانشگاه‌ها می‌توانند برنامه‌های آموزش سیاسی را در برنامه درسی خود قرار داده و به دانشجویان کمک کنند تا درک بهتر و عمق بالاتری از سیستم سیاسی و فعالیت‌های سیاسی پیدا کنند. برگزاری رویدادهای سخنرانی از جمله برنامه‌هایی است که دانشگاه‌ها برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان اتخاذ می‌کنند.

دانشگاه‌ها به منظور تشویق دانشجویان به فعالیت‌های سیاسی می‌توانند از حضور و تجربه اعضای هیئت علمی بهره ببرند. اگر استادان باتجربه در جلسات، نشست‌ها و گفتگوهای مختلف دانشجویان با موضوعات سیاسی شرکت کنند، دانشجویان می‌توانند نظرات خود در مورد جامعه پیرامون‌شان را اصلاح کنند.

تشکیل انجمن‌های دانشجویی یکی دیگر از راهکارهای دانشگاه‌ها برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان است. برای مثال بسیاری از دانشگاه‌های کانادا با تشکیل  انجمن‌های دانشجویی سعی می‌کنند نماینده و صدای دانشجویان باشند. این انجمن‌ها فعالیت‌های سیاسی را ترویج داده و به دانشجویان فرصت می‌دهند تا در صحبت‌های عمومی، نظرسنجی‌ها شرکت کرده و نظرات خود را بیان کنند.

گفتنی است، ایسکانیوز پیش‌تر در مصاحبه با کارشناسان اثربخشی سیاسی تشکل‌های دانشجویی رو به نابودی است و چرا دانشگاه‌ها از ظرفیت فضای مجازی برای جامعه‌پذیری دانشجویان استفاده نمی‌کنند؟ به بررسی این موضوع در دانشگاه‌های ایران پرداخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =