چرا دانشگاه‌ها از ظرفیت فضای مجازی برای جامعه‌پذیری دانشجویان استفاده نمی‌کنند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم معتقد است که دانشگاه‌ها هیچ استفاده‌ای از پتانسیل‌های فضای دیجیتال برای برگزاری مناظره یا استفاده از فرایندهای گیمیفیکیشن برای درگیر کردن دانشجویان نمی‌شود.

محمد طالاری عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشگاه‌ها در دوران کرونا، کارکرد جامعه‌پذیری خود را کاملا از دست داده‌اند، اظهار کرد: یکی از آفات آموزش مجازی این است که تنها کارکرد آموزشی دانشگاه دیده می‌شود.

وی با تاکید بر این که کارکرد آموزشی، نخستین کارکرد دانشگاه است و دانشگاه باید علاوه بر فعالیت علمی و آموزشی، بسیاری از فرایندهای جامعه‌پذیری دانشجویان را هم انجام ‌دهد، یادآور شد: سن دانشجویان به‌گونه‌ای است که بنیان‌های هویتی و فکری افراد در آن شکل می‌گیرد و هنجارهای آن‌ها تعیین می‌شود.

این دانش‌آموخته دکترای ‌مدیریت استراتژیک با اشاره به این که دانشگاه‌ها هیچ برنامه‌ای برای مدیریت این شرایط با توجه به شیوع بیماری و تعطیلی دانشگاه نداشتند، افزود: راهکار این بود که در شرایط فعلی دانشگاه‌ها از ابزارهای جدید و روزآمدی برای جامعه‌پذیری دانشجویان استفاده کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها دغدغه دانشگاه‌ها این است که سامانه آموزشی‌ درست کار کند و استاد و دانشجو هم در کلاس حاضر شوند.

طالاری با تصریح بر این که دانشگاه‌ها معمولا صفحه رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارند، گفت: اغلب صفحات‌ از طرف دانشجویان و به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند. این صفحه‌ها گاهی مطالبات دانشجویان را پیگیری می‌کنند؛ اما برنامه مشخصی ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم افزود: اگر هم برخی دانشگاه‌ها صفحه‌ای داشته باشند، بیشتر شبیه تابلو اعلانات است که برنامه‌های دانشگاه را اعلام کنند. متاسفانه هیچ استفاده‌ای از پتانسیل‌های فضای دیجیتال برای برگزاری مناظره یا استفاده از فرایندهای گیمیفیکیشن (استفاده از ابزارها و مکانیزم‌های بازی) برای درگیر کردن دانشجویان نمی‌شود.

حذف طیف‌های سیاسی، دانشگاه را رخوت‌زده می‌کند

وی با بیان این که تشکل‌های دانشجویی در گذشته عملکرد خوبی در زمینه جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان داشتند، گفت: وقتی که دانشجویان از شهرهای مختلف می‌آمدند، زمان زیادی را در دانشگاه می‌گذراندند و با تفکرات مختلف آشنا می‌شدند، پویایی دانشگاه بیشتر بود.

طالاری با اشاره به این که توازنی بین تفکرات سیاسی مختلف ذیل نظام جمهوری اسلامی، امکان دعوت از افراد سیاسی و داشتن نشریه، جامعه‌پذیری دانشجویان را تقویت می‌کرد، یادآور شد: اما در دوره‌ای برخی طیف‌ها محدود شدند و با حذف آن‌ها، سایر تشکل‌ها هم دچار رخوت شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه قم با تاکید بر این که حضور و فعالیت رقبا، انگیزه بیشتری برای فعالیت، ایده‌ها و فکرهای جدید و جذب نیروهای جدید ایجاد می‌کند، گفت: حذف رقبا، انگیزه‌های فعالیت را از بین برد. به همین دلیل، به تدریج فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها افول پیدا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =