حل بحران آب در گروی اجرای صحیح قانون است

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات آب دانشگاه آزاد اصفهان ضمن اشاره به رسالت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در ارائه راه‌حل برای مشکلات زیست‌محیطی، اجرای صحیح قانون را برای حل بحران آب در کشور ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، محمد کوشافر رئیس مرکز تحقیقات مطالعات آب دانشگاه آزاد در حاشیه اجلاس مشترک دانشگاه‌های منتخب مالزی و دانشگاه آزاد استان اصفهان در مورد تاریخچه مرکز تحقیقات آب و فعالیت‌های آن گفت: تأسیس مرکز تحقیقات مطالعات آب دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به سال ۱۳۹۳ باز می‌گردد و حدود یک سال است که دور جدید فعالیت‌های آن با تمرکز بر محورهایی مثل مدیریت آب‌های سطحی، ممیزی آب در ساختمان و سازه‌های سبز، مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها و مطالعات علوم انسانی آب آغاز شده است.

استفاده از دانش علوم انسانی برای غلبه بر بحران آب

وی ادامه داد: یکی از رسالت‌های دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، ارائه راه‌حل برای چالش‌های موجود در جامعه است. در این رابطه، مشخصاً یکی از چالش‌های مهم استان اصفهان و صدالبته ایران، خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌باشد. این بحران باعث شده که بخش عمده‌ای از فعالیت مرکز تحقیقات مطالعات آب، بر چالش‌های این حوزه تمرکز یابد. هم‌چنین سعی کرده‌ایم که با بهره‌گیری و در نظر گرفتن مطالعات «جامعه‌شناسی آب»، علاوه‌ بر به‌کارگیری روش‌های فنی-مهندسی، از ظرفیت‌های علوم انسانی نیز برای رسیدن به راه‌حل مناسب در غلبه بر مشکلات آب استفاده کنیم.

چالش اصلی، نحوه اجرای قانون است

دانشیار گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در مورد قوانین و مقررات موجود در زمینه مدیریت و بهره‌برداری از منابع آبی گفت: قانون‌گذاری برای حوزه آب در کشور ما نسبتاً مناسب است؛ اما چالش اصلی بر سر نحوه اجرای آن‌هاست. تلاش ما در راستای این است که با انجام مطالعات و برگزاری نشست‌ها و برقراری پلی ارتباطی میان ارکان مختلف جامعه، مسئولین و مردم را به باور اجرای درست قانون و پایداری سرزمین برسانیم.

اولین دوره همایش علمی زاینده‌رود موفق بوده است

کوشافر در رابطه با دومین دوره برگزاری «همایش ملی زاینده‌رود» تصریح کرد: همایش‌های علمی یکی از حلقه‌های مهم حل مسأله هستند و پشتوانه‌ای علمی برای فرآیندهای اجرایی خواهند بود. باید توجه داشته باشیم که یک همایش به تنهایی قادر به حل مسأله نیست ولی در کنار دیگر بسته‌ها، بخشی از راهکار است. در همین چهارچوب، برگزاری اولین دوره همایش علمی زاینده‌رود به همت مرکز تحقیقات مطالعات آب موفق بوده و دبیرخانه آن هم‌چنان فعال است. امیدواریم که بتوانیم در آینده نزدیک دومین دوره همایش ملی زاینده‌رود را نیز با توجه به مسائل و شرایط روز، برگزار کنیم.

خبرنگار: امید ابراهیمی

انتهای پیام./

کد خبر: 1201413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =