معرفی تجهیزات هوشمند نانوی سلامت توسط واحد کرمان دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد واحد کرمان در نمایشگاه نانوی امسال چندین محصول از جمله ‌لباس‌های ایمنی کار، عرق‌گیرهای پیشانی کلاه ایمنی و گجت ماسک هوشمند نانو را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ به گفته رضا مهدی‌پور، رئیس شرکت «نخ نیاوران صنعت»، این شرکت عرق‌گیرهای پیشانی کلاه ایمنی را طراحی کرده است که تا ۵۰۰ برابر جذب عرق را بیشتر می‌کنند و از الیاف پنبه‌ای و مواد آنتی‌باکتریال درست شده‌اند.

بیشتر اوقات کارگران و افرادی که در حین کار کلاه ایمنی بر سر دارند، به دلیل تعریق زیاد، کلاه را از سرشان برمی‌دارند، ولی این عرق‌گیرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملا عرق را جذب می‌کنند و مانع ایجاد مشکلات پوستی می‌شوند. این پارچه عرق‌گیر در کفش، دستکش و نقاطی از بدن که تعریق زیادی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی تجهیزات هوشمند نانوی سلامت توسط واحد کرمان دانشگاه آزاد

مهدی‌پور در مورد ماسک هوشمند نانوی سلامت گفت: این ماسک چهار محفظه فیلتردار نانو دارد و مناسب برای محیط‌های صنعتی، کارخانه‌های صنعتی، معادن تونلی و زیرزمینی است. در این فضاها ۳۲ عنصر سرطان‌زا وجود دارد که این ماسک ۲۸ تای آنها را جذب می‌کند.

این ماسک همچنین مجهز به GPS و ماژول تنفسی است. ماژول تنفسی برای این است که علائم حیاتی فرد را سنجش کند و در صورت حملات یا مشکلات قلبی و تنفسی، اطلاعات را به سرور اصلی منتقل کند و هشدار دهد. GPS یا موقعیت‌یاب جهانی نیز در زمانی که معدن ریزش می‌کند یا فرد در شرایطی قرار می‌گیرد که دسترسی به راه خروج ندارد، به کار می‌آید.

محفظه ورودی این ماسک حسگری دارد که مسمومیت گازها را در اکتشافات معدنی تشخیص می‌دهد و اگر گازی در فضا وجود داشته باشد که مضر باشد، هشدار می‌دهد و فرد می‌تواند تا زمانی که راه خروج را پیدا می‌کند، چند تنفس از هوای پاک داخل محفظه ماسک بگیرد.

بیشتر بخوانید:

معرفی هیدروژل نانوکامپوزیتی کشاورزی توسط واحد لرستان دانشگاه آزاد

این گجت شامل یک ماسک است که روی دهان قرار می‌گیرد و کیسه‌ای که کاربر شبیه به کوله‌پشتی حمل می‌کند.

این گجت در جشنواره افتخارات سوئیس در سال ۲۰۲۰ مدال برنز و در جشنواره اختراعات کروواسی همان سال مدال نقره کسب کرده است. همچنین در جشنواره اختراعات سوئیس در سال جاری در بخش مهندسی مکانیک مدال نقره و جایزه ویژه طلا را گرفته است.

معرفی تجهیزات هوشمند نانوی سلامت توسط واحد کرمان دانشگاه آزاد

مهدی‌پور گفت: این گجت تائیدیه سم‌شناسی پزشک قانونی کرمان و علوم پزشکی کرمان را دریافت کرده و در مراحل پایانی ثبت اختراع است. تاکنون چندین واحد از این گجت به صورت شخصی‌سازی برای معادن گل‌گوهر ساخته شده است.

به گفته او، نمونه خارجی این گجت ماسک فقط نمونه‌ای ساده است که در زمینه جوشکاری و صنعت گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی گجت این شرکت کاربردهای بیشتری دارد.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه فقط باتری لیتیمی این گجت وارداتی است، گفت که بقیه مواد برای ساخت این محصول کاملا ایرانی هستند.

شرکت نخ نیاوران صنعت در مرکز رشد واحد کرمان دانشگاه آزاد قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =