تلاش برای بهینه‌سازی مصرف برق

محقق رشته مهندسی برق- قدرت از دانشگاه شهید باهنر کرمان در تز دکتری‌ خود روی تجارت انرژی همتا به همتا برای کاهش فشار ناشی از پیک مصرف روی شبکه بالادست تحقیق کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ تلاش برای بهینه‌سازی انرژی به ویژه انرژی برق همواره مورد تاکید محققان بوده است و بنیاد ملی علم ایران هم از طرح‌هایی در این زمینه حمایت می‌کند.

«مدل‌سازی و بهینه‌سازی اثربخشی در برنامه‌ریزی مجتمع‌های هوشمند مبتنی بر هولاکراسی انرژی همتا به همتا» عنوان رساله دکتری پیمان افضلی گروه است که با راهنمایی مسعود رشیدی نژاد و حمایت بنیاد ملی علم ایران به انجام رسانده است.

افضلی گروه با مدرک دکتری تخصصی مهندسی برق - قدرت از دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره این طرح توضیح داد: در یک شبکه هوشمند، سه نوع شرکت کننده در زنجیره انرژی به عنوان کاربر نهایی در سمت تقاضا مشاهده می‌شود که آنها در یکی از دسته‌های مصرف‌کننده، تولیدکننده یا مصرف‌کننده خودتولید که یعنی هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است؛ قرار می‌گیرند. یکی از مباحث جدید در ارتباط با مصرف‌کنندگان خودتولید، مبحث تجارت انرژی همتا به همتاست. یک شبکه با داشتن این ویژگی اجازه می‌دهد که مصرف‌کنندگان از تولیدات مصرف‌کنندگان خودتولید همسایه خود که تولید انرژی‌شان بیشتر از توان مصرفی مورد نیازشان است، استفاده کنند.

وی افزود: به ‌عبارت‌ دیگر، این مصرف‌کنندگان خودتولید می‌توانند توان اضافی خود را به مصرف‌کنندگان مجاور خود بفروشند و سود خود را افزایش دهند. لذا در یک شبکه هوشمند، به دنبال آن هستیم که در شرایط پیک بار، کمترین فشار ممکن به شبکه بالادست وارد شود. بنابراین، ایجاد یک ساختار مناسب در سمت مصرف که در آن برای همه مصرف‌کنندگان امکان مشارکت و تعامل در تبادل انرژی وجود داشته باشد، ضروری است.

این محقق و پژوهشگر اضافه کرد: تا به حال به این شکل به این مساله نگاه نشده است که در کنار مطالعات فنی و اقتصادی، به مطالعات و مدل‌سازی اجتماعی تحت یک ساختار نوآورانه به همراه معرفی مفاهیم جدید نیز پرداخته شود در حالی که اثربخشی در شبکه هوشمند را می‌توان هم در برنامه‌ریزی و هم در بهره‌برداری بررسی کرد.

بیشتر بخوانید:

طرح بهبود عملکرد شبکه توزیع برق

وی تصریح کرد: اثربخشی برای مشترکین در یک شبکه هوشمند می‌تواند به سطح فرهنگ و رفاه اجتماعی آنها نیز بستگی داشته باشد. از طرف دیگر، اثربخشی برای مشترکین به عوامل زیادی همچون اهمیت زمانی و همینطور انعطاف‌پذیری آنها به منظور روبه‌رو شدن با قطعی برق هم بستگی دارد. اهمیت زمانی یعنی اینکه در هر ساعت از شبانه‌روز چه شرایطی برای مشترکین در هنگام وقوع خاموشی برق وجود دارد.

افضلی گروه ادامه داد: در یک شبکه هوشمند، به دنبال آن هستیم که در شرایط پیک بار، کمترین فشار ممکن به شبکه بالادست وارد شود. بنابراین، ایجاد یک ساختار مناسب در سمت مصرف که در آن برای همه مصرف‌کنندگان امکان مشارکت و انگیزشی در تبادل انرژی وجود داشته باشد، ضروری است. هدف اصلی این رساله، بیشینه‌سازی اثربخشی مصرف‌کنندگان خودتولید درون یک ریزشبکه با تکیه بر دموکراسی انرژی همتا به همتا است.

او همچنین گفت: پیش از این، سه طرح پژوهشی دیگر هم در این راستا و مرتبط با این موضوع داشته‌ام و برای انجام این طرح توانستم با شرکت توزیع برق استان کرمان همکاری‌های لازم را داشته باشم اما ازآنجاکه داده‌های استفاده شده در این طرح، از مقالات بوده است، فاصله زیادی با داده‌های واقعی از یک مجتمع مسکونی دارد و اگر این امکان فراهم می‌شد که در این طرح روی داده‌های یک مجتمع مسکونی بررسی و آنالیز انجام شود، نتایج واقعی‌تر بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =