«مشق امید»؛ کلاس درس تعاملی جدید/ وعده سخنگوی دولت به دانشجویان دانشگاه آزاد

با بروز پدیده‌های نو، شیوه‌های آموزشی قدیمی دیگر پاسخگوی حل مسئله نخواهد بود. «مشق امید» به تمرینی تعاملی برای شکل‌گیری کلاس‌های درس جدید تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرمایه گذاری بر روی جوانان و دانشجویان باید به صورت یک فرهنگ در جامعه و خصوصا دانشگاه‌ها نهادیه شود. موضوعی که با مفاهیم کارآفرینی، تولید، استفاده از ظرفیت جوانان، حمایت از ایده‌ها و دانش‌های نو ظهور(دانش بنیان) درهم آمیخته است.

رویداد ملی مشق امید دو سالی است که برای حمایت، پرورش و تقویت روحیه حل مسئله در دانشجویان و با شعار « مشق امید بهترین فرصت رشد و ارتقا تشکیلاتی برای آغاز قرن جدید» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

بنظر می‌رسد با بروز پدیده‌ها و فناوری‌های پیچیده نوین همچون هوش مصنوعی که حکمرانی انسان در موضوعاتی مانند آموزش، سلامت، محیط زیست، روابط اجتماعی و … را در دنیا تکان داده، دیگر اصرار بر شیوه‌های قدیمی حل مسئله راه به جایی نخواهد برد.

محوریت آموزش در دنیای جدید به سرعت از حافظه به مهارت‌آموزی و سپس کارآفرینی درحال حرکت است. امروز دیگر نه تنها دروس نظری برای پیشرفت کافی نیست، بلکه مهارت نیز باید به کارآفرینی بیانجامد. موضوعی که در مدل فعلی دانشگاه‌های ما اجرا پذیر نیست.

«مشق امید» یکی از رویدادهایی است که می‌توان نسبت به شکل‌گیری نظام جدید آموزش که برپایه تعامل بنیان نهاده، امیدوار بود. به عبارتی دانشگاه آزاد به دنبال آن است که پیچیدگی‌های مسائل دانشگاه، جامعه و در نهایت کشور را در تعامل دانشجویان با هم و با یک استاد راهنما به حل مسئله بکشاند.

به گفته دکتر محمدمهدی طهرانچی، «مشق امید» تمرین حل مسئله و بخشی از کلاس‌ درس جدید است.

بیشتر بخوانید:

بهادری جهرمی: دانشگاه آزاد پیشگام در آموزش مهارتی است

تامین کارگاه و تجهیزات برای دانشجویان صاحب ایده

یاسین سرو اهرابی دانشجوی مقطع دکتری در رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و نفر نخست دومیت دوره رویداد مشق امید درباره میزان حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از ایده‌های دانشجویی به ایسکانیوز می‌گوید: بنده سال گذشته مقام اول کشوری را کسب کردم. حمایت‌های دانشگاه از ایده و طرح من این بود که کارگاه و آزمایشگاه در اختیارم گذاشت.

وی مطرح کرد که انتقال طرح آزمایشگاهی به صنعت مسلتزم اقدامات و فعالیت‌های خاصی است که قصد دارم با ثبت یک شرکت دانش بنیان این موضوع را محقق کنم. در این مسیر مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از من حمایت معنوی کردند.

رویداد مشق امید پلی برای ارتباط با سایر دانشجویان پژوهشگر

امید پوراحمد دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص و پیش بینی بیماری‌های قلبی بیان کرد که این رویداد یک حسن بزرگ دارد و آن این است که با طرح‌های دیگر دانشجویی آشنا شدیم و همچنین توانسیتم با دانشجویان واحدهای مختلف آشنا شده و تجربه‌هایمان را بایکدیگر به اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: البته به عقیده بنده هنوز این رویداد برای رسیدن به اهداف مطلوب، جای کار دارد. ولی پل ارتباطی مناسبی بین دانشجویان است و همچنین سکوی پرتاب بسیار مناسبی برای آنها تلقی می‌شود.

«موضوع داوری همواره در تمامی رویدادها مورد بحث و انتقاد بوده است» این باور این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است. وی بیان می‌کند که دانشجویان باید بدانند که این رویداد یک نقطه شروع است. بنابراین آشنایی با داوران و اساتید می‌تواند مسیر پیشرفت ما را تعیین کند و نه رویداد یا هر مسابقه دیگری.

پوراحمد اما درخواستی برای حمایت‌های مالی و معنوی جدی‌تری از دانشجویان برتر در دومین رویداد مشق امید داشت. وی اذعان کرد: برخی مسئولان در این باره کم‌تر توجه کردند. اگر خیلی بیشتر از این مقدار حمایت صورت گیرد، به طور قطع میزان استقبال دانشجویان برای شرکت در این رویداد هم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

انتخاب گروه داوران متناسب با موضوع ایده‌ها نیست

دومین رویداد ملی مشق امید با شعار «مشقی برای پرهیز از ساده‌انگاری در فهم و حل مسائل اجتماعی» در حالی برگزار شد که برخی از دانشجویان نسبت به موضوعاتی مانند روند داوری آثار و ایده‌ها توسط هیئت داوران و همچنین حمایت نشدن ایده‌هایشان در پسا رویداد گلایه‌هایی داشتند.

محمد جواد سروقدی دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد یکی از این دانشجویان منتقد به فرآیند داوری این رویداد است که به ایسکانیوز می‌گوید: گروه بندی و طبقه بندی داوران دقیق نبود. به عنوان مثال طرح من کیت درمان نازایی بود و باید در حوزه فنی و مهندسی داوری می‌شد؛ اما در حوزه فرهنگی و اجتماعی بررسی شد. طرح‌های مهندسی باید به محصول و طرح‌های فرهنگی به راهکار ختم شود. با توجه به اشتباه داوران، از من راهکار می‌خواستند؛ اما من محصول داشتم.

این دانشجوی معتقد است که حمایت‌ها از دانشجویان کافی نیست. وی می‌گوید: ما انتظار داریم جوایز مالی مناسبی در یک رویداد ملی به دانشجویان برتر اعطا شود.

وی با بیان اینکه هدف من تولید محصول برای دانشگاه آزاداسلامی بود، گفت: زمانی که دانشجویان در یک رویداد شرکت می‌کنند صرفا برای کسب مقام اولی نیست؛ بلکه انتظار دارند طرحی که برای آن زحمت کشیدند مورد سرمایه گذاری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن؛ مسئولان دانشگاهی باید پس از اتمام این رویداد امکاناتی مانند آزمایشگاه در اختیار این دانشجویان قرار دهند.

حضور داور شناور برای نظارت بر گروه داوری

امید طاهرنژاد مدیر آموزش و مطالعات اداره کل تشکل‌های اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در پاسخ به انتقادات دانشجویان به فرآیند داوری اظهار کرد: هیئت داوران دومین رویداد ملی مشق امید متشکل از ۴۵ نفر با تخصص‌های مختلف و از مشاغل مرتبط با طرح‌های دانشجویی بود. این افراد صرفا از دانشگاه آزاد اسلامی نبود و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نیز در این تیم حضور داشتند.

وی درباره فرآیند داوری بیان کرد: تیم دانشجویی که به سطح کشوری راه یافته است، با توجه موضوع ایده‌هایشان؛ یک هیئت ۴ نفره از داوران خروجی طرح آنان را بررسی کرده است.

طاهرنژاد در پاسخ به این پرسش که آیا ایده‌های دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف به صورت جداگانه داوری شدند یا خیر، عنوان کرد: خیر تمام دانشجویان با هم مرود ارزیابی قرار گرفتند. البته دانشجویان هر سه مقطع تحصیلی جزو نفرات برتر این رویداد قرار دارند و اینگونه نیست که حق کسی پایمال شود. ما برای حفظ حقوق دانشجویان، علاوه بر 4 داور متناسب با موضوع و حوزه، یک داور هم به عنوان ناظر یا شناور انتخاب کردیم.

وی افزود: هدف این رویداد، فرآیند حل مسئله است. بنابراین به مقطع تحصیلی خیلی ارتباطی ندارد. مثلا دانشجوی کارشناسی چارت درسی رشته دامپزشکی را مورد بازبینی قرار داد. به حدی این بازبینی جالب و دقیق صورت گرفته بود که داورانی که از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند، این چارت را برای بررسی با خود بردند.

وعده سخنگوی دولت برای اتصال ایده‌های برتر مشق امید به دستگاه‌های اجرایی

رها شدن ایده‌ها و آثار دانشجویان پس از اتمام رویداد، یکی از دغدغه‌های اصلی و گلایه‌های دانشجویان شرکت‌کننده در «مشق امید» است. در این ارتباط بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفت‌وگو با ایسکانیوز بیان کرد که من به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قول دادم که به امید خدا حلقه وصل خروجی رویداد و گروه‌های برتر با دستگاه‌های مربوط باشیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال گروهی که در حوزه کشاورزی و نحوه آبیاری ایده دارد به وزارت جهاد و کشاورزی یا وزارت نیرو وصل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =