سنجش بومی دانشگاه‌ها با مشارکت در ISC تامین می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدف از شرکت در رتبه‌بندی‌های پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) این است که دانشگاه‌ها بر اساس معیارهای بومی کشور سنجیده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارزیابی دانشگاه‌ها، اساتید و مقالات علمی هر کشور براساس شاخص‌های بومی و متناسب با زیست بوم آن کشور ضروری است.

بیشتر بخوانید:

رتبه نوآوری کشور ۳۵ پله عقب‌تر از جایگاه علمی

به همین دلیل، برخی کارشناسان معتقدند که تلاش برای حضور در ارزیابی‌های غربی با وجود این که لازم و دارای نکات مثبت فراوانی است؛ اما کافی نیست چرا که رسیدن به مرجعیت علمی نیازمند سنجش با ملاک‌های بومی است.

از سوی دیگر، دانشمندپروری که یکی از ضرورت‌های مرجعیت علمی است، باید بر اساس پاسخگویی به نیازهای ملی و منطقه‌ای انجام شود. در این راستا، شایسته است که دانشگاه‌ها و دانشمندان کشور باید بر اساس میزان توانمندی در حل مشکلات جامعه بومی ارزیابی شوند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشارکت دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی و تاثیر آن در تحقق مرجعیت علمی، اظهار کرد: دانشگاه‌های ایران علاوه بر این که در همه رتبه‌های جهانی شرکت می‌کنند، در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) هم مورد سنجش قرار می‌گیرند.

وی افزود: هدف از شرکت در رتبه‌بندی‌های پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) این است که دانشگاه‌ها بر اساس معیارهای بومی کشور سنجیده می‌شوند. ما هرگز خودتحریمی نمی‌کنیم و در این راستا، در همه رتبه‌بندی‌ها شرکت خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مفهوم مرجعیت علمی ۱۸ سال پیش از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. این مفهوم ماه گذشته هم از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفت. در این راستا، وزارت علوم درصد برنامه‌ریزی برای رسیدن کشور به مرجعیت علمی است.

کارشناسان معتقدند تحقق مرجعیت علمی برای ایران در گام نخست نیازمند ارائه تعریف دقیق از مفهوم آن است. سپس باید برنامه‌ای جزئی برای بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری طراحی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =