در حوزه دینی با شبهات میان‌رشته‌ای مواجه هستیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه گفت: شبهات امروز گاهی اعتقادی، اخلاقی، فقهی و گاهی شبهات میان‌رشته‌ای هستند که باید به‌خوبی رصد شود.

به گزارش گروه دانشگاهی ایسکانیوز، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های «دین و چالش‌های روز» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت آنلاین برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

ارتقای استادان بدون نوشتن مقاله امکانپذیر نیست/ امتیازدهی به مقالات نیازمحور

وی در ابتدای این وبینار به مظلومیت مردم غزه اشاره کرد و عامل ادامه داشتن جنایات رژیم صهیونیستی را عدم موضع‌گیری صریح و جدی برخی کشورها دانست.

دکتر خسروپناه به چالش‌های دین در زمان حاضر اشاره کرد و ادامه داد: امروزه چالش‌هایی از قبیل چالش کلامی، اعتقادی، معرفتی، اخلاقی و فقهی در ساحت دین مطرح است. علاوه بر شبهات فرازمانی و فرامکانی که از قدیم پیرامون اثبات وجود خدا یا نیاز بشر به دین مطرح بوده، امروزه شاهد شبهات جدیدی نیز در حوزه مسائل کلامی هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شبهات اعتقادی جدید را به دو دسته شبهات مدرن و شبهات سنتی تقسیم می‌کنم. شبهات سنتی عمدتاً از سوی وهابیت عربستان یا گاهی از سوی بعضی محققان مصری مطرح می‌شود که به‌طور مثال تردیدهایی را نسبت به سند کتاب «الکافی» شیخ کلینی یا اعتبار روایت آن مطرح می‌کنند.

وی به شبهات مدرن حوزه عقاید اشاره کرد و گفت: این شبهات در جهان غرب و از سوی فیلسوفان یا عالمان علوم طبیعی مثل هاوکینگ مطرح می‌شود. هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ جهان‌های موازی با طرح این نظریه که ما در عالم طبیعت یک جهان نداریم و جهان‌های موازی متعدد و فراوانی وجود دارد، درصدد تشکیک در نظام احسن خلقت بود که البته در همان غرب نیز جواب‌هایی به این اندیشه داده شده است.

خسروپناه در تشریح شبهات جدید کلامی بیان کرد: بحث تعارض علم و دین، پلورالیسم دینی، تعارض عقل و دین، و تعارض دین و اخلاق از مواردی هستند که همواره مطرح بوده و در محافل علمی و غیر علمی و بعضی رسانه‌ها نیز بدان پرداخته می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر شبهات مطروح در حوزه اخلاق تصریح کرد: بعضی از فیلسوفان اخلاق معتقد به نسبیت اخلاق هستند و معتقدند که ما هیچ ارزش ثابتی نداریم؛ وقتی اخلاق به امری نسبی تبدیل شد، دیگر نمی‌توان گفت که عدالت همیشه خوب یا ظلم همیشه بد است.

وی به مبانی اومانیسم اشاره کرد و گفت: برخی تعریف یا تفسیر خاصی را از انسان ارائه می‌دهند و غیر آن را انسان ندانسته و در نتیجه حقوق بشر را شامل آنان نمی‌دانند. عده‌ای با یک زبان بی‌ادبانه می‌گویند که اگر به اسرائیلی کشته شود، حقوق بشر باید بدان اعتراض کند، اما اگر همه فلسطینیان هم از بین بروند اهمیتی ندارد، چراکه آنان بشر محسوب نمی‌شوند تا حقوق بشر شامل حالشان گردد. بشر از دیدگاه برخی به کسانی که غربی هستند، غرب‌زده‌اند یا ذوب در تفکر اومانیستی هستند اطلاق می‌شود و غیر این موارد را شامل انسانیت و حقوق بشر نمی‌دانند.

وی در تشریح شرایط سخت امروز گفت: ما با یک جنگ شناختی و ترکیبی مواجه هستیم که از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند. در جنگ‌های نظامی از تانک و موشک استفاده می‌کنند، اما ابزار جنگ شناختی، رسانه است. در این جنگ از حوزه فیلم و سریال و رمان به چالش هوش مصنوعی رسیده‌ایم؛ هوش مصنوعی می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های زیاد در حوزه دین و تحلیل آن، شبهات جدیدی را مطرح کند که ما نیز در مقابل باید از این فناوری در جهت پاسخ به شبهات بهره ببریم.

خسروپناه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ما امروزه یک بحث چالش‌های معاصر را داریم و یک بحث ابزاری است که در ترویج این چالش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند هوش مصنوعی، پویانمایی، رمان یا موارد دیگر که در راستای از بین بردن ارزش‌ها آمده‌اند. شبهات امروز گاهی اعتقادی، اخلاقی، فقهی و گاهی شبهات میان‌رشته‌ای هستند که باید به‌خوبی رصد شوند.

این سلسله نشست‌ها از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه، با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم به صورت هفتگی و به شکل آنلاین برگزار می‌شود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1208315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =