پروانه معصومی درگذشت + سوابق

پروانه معصومی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در بیمارستانی در گیلان درگذشت،

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار یک عکس خبر از درگذشت پروانه معصومی هنرمند پیشکسوت داد.

به گفته نعیمه نظام‌دوست، پروانه معصومی چند روزی در بیمارستان به دلیل عارضه پارگی روده بستری بود و امروز بر اثر عفونت ریوی به آی سی یو منتقل شد و ساعتی پیش از دنیا رفت.

بیشتر بخوانید:

واکنش سوگل طهماسبی به درگذشت پروانه معصومی / تصویرم از او لبخندی زیباست

نعیمه نظام دوست با انتشار عکس پروانه معصومی نوشت:

باخداحافظ بانو جان مهربانم سفرتون سبز ، خانم جان بانو پروانه معصومی مهربانم ، سالهاست افتخار شاگردی شما رو داشتم ، سریال پلیس جوان و دریائی ها و ساکن کلبه چوبی که مدت دوماه در لاهیجان با هم زندگی کردیم ، کلی خاطرات زیبا ازتون به یاد دارم ، شما به شدت مهربان ولی جدی بودین ، خانم و زیبا و شریف و مقتدر و به شدت مادر بودین ، همیشه نگران نیما بودین و همیشه برای ما بهترین مادر بودین .سیدمهدی حقی مدیر برنامه هاتون و دوست خوب من دیروز بهم اطلاع داد که در بیمارستان بستری هستین ازش خواستم که تلفنی باهاتون حرف بزنم ، الان که شماره اش و دیدم فکر کردم که شما اجازه دادین باهاتون حرف بزنم ولی دریغا که عمر مجال نداد برای خداحافظی .

خداحافظ بانوی زیبا ، خدا حافظ خانم جان باتو پروانه معصومی عزیزم.

همیشه دوستتون داشتم و دارم .

سند

بیوگرافی و زندگینامه پروانه معصومی

پروانه معصومی بازیگری که در سال‌های اخیر کمتر به عنوان بازیگر در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی حضور پیدا کرد. 

چندی پیش از تهران به شمال کشور رفته بود و در آنجا زندگی می‌کرد.

سال ۱۳۲۳ در تهران به‌دنیا آمد نام او سکینه کبودر آهنگی بود. تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم "بی‌تا" نقش کوتاهی گرفت و سپس در "رگبار" بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد.

شاید اوج بازی‌های "پروانه معصومی"  در قاب تلویزیون، سال ۶۳ با "گل‌های داودی" دیده شد. سال ۶۵ نقش خاتون "ناخدا خورشید" ناصر تقوایی را ایفا کرد، نقشی که وجوه و ابعاد هنرمندی این بازیگر را بیشتر به رخ می‌کشید. سال ۶۷ درخشش دیگری از پروانه معصومی را همگان به نظاره نشستند و آن «طوبی» خسرو ملکان بود.

سند

معصومی برای نقش‌آفرینی در «گل‌های داوودی» (۱۳۶۳) جایزه بهترین بازیگر نقش اول جشنواره فیلم فجر و برای «جهیزیه‌ای برای رباب» و «شکوه زندگی» (هر دو در ۱۳۶۶) لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول را گرفت.

معصومی نخستین بار سال ۱۳۶۳ در سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی در قاب تلویزیون حاضر شد و بعدها در سریال‌هایی چون «امام علی (ع)»، «مسافر ری»، «پلیس جوان»، «یوسف پیامبر (ع)» و «مثل هیچکس» بازی کرد.

آخرین حضور پروانه معصومی در قاب تصویر سریال «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری بود که سال ۱۴۰۰ از شبکه دو پخش شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =