انتخاب موضوعات کرسی‌های آزاد اندیشی آزادانه نیست/ گاهی استاد برق داور یک کرسی فرهنگی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اعتقاد دارد که رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی اگرچه قابل تقدیر اما نقدهایی به آن وارد است؛ مثلا انتخاب موضوعات در این مسابقات آزادانه صورت نمی‌گیرد.

حجت الاسلام سیدرضا موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاداسلامی اظهار کرد: کرسی آزاد اندیشی به این معناست که فضایی فراهم شود تا دو گروه دانشجویی درباره یک موضوع خاص که اختلاف نظر دارند، گفت‌وگو و آزاداندیشی کنند. همچنین دانشجویان موافق و مخالف یک موضوع از پیش تعیین شده به بیان نظرات خود بپردازند.

وی ادامه داد: جمع شدن گروهی از دانشجویان در بخشی از محیط دانشگاه و صحبت درباره یک موضوعی که چند ماه مطالعه کرده‌اند، عالی است. البته انتقاداتی نیز به این مسابقات وارد است.

بیشتر بخوانید:

کرسی‌های آزاد اندیشی تمرین بیان مسئولانه اندیشه است

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه هم اکنون کرسی‌های آزاداندیشی به صورت واقعی در دانشگاه برگزار نمی‌شوند، گفت: دانشجویان برای انتخاب موضوعات خیلی آزادی عمل ندارند. گاهی عناوین موضوعات از طریق قرعه کشی به گروه‌ها واگذار می‌شود. به این معنا که چند گروه به صورت همزمان موافق یک موضوع مثلا حجاب هستند. در چنین حالتی معاون فرهنگی با قرعه کشی این موضوع را به یک گروه واگذار می‌کند و گروه دیگر به اجبار باید در مقام مخالف صحبت کند.

انتخاب موضوعات آزادانه نیست

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چالش انتخاب موضوع توسط دانشجویان در سه دوره گذشته رویدادملی کرسی‌های آزاداندیشی وجود داشته است و مسئولان نتوانستند این موضوع را حل کنند، گفت: این مشکل اصل آزاداندیشی را نقض می‌کند. به عنوان مثال گروهی به عنوان موافق با موضوع برجام از مراحل اولیه عبور کرده و به فینال مسابقات راه می‌یابد؛ اما در مرحله نهایی براساس قرعه باید مخالف این موضوع صحبت کنند.

وی افزود: تا زمانی که اهداف را به درستی ترسیم نکنیم، فعالیت‌هایی که برای رسیدن به این هدف انجام می‌شوند نیز به درستی ترسیم نخواهند شد. گفت‌وگوی آزاد، هدف کرسی‌های آزاداندیشی است، ولی این موضوع به درستی محقق نمی‌شود. به عنوان مثال دانشجویانی که فعالیت فوق برنامه در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و غیره ... دارند، بر اساس علاقمندی و توانمندی در این رویداد شرکت می‌کنند. با واگذاری نادرست موضوعات به دانشجویان، باعث غیر تخصصی شدن گفت‌وگوها خواهند شد.

حجت الاسلام موسوی افزود: هر تیم ۴ نفره از دانشجویان با احساس مسئولیت بالا حدود یک ماه تا یک ماه و نیم با یکدیگر مباحثه می‌کنند اما به دلیل اینکه این رویداد، مسابقه است، تیمی با نمره کمتر توسط داوران رد می‌شود. برخی از این دانشجویان ناراحت شده و با اعضای برگزار کننده، درگیر شده یا دچار تنش عصبی می‌شوند. اگر ما به دنبال برگزاری کرسی آزاداندیشی هستیم، رقابتی بودن این رویداد یک پارادوکس را ایجاد می‌کند.

داوری‌ کرسی‌های آزاداندیشی تخصصی نیست

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه به احتمال فراوان داوران متناسب با تخصص خود و موضوع کرسی آزاداندیشی انتخاب نمی‌شوند، گفت: به عنوان مثال مگر یک واحد دانشگاه آزاداسلامی چند استاد اقتصاد دارد؟ بنابراین گاهی معاون فرهنگی واحد برای حفظ ساختار داوری مجبور است به هر طریقی ۴ استاد را به عنوان داور انتخاب کند. در چنین شرایطی، کیفیت در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نباید فدای کمیت شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی داورها متناسب با تخصص خودشان انتخاب نمی‌شوند، گفت: گاهی معاون فرهنگی از سر اجبار مجبور است یک استاد مهندسی برق را برای داوری یک موضوع فرهنگی انتخاب کند. علاوه بر آن، داورها در حق برخی تیم‌ها جفا می‌کنند. به این معنا که برخی داورها به دلیل اعتقادات شخصی با منطق یک تیم موافق یا مخالف هستند. البته بارها به داوران اعلام شده که باورها و تمایلات شخصی را در موضوع داوری دخیل نکنند.

حجت الاسلام موسوی با ذکر مثالی یادآور شد: مثلا تیمی درباره برجام صحبت می‌کند. ۳ نفر از تیم ۴ نفره داوران موافق برجام و یک نفر مخالف هستند. بنابراین به طور قطع تیم مخالف برجام رای داوران را به دست نخواهد آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه شاخص‌های مشخصی برای داوری وجود دارد، گفت: برخی موضوعات ماند شیوه استدلال، منابع ارائه مطالب، نوع بیان، حفظ احترام به گروه مقابل و غیره... تعیین شده ولی بازهم اعتقادات شخصی استادان تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه داورها قابل اعتماد هستند؛ اما به هر حال امکان اشتباه هم وجود دارد، گفت: در حال حاضر ساختاری که سازمان مرکزی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی طراحی کرده در رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی اجرایی نمی‌شود.

حجت الاسلام موسوی گفت: اگر واقعا به دنبال ایجاد فضایی برای گفت‌وگو آزاد در دانشگاه هستیم نباید این رویداد به صورت مسابقه‌ای و رقابتی برگزار شود. چرا که باعث سرخوردگی برخی دانشجویان شده و دیگر آنها در چنین فضایی حاضر نمی‌شوند.

این استاد دانشگاه گفت: فضای گفتمانی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند به صورت کامل با این روش برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به دست نمی‌آید. البته این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی بسیار قابل تقدیر است ولی باید بهبود یابد.

مجری کارشناس در کرسی‌های نظریه‌پردازی، حق اظهار نظر ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خروجی کرسی‌های آزاد اندیشی منجر به تولید یک نظریه می‌شود یا خیر، گفت: خیر این اتفاق رخ نمی‌دهد. البته هدف کرسی آزاد اندیشی هم این موضوع نیست چرا که نظریه باید در کرسی نظریه پردازی تولید شود.

حجت الاسلام موسوی با تصریح بر اینکه رویداد ملی کرسی آزاداندیشی تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی دارد، گفت: در حال حاضر انگار هدف از برگزاری این کرسی‌ها، نقش بازی کردن دانشجویان و گروه‌ها با یکدیگر است. البته شاید این نقش‌ها در آینده تبدیل به واقعیت شود.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: اگر کرسی آزاداندیشی خیلی اهمیت دارد و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، باید خارج از حالت و قالب مسابقه و برد و باخت برگزار شود. همچنین برگزاری این کرسی‌ها در کل سال باید ادامه دار باشد.

وی بیان کرد: کرسی نظریه پردازی علمی_ترویجی که استادان و دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری در آن شرکت می‌کنند، در حد یک نمایش و گرفتن امتیاز است. تیم شرکت کننده در این کرسی‌ها شامل یک ارائه دهنده، ۲ تا ناقد و یک دبیر پژوهش بوده و بدون حضور سایر دانشجویان برگزار می‌شود. در حالیکه اگر موضوع نقد و مبادله نظر باشد باید جمعیتی در این جلسات حاضر باشند.

حجت الاسلام موسوی با تصریح بر اینکه در حال حاضر هدف مسئولان واحدها بیشتر کسب ۲ امتیاز فرهنگی برای ارتقا است، گفت: هم اکنون برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی در دانشگاه‌ها منجر به جریان سازی نمی‌شوند. در نتیجه فضای نقد و گفت‌وگو هم گسترش نمی‌یابد. البته این موضوع در سطح استادی، اصلا محقق نمی‌شود.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: مجری کارشناس باید در کرسی‌های نظریه‌پردازی حضور داشته باشد تا اشتباهات، سوالات و شبهات را پاسخ دهد. ولی متاسفانه مجری کارشناس در این کرسی‌ها حق دخالت و اظهار نظر ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این شرایط در حالی است که مجری کارشناس قصد دخالت و جهت‌دهی خوب یا بد به یک گروه را ندارد؛ بلکه می‌خواهد واقعیت را بیان کند؛ اما قواعد می‌گوید تو فقط مدیر هستی و نباید دخالت کنی.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =