مجله‌ربایی؛ بلای جان محققان دانشگاهی/ گوگل اسکولار قابل اعتماد نیست

مجله‌ربایی یکی از مشکلاتیست که اخیرا گریبانگیر محققان دانشگاهی شده است. این مشکل تا حدی جدی است که کارشناسان معتقدند موتورهای جستجو مانند Google Scholar قابل اعتماد نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سایت‌های جعلی مجلات علمی، مشاغل دانشگاهی را با مشکل روبرو کرده‌اند. کارشناسان معتقدند که دسترسی رایگان محققان به پایگاه‌های اطلاعات علمی مانند Web of Science و Scopus یک مزیت به حساب می‌آید؛ اما می‌تواند با خطراتی هم همراه باشد.

بیشتر بخوانید:

عینک‌های واقعیت مجازی، مهمان کلاس‌های تعاملی دانشگاه‌های جهان

توسعه فناوری‌ هوش مصنوعی و فشار مجلات دانشگاهی بر محققان برای انتشار مقاله، به مشاغل دانشگاهی آسیب می‌زند. اخیرا سایت‌هایی از نام مجلات واقعی استفاده کرده و اقدام به دریافت پول از محققان می‌کنند. با وجود پیگیری‌های محققان، هنوز راهکاری برای مقابله با این معضل ارائه نداشته است.

به عقیده برخی کارشناسان، یکی از مشکلات این است که شرکت‌های فناوری بزرگ که صاحبان پایگاه‌های اطلاعات علمی هستند، دانشگاهی نیستند.

تضعیف اعتبار نشریات دانشگاهی با مقالات جعلی

مقالات جعلی اعتماد به نشریات دانشگاهی را تضعیف می‌کند. هوش مصنوعی این مقالات را می‌نویسد در حالی که به نظر می‌رسد توسط محققان واقعی نوشته شده است. ‌همچنین گسترش مقالات جعلی و مجلات جعلی باعث می‌شود که موتورهای جستجو مانند Google Scholar غیرقابل اعتماد باشند. مقالات و مجلات جعلی به فرایندهای استخدام و ارتقا هم آسیب می‌زنند.

مجله‌ربایی یک تهدید بزرگ است. تهدیدی که علاوه بر جامعه سیستم‌های اطلاعاتی، به علم و یکپارچگی دانشگاهی هم آسیب می‌زند. مشکل دیگری که وجود دارد این است که مقالات جعلی می‌تواند تاثیر منفی بر پاسخ‌هایی که توسط ربات‌های چت هوش مصنوعی مانند ChatGPT ارائه می‌شود، داشته باشد. این موضوع منجر به موارد بیشتر از «توهم» می‌شود.

تلاش‌ها برای حذف سایت‌های مجلات جعلی از جستجوی گوگ و بینگ بی‌نتیجه ماند

سایت جعلی برخی مجلات مانند اسکوپوس و SJIS هم‌اکنون در حال کلاهبرداری هستند. برخی کارشناسان معتقدند سایت‌های اصلی این مجلات همکاری لازم برای رفع این تخلف نمی‌کنند و این به معنای مشارکت در جعل است. تلاش‌ها برای حذف سایت‌های مجلات جعلی از جستجوی گوگ و بینگ بی‌نتیجه مانده است.

کارشناسان معتقدند که نویسندگان، پژوهشگران و مجلات بی‌خبر از تقلب‌ها، تحت تاثیر مجلات جعلی قرار می‌گیرند. یکی از این تاثیرات این است که مجبور هستند برای چاپ مقالات پول پرداخت کند، در حالی که در سایت‌های اصلی، انتشار مقاله رایگان است. به علاوه، افرادی که مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند، در معرض از دست دادن شهرت و شغل خود هستند. برای مثال دانشجویی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته بود، نتوانست به مرحله بعدی حرفه خود برسد، زیرا یکی از مقالات او که در SJIS جعلی منتشر شده بود، نمی‌توانست در مجله واقعی منتشر شود یا دانشجوی دختری که علاوه بر از دست دادن پول، نتوانست به موقع فارغ‌التحصیل شود.

یکی دیگر از تخلفات مجلات جعلی، استفاده از نام نویسندگان واقعی برای مقالات جعلی است. سرقت هویت دانشمندان به بی‌اعتباری آن‌ها منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =