اعلام آخرین وضعیت هوای تهران | آلودگی هوا تا کی ادامه دارد؟

سناریوی تکراری بازگشت آلودگی به کشور توپ تقصیر در زمین پالایش و پخش به دلیل توزیع بنزین بی‌کیفیت، نیروگاه‌ها به دلیل مازوت‌سوزی و ... جابه‌جا می‌شود و کسی مسئولیت بروز این پدیده را گردن نمی‌گیرد؛ اما حقیقتا عامل اصلی آلودگی هوای تهران چیست؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ آلودگی هوای تهران همچنان معضلی جدی است که در مورد عوامل بروز آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که توزیع بنزین بی‌کیفیت و مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها از عوامل اصلی آلودگی به شمار می‌آید؛ اما برخی دیگر این موضوع را رد می‌کنند. با این حال، آنچه اهمیت دارد، سلامت شهروندان است که ضرب‌الاجل رسیدگی به این موضوع را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تشدید آلودگی هوا در ۴ شهر از روز یکشنبه تا سه‌شنبه

سازمان استاندارد کیفیت بنزین تولید داخل را تایید کرد

هر ساله با سرد شدن هوا، سناریوی تکراری بازگشت آلودگی به کشور و مخصوصا پایتخت مطرح و توپ تقصیر در زمین پالایش و پخش به دلیل توزیع بنزین بی‌کیفیت، نیروگاه‌ها به دلیل مازوت‌سوزی و ... جابه‌جا می‌شود و کسی مسئولیت بروز این پدیده را گردن نمی‌گیرد؛ اما حقیقتا عامل اصلی آلودگی هوای تهران چیست؟

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در اظهارنظری گفته بود، بنا بر گزارش کمیسیون اصل ۹۰ سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و ... مطابق استاندارد ملی نیستند؛ بنابراین، یکی از عوامل بروز آلودگی در تهران و دیگر شهرها، توزیع بنزین بی‌کیفیت است.

اما فریدون یاسمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران، در واکنش به این موضوع به تابناک گفت: بنزین توزیع شده یورو ۴ و مطابق با استانداردهای جهانی است. سازمان ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.

مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها صحت دارد؟

مازوت‎‌سوزی نیروگاه‌ها نیز به عنوان یکی از علل آلودگی مضاعف هوای تهران شناخته می‌شود که البته هر سال بر سر صحت سنجی این موضوع اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ برای نمونه، چندی پیش سوده نجفی، رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، مازوت سوزی نیروگاه‌ها را یکی از دلایل مهم آلودگی هوای پایتخت عنوان کرد، در حالی که داریوش گلعلیزاده، رییس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوای ما نیستند و هر سال زمانی که با وارونگی دما مواجه می‌شویم، شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد.اختلاف نظر در صحت‌سنجی مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها تا جایی پیش رفت که دیشب معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از یک نیروگاه واقع در کیلومتر ۷ جاده کرج - ملارد و مخازن پلمب شده مازوت آن بازدید و مازوت‌سوزی را تکذیب کردند.با این حساب می‌توان گفت، نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت‌سوزی ندارند. بنزین توزیع شده در پایتخت نیز یورو ۴ و مطابق با استانداردهای جهانی است. منشا بروز هاله بنفش رنگ روی تهران و آلودگی فعلی هوا نیز مشخص نیست و جان باختن میانگین روزانه ۴۱ نفر هم صرفا ناشی از وارونگی دما رقم خورده است!بنا بر آیین نامه فنی موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است برآورد سالیانه تخمین هزینه‌های مستقیم آلودگی هوا در خصوص بیماری‌ها و مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی هوا را به تفکیک آلاینده‌های معیار و شهرهای دارای اولویت کشور منتشر کند.در این راستا، تابستان امسال وزارت بهداشت طی گزارشی اعلام کرد در یک بازه ۵ ساله، ۷۵ هزار تن به علت آلودگی هوا فوت کرده‌اند، که طبق این آمار روزانه میانگین ۴۱ تن به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. عمده این فوتی‌ها هم به کلان‌شهرهایی به ویژه تهران تعلق داشته‌اند. نکته جالب توجه خسارت اقتصادی ناشی از مرگ‌ومیر به علت آلودگی هواست که فقط در سال ۱۴۰۰، ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =