مرجعیت ۴۰۰ دانشمند علوم انسانی ایران در پایگاه استنادی جهان اسلام

وزیر علوم از مرجعیت ۴۰۰ دانشمند علوم انسانی ایران در پایگاه استنادی جهان اسلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که ۲۰آذرماه ۱۴۰۲ در مصلی تهران برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌های ایران پیش از انقلاب فقط در دوره کارشناسی و در برخی موارد کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو داشتند. تولیدات علمی محققان ایرانی در آن زمان حدود ۵۰۰ سند بود؛ اما امروز حدود ۷۰ هزار سند علمی توسط دانشمندان ایرانی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

سلطه علم غربی، مانع تحول علوم انسانی / دانشمندان علوم انسانی به بنیادهای نظری آشنا نیستند

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی نمی‌توانستیم سیم خاردار بسازیم. پزشکان از هند و بنگلادش می‌آمدند؛ امروز این شرایط تغییر کرده است. در این نمایشگاه ۲۲۰۲ محصول جدید توسط فناوران ایران معرفی می‌شود که سطح فناوری آن بین ۴ تا ۵ است. یعنی در آستانه ورود به عرصه فناوری هستند.

زلفی گل خاطر نشان کرد: بیش از ۴۰۰ دانشمند علوم انسانی داریم که پایگاه استنادی جهان اسلام مرجع هستند. تحقیقات بین‌رشته‌ای امروز از جمله ماموریت‌های اصلی وزارت علوم است. تلاش ما این است که شخصیت علمی ایران کاریکاتوری نباشد و فقط در بخشی از علوم خلاصه نشود.

وزیر علوم تصریح کرد: برج فناوری ایران امروز در حال قد کشیدن است. معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با هدف توجه ویژه به رشد فناوری در ایران تاسیس شد. همکاری خوبی بین معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برقرار شده است.

وی تاکید کرد: ۲۰ درصد پذیرش دانشجو در آزمون سراسری بر اساس نیازها ثبت شده در سامانه نان انجام خواهد شد. بر اساس برنامه هفتم توسعه امکانات و مجوزها و اختیارات و حمایت از فناوران انجام خواهد شد. همچنین در ماده ۱۱ برنامه هفتم توسعه آمده است که اگر صنایع خصوصی با دانشگاه‌ها قرارداد داشته باشند، مبلغ قرارداد به عنوان مالیات از این شرکت‌ها پذیرفته می‌شود.

زلفی گل خاطرنشان کرد: در کشور ما حدود ۸۳ صدم درصد بودجه صرف تحقیق و توسعه می‌شود که برنامه داریم به ۲ درصد برسد. این عدد در کشورهایی مانند ترکیه بیش از یک درصد است. هدف علم و دانش ایجاد رفاه و قدرت برای جامعه است. مرجعیت بدون تولید علم محقق نمی‌شود؛ اما تولید علم باید تبدیل به مصرف علم شود. مصرف علم است که رفاه و آسایش فراهم می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی: رشد علمی مقالات به معنای رکود علمی کشور نیست

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه این مراسم اظهار کرد: یکی از شاخص‌های رشد علمی کشور در معیارهای جهانی تعداد دانشجو است. تعداد و کیفیت مقالات علمی هم یکی دیگر از شاخص‌های رشد علمی کشور است. در سال‌های اخیر که رشد علمی مقالات افرایش پیدا کرده و برخی گمان می‌کنند این معیار به معنای رکود علمی کشور است؛ اما اینگونه نیست.

وی افزود: هزینه‌های تحقیق و توسعه هم یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اندازه‌گیری رشد علمی است. آمریکا ۳.۱۲ درصد، ژاپن و آلمان ۳.۲ درصد و کره جنوبی بیش از ۴ درصد از بودجه خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند.

دهقانی خاطرنشان کرد: دانشجویان در حدود ۱۰ سال پیش ترجیح می‌دادند با چند مقاله فارغ‌التحصیل شوند؛ اما دانشجویان امروز به جای چاپ مقاله در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار می‌شوند. به نظر من اگر قانون جهش تولید اجرا شود تا ۱۰ سال آینده تاثیرات محسوس آن را خواهیم دید. 

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: ۴۰۰ درصد درخواست حمایت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه افزایش یافته است که مبلغی حدود ۳ هزار میلیارد تومان است. موافقتنامه‌ای که امروز معاونت با وزارت علوم امضا کرد، اتفاقی خوب در این مسیر خواهد بود. شیوه‌نامه قانون جهش بسیار راهگشا خواهد بود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1210414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =