گرنت اساتید در سال ۱۴۰۳ دو برابر می‌شود

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: گرنت اساتید بر اساس آیین نامه تخصیص اعتبار ویژه (گرنت) به اعضای هیئت علمی، در سال ۱۴۰۳ حدود دو برابر خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که امروز ۲۱ آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: هفته پژوهش و فناوری بهانه‌ای است تا در راستای جهاد تبیین، اتفاقات علمی کشور را تببین و شفاف کنیم.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد با اولین‌ها به نمایشگاه هفته پژوهش آمد

وی افزود: امسال با توجه به شعار سال، هفته پژوهش را پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم انتخاب کردیم.

صالحی با بیان اینکه پژوهش محدود به دانشجویان نیست، تصریح کرد: ما با همکاری آموزش و پرورش از دانش آموزان پژوهشگران هم تقدیر کردیم.

این مسئول گفت: مشارکت ایران در تولیدات علمی در حوزه‌های موضوعی مختلف در سال ۲۰۲۲ بسیار خوب بود. مثلا ما در مهندسی شیمی رتبه ۱۳ و مهندسی مواد رتبه ۱۶ را داریم.

وی بیان کرد: نشریات نمایه شده وزارت عتف از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ حدود ۱۸۰۷ بوده است.

صالحی گفت: همچنین ایران هفتمین کشور در تعداد نشریات نمایه شده در پایگاه doaj در سال ۲۰۲۳ است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر مرجعیت علمی گفت: تعداد کل مجلات نمایه شده در پایگاه علمی اسکوپوس تا ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۱ عدد بود.

وی گفت: ما به دنبال مسابقه نمایه سازی نشریات در دنیا نیستیم، بلکه می‌خواهیم تحقیقات تاثیر گذار در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

صالحی گفت: حدود ۱۱ هزار و ۲۱۲ قرارداد در ارتباط با جامعه و صنعت منعقد شده است.

معاون وزیر علوم گفت: دوره‌های مهارت افزایی در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۶۲ دوره بود. این دوره‌ها امتیازی برای دانشجویان و اساتید نداشته است و آنان با علاقه شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: امسال اخذ مجوز امریه‌های پسا دکتری در شورای عتف تصویب شد. این مجوز شامل چهار دسته بنیادی، کاربردی، فناوری و صنعتی است. مجوز ۵۰۰ هزار امریه برای دانشجویان پسادکتری صادر شده است که خبر خوب من برای دانشجویان است.

صالحی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی ظرفیت مناسبی برای رشد علمی هستند، گفت: ما به دنبال بازآفرینی انجمن‌های علمی در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌های کلان هستیم. البته من عقیده دارم ما دچار افراط در تعداد انجمن‌ها هستیم.

این مسئول گفت: استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست.

وی افزود: آیین‌نامه پایه‌های تشویقی بازنگری شد. این پایه تشویقی سال گذشته ۷ بود ولی امسال افزایش داشته است. گرنت اساتید بر اساس آیین نامه تخصیص اعتبار ویژه (گرنت) به اعضای
هیئت علمی، در سال ۱۴۰۳ حدود دو برابر خواهد شد.

صالحی گفت: براساس آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون جهش دانش بنیان، شرکت‌هایی که با دانشگاه‌ها همکاری پژوهشی دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210597

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =