موازی‌کاری وزارت علوم با سایر وزارتخانه‌ها در تاسیس پژوهشگاه‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رقابت دولت با دولت مشکل امروز ماست، یعنی وزارت علوم پژوهشگاه‌هایی را تاسیس کرده که سایر وزارتخانه‌ها نیز در آن حوزه، پژوهشگاه‌ تاسیس کرده‌ بودند. بنابراین موازی کاری رخ می‌دهد. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که امروز ۲۱ آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: من به سهم خود از تمام پژوهشگران که در تعالی و رشد کشور تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. در حال حاضر مراکز رشد، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در رشد علمی کشور نقش مهمی دارند و روسای دانشگاه‌ها در این حوزه دغدغه‌مند هستند.

بیشتر بخوانید:

گرنت اساتید در سال ۱۴۰۳ دو برابر می‌شود

حجت الاسلام خسروپناه گفت: زیر ساخت‌های پژوهشی در ۲ سال گذشته یعنی دولت سیزدهم رشد بسیار خوبی داشته است.

این مسئول تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه پژوهشی با وزارت علوم همکاری دارد. این وزارتخانه متناسب با نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف پژوهشگاه‌ تاسیس کرده است.

وی افزود: پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری چابک هستند و برای فعالیت آمادگی دارند. در نتیجه این آنها ظرفیت بسیار مناسبی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی هستند.

حجت اسلام خسروپناه گفت: وابستگی پژوهشگاه‌ها به منابع مالی دولت مناسب و درست نیست و باعث دیوان سالاری شده است. دیوان سالاری دشمن چابک سازی و فعالیت‌های نوآورانه بوده و البته این ایراد دامن دانشگاه‌ها هم گرفته است.

این مسئول گفت: فقدان شبکه پژوهشی در کشور ایراد حوزه پژوهش است. مثلا پژوهشگاه‌های حوزه علوم انسانی با سایر پژوهشگاه‌های کشور ارتباطی ندارند و با یکدیگر بیگانه هستند.

وی گفت: رقابت دولت با دولت مشکل امروز ماست، یعنی وزارت علوم پژوهشگاه‌هایی را تاسیس کرده که سایر وزارتخانه‌ها نیز در آن حوزه، پژوهشگاه‌ تاسیس کرده‌ بودند. بنابراین موازی کاری رخ می‌دهد. همچنین پیوند محکمی بین آنها نیست. در نتیجه سرمایه‌ها هدر خواهد رفت.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: حکمرانی پژوهشی در کشور باید اجرایی شود. در این راستا سهم پژوهشگاه‌ها در این حکمرانی مشخص شود. یعنی نظام مسائل را مشخص کرده و در اختیار یکدیگر قرار دهند.

رئس شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تامین نظام موضوعات برای کاربست در رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی باید وظیفه اصلی پژوهشگاه‌ها باشد.

وی ادامه داد: حکمرانی پژوهش باید با همکاری بین وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور شکل بگیرد.

حجت الاسلام خسرو پناه خاطرنشان کرد: آیین‌نامه ارتقا اساتید با تلاش وزیر علوم در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =