بیانیه ۱۵ دانشگاه فلسطینی برای آتش‌بس فوری/ قطعی برق و اینترنت دانشگاه‌ها را فلج کرده است

۱۵ دانشگاه‌ فلسطینی با صدور بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. در این بیانیه آمده است که دانشگاه‌های غزه به دلیل قطعی برق و عدم اتصال مستمر به اینترنت به طور کامل فلج شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۱۵ دانشگاه‌ فلسطینی خواستار حمایت از آتش‌بس هستند. این دانشگاه‌ها با صدور بیانیه‌ای مشترک از نهادهای دانشگاهی بین‌المللی خواستند تا خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه با تضمین سازمان ملل متحد شوند.

بیشتر بخوانید:

شهادت بیش از ۴۰۰ دانشجوی فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها

دانشگاه‌ها در این بیانیه خواستار ورود فوری مقادیر کافی از نیازهای بشردوستانه حیاتی مانند آب، غذا، سوخت و دارو به غزه شدند که به صورت عادلانه در همه نواحی نوار غزه توزیع شود. این دانشگاه‌ها از درخواست سازمان ملل برای حمایت از ۲.۳ میلیون غیرنظامی فلسطینی که در محاصره غزه به دام افتاده‌اند، حمایت کردند.

آن‌ها همچنین از نهادهای آکادمیک بین‌المللی خواستند که «مواضع روشنی در رد هرگونه پاکسازی قومی صادر کنند» و برای دستیابی به «صلح عادلانه، جامع و پایدار» تلاش کنند.

بر اساس گزارش دفتر سازمان ملل، ۷۰ درصد کشته‌شدگان عملیات نظامی اسرائیل، کودکان و زنان هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است که بمباران بی‌رویه اسرائیل به نوار غزه که ۱۶ سال گذشته را در محاصره بوده است و ممنوعیت ورود آب، غذا و دارو، باعث رنج بی‌اندازه مردم شده است. بمباران‌ها علاوه بر کشتار گسترده مردم، باعث آوارگی و قطع دسترسی کودکان و جوانان غزه از آموزش شد.

قطعنامه شورای امنیت وتو شد

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت، خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شدند که به دلیل وتوی آمریکا بی‌نتیجه ماند. آمریکا این قطعنامه را «نامتوازن» و «ساده‌انگارانه» دانست. گیلاد اردان سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت که آتش‌بس فقط با بازگشت همه گروگان‌ها نابودی حماس امکان‌پذیر است.

بیانیه دانشگاه‌های فلسطینی تاکید می‌کند که هدف قرار دادن عمدی محله‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، پناهگاه‌های سازمان ملل و دانشگاه‌ها نقض قوانین بین‌المللی است. رژیم صهیونیستی دانشگاه اسلامی غزه به همراه دانشگاه الازهر و چند دانشگاه دیگر را مورد حمله هوایی قرار داده است.

بر اساس اساسنامه رم که به جنایات جنگی مربوط می‌شود، حمله عمدی به جمعیت غیرنظامی یا اماکن غیرنظامی ممنوع بوده و همچنین حمله عمدی به ساختمان‌های آموزشی ممنوع است؛ اما رژیم صهیونیستی عضو این اساسنامه نیست.

بیانیه دانشگاه‌های فلسطینی خاطرنشان می‌کند که اکثر دانشگاه‌های فلسطینی در کرانه باختری از ۹ اکتبر به آموزش آنلاین روی آورده‌اند؛ اما همه دانشگاه‌های غزه به دلیل نداشتن برق و عدم اتصال مستمر به اینترنت به طور کامل فلج شده‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه، دانشگاه‌های اسرائیلی شریکا در نقض حقوق بشر معرفی شده و خواستار انزوای بین‌المللی این دانشگاه‌ها شده‌اند. در مقابل، انجمن روسای دانشگاه‌های اسرائیل «نگرانی عمیق» خود را نسبت به گفتمان برخاسته از دانشگاه پس از جنگ اخیر غزه اعلام کرده و گفتند؛ ما نگرانیم که دانشگاه‌ها مسئول این وضعیت شناخته شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =