ساختار فعلی علم به تغییر رادیکالی نیاز دارد/ ضرورت توجه دانشگاه‌ها به علوم و فناوری‌های نو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت توجه دانشگاه‌ها به علوم و فناوری‌های نو تاکید کرد و گفت: ساختار فعلی علم به تغییر رادیکالی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در اولین رویداد حل مسئله و همایش ملی علوم و فناوری‌های همگرا و فناوری‌های کوانتومی که ۲ دی ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: این مراسم فرصتی است که به فلسفه تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی بپردازیم. سکون در نظام خلقت وجود ندارد و همه امور در حرکت تناوبی هستند. اگر این تناوب در خلقت الهی نبود، مفهوم حساب در ذهن ما شکل نمی‌گرفت. مجردات و ریاضیات به برکت این حرکت برای ما معنادار است.

بیشتر بخوانید:

رشد ۵۰۰هزار نفری دانشجویان دانشگاه آزاد نتیجه تلاش پژوهشگران است

وی افزود: خلقت الهی الگویی است که زمستان دارد و در پی زمستان بهار می‌آید. چرخه نخست حیات آزادی عمل یا لعب و لهو است. مرحله دوم مباهات به دستاوردها و مرحله بعد افول در درون خود است. از این موضوع استفاده می‌کنم که بگویم سازمان موفق سازمانی است که پس از موفقیت دوباره با حرکت جدید برای موفقیت بعدی آماده شود. نگاه به گذشته، عملکرد صحیح، آینده نگری و جوان‌گرایی و افول سازمان در درون خود فروریختن مراحل رشد یک سازمان است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم هم با فرض ۴۰ سال نوشته شده است، مانند عمر بشر که در ۴۰ سالگی به بالندگی می‌رسد. داستان دانشگاه و خلق فناوری‌های معاصر مانند این امر است. علم جدید از زمین فلسفه و فرهنگی که در رنسانس قوام یافته بود، رویید. اروپا در آغاز تاریخ فلسفه جدید دریافته بود که می‌تواند و باید بنای علمی را بگذارد تا با آن بتوان طبیعت را مهار کرد.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: علوم پایه مولد شناخت تلقی می‌شدند. با تحولاتی که در جهان اتفاق افتاد، دانشگاه مرزها را از بین برد و بین علم و جامعه ارتباط برقرار شد. جزء انگاری طبیعت به تخصص در علم انجامید؛ اما این تفکر سه قرن بیشتر دوام نیافت. رشته‌های مهندسی و شاخه‌های اقتصاد بر همین مبنا شکل گرفتند. تصور می‌کردند نگاه تجزیه‌گرایانه به کل به فهم کل کمک خواهد کرد. فیزیک مکانیک، استاتیک و دینامیک در همین دوران ایجاد شدند.

وی تاکید کرد: تخصص گرایی در نظام آموزش عالی نهادینه شد. نظام‌واره علمی آمریکا در سایماگو علوم طبیعی را از علوم حیات جدا کرده است. علوم پایه به معنای پایه تکنولوژی معرفی شدند؛ اما غافل از این که پژوهش علمی مقدم بر تکنولوژی نیست. آنچه در غرب خلق شد یعنی تکنولوژی و علم بهم وابسته‌اند. سه گانه‌ای که در جامعه بود با سه گانه‌ای که در دانشگاه بود، بهم پیوند خورد. نوآوری در علم اثر گذاشت و علم، فناوری را خلق کرد.

طهرانچی افزود: پایان قرن بیستم فناوری اطلاعات به عنوان اولین حلقه از فرادیسیپلین‌ها پا به عرصه وجود گذاشت؛ اما خودش رشته نشد. فرادیسیپلین‌ها حلقه‌هایی است که اجزا را در کنار هم قرار می‌دهد. فناوری‌های نو شامل فناوری نانو، فناوری اطلاعات، فناوری زیستی و فناوری علوم شناختی در این دوره مطرح شد. بشر به تدریج تغییر رویه داد و مرز دانشگاه و جامعه برداشته شد.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: نگاه جدید و جلو افتادن فناوری از علم، این سوال را مطرح کرد که جامعه علمی کجاست؟ چرا آزمایشگاه فیزیک پایه امروز همان آزمایشگاه ۴۰ سال پیش است؟

وی خاطرنشان کرد: جای هیچ بحثی نیست که مهمترین خلق، انسان است. پس دانشمندان تصمیم گرفتند در علم هم به سراغ انسان‌واره‌ها بروند. امروز به جواب‌های تکنولوژیک دست یافته‌ایم که بر اساس اصول بنیادی طبیعت بنا شده است. در این جا، مرحله جدیدی رقم خواهد خورد و بزرگترین مانع دانشمندانی هستند که قصد دارند روند گذشته را ادامه دهند. ساختار فعلی علم به تغییر رادیکالی نیاز دارد. سال ۲۰۰۱، اعلام شد که تخصص‌گرایی علم را تکه تکه کرده است. از سال ۲۰۱۰ مرحله دیگری از همگرایی در آمریکا آغاز شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =