پیوند روحانی با لاریجانی و بخشی از اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد؟ / پرده‌برداری از جریان میانه‌رو در انتخابات اسفندماه

روحانی و لاریجانی از حامیان حضور در انتخابات پیش‌رو هستند و جریان های حامی آن‌ها طیفی به نام «میانه‌روها» را در ائتلاف با برخی اصلاح طلبان تشکیل داده‌اند که این جریان در سال های اخیر به تدریج جایگزین اصلاح طلبان رادیکال شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی این روزها علاوه برصف‌آرایی دو جریان سنتی موسوم به اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، شاهد پیوند برخی اصلاح‌طلبان میانه‌رو با احزاب معتدل برای کسب صندلی‌های بیشتر مجلس شورای اسلامی است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای رد صلاحیت حسن روحانی چه بود؟

اما در تب و تاب رقابت‌ها و ائتلاف‌های نیروهای سیاسی، جبهه اصلاحات که دربرگیرنده برخی از تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلبان است سرانجام با صدور بیانیه‌ای رویکردش را نسبت به انتخابات آتی اعلام کرد. این جبهه بیانیه مذکور را سند راهبرد انتخاباتی خود خوانده است. جبهه اصلاحات هر چند به صراحت انتخابات را تحریم نکرده است اما به نظر می‌آید راهبرد قطعی این جبهه عدم ارائه لیست و همچنین عدم ائتلاف با سایر احزاب است.

حال با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری در انتخابات این پرسش پیش می آید که اگر جریان جبهه اصلاحات از مشارکت بی قید و شرط در انتخابات اسفندماه سربازند؛ چه بر سر سبد رای هواداران این طیف می‌آید؟ آیا جریان‌های منتقد حاضرند بر اساس آن‌چه که رد صلاحیت گسترده می‌خوانند از صندلی‌های ولو حداقلی در مجلس دوازدهم شورای اسلامی چشم‌پوشی کنند؟ آیا جبهه اصلاحات تنها نماینده جریان منتقد در کشوراست؟

شاید پاسخ به این پرسش‌ها را بتوان در پیوند بخشی از اصلاح‌طلبان با نیروهای نزدیک به حسن روحانی و علی لاریجانی و تشکیل جبهه ای موسوم به «میانه‌روها» پیدا کرد. روحانی و لاریجانی علیرغم رد صلاحیت شدن در انتخابات خبرگان و ریاست جمهوری همچنان از حامیان حضور در انتخابات پیش‌رو هستند. حسن روحانی در جلسه دوره‌ای با وزیران و معاونانش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که ۲۹ آبان‌ ۱۴۰۲ برگزار شد، گفته بود: «اگر در مجلس شورای اسلامی بتوان ۷۰ نفر یا حتی ۵۰ نماینده داشت، از هیچ بهتر است».

میانه‌روها چه کسانی هستند؟

«میانه‌روها» نام ائتلاف سه جریان سیاسی است که بخشی از اصلاح‌طلبان، جریان اعتدالی و بخشی از اصولگرایان را در برمی‌گیرند. در سال‌های اخیر به تدریج از تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلبان به دلایل متعدد کاسته شده است و برای انتخابات مجلس نقش دو جریان دیگر پررنگ‌تر شده‌ که این دو جریان عمدتا شامل بخشی از مدیران دولت حسن روحانی و همچنین نیروهای نزدیک به علی لاریجانی ازجمله نمایندگان ادوار مجلس و همچنین طیفی از اصولگرایان معتدل هستند.

از سوی دیگر از سال ۱۳۹۸ اصلاح‌طلبان دو پاره شده‌اند، هرچند همچنان شورای «جبهه‌ی اصلاحات» وجود دارد ولی درنشست های اخیر این جریان هیچ اجماعی درباره‌ی انتخابات‌ وجود ندارد؛ سند چشم انداز مشارکت در انتخابات که با اختلافاتی در روزهای اخیر از سوی این جبهه منتشر شده هم نشان می‌دهد که اختلاف بر سر نوع مواجهه با انتخابات پیش رو، بسیار جدی است.

در همین راستا مسعود پزشکیان؛ نماینده اصلاح‌طلب مجلس که از او به عنوان یکی از سرلیست‌های میانه‌رو ها هم یاد می‌شود در واکنش به رویکرد اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات پیش رو گفته است: تعدادی از نامزدهای شاخص جریان اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام نکردند زیرا تصور آن‌ها این بود که شورای نگهبان رد صلاحیتشان می‌کند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین در واکنش به بیانیه جبهه اصلاحات نیز گفته است: جبهه اصلاحات می‌توانست انتقاد کند، اما اینکه مقام معظم رهبری بگویند شرکت کنید و این‌ها بگویند شرکت نکنید یک نوع تقابل است که کار درستی نیست.

در ادامه گفت‌وگو با جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در مواجهه با بیانیه جبهه اصلاحات و تاثیر آن بر میزان مشارکت درانتخابات را می‌خوانید:

جواد هروی با بیان این که حزب مطبوعش درباره روند رد صلاحیت‌ها در انتخابات معترض است گفت: اعتراض به روند رد صلاحیت را بارها به جهت این که دستگاه‌های نظارتی و اجرایی به بازنگری در رد صلاحیت‌ها بپردازند بیان کرده‌ایم. اعتدالیون به برخورد خیابانی و فیزیکی اصلا اعتقاد ندارد، بلکه اعتقاد به مشارکت مدنی دارند و این امر را بهترین ساختار برای دستیابی به جامعه‌ای که بتواند سلایق مختلف اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را در آن پیاده کرد، باور دارند و معتقدند منویات رهبر انقلاب مبنی بر سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت در انتخابات نباید مغفول بماند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در ادامه گفت: چیزی به نام حق وتو در انتخابات نداریم. هیچ حزبی نباید حق وتوی دیگر احزاب را داشته باشد زیرا این امر به معنی نفی وجود احزاب است. نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر اصول مردمی است، مردم دارای سلایق مختلف هستند و این سلایق در شکل احزاب متعدد تظاهر پیدا می‌کند. باید همانگونه که رهبر انقلاب هم خاطر نشان کردند زمینه برای مشارکت احزاب گوناگون فراهم شود.

هروی تصریح کرد: یکی از مهم ترین اصول سیاست داخلی و خارجی یک کشور مشارکت مردم در اصولی مانند قانون‌گذاری است و شاید مهم‌ترین مرکز ثقل این قانون‌گذاری، مجلس شورای اسلامی باشد. انتظار این است که در جامعه ما مردم که همان پابرهنگان هستند بتوانند سلایق گوناگون خود را در مجلس شورای اسلامی ببینند و این امر درپویایی سیاست خارجی نیز متبلور خواهد شد.

هروی همچنین گفت: حضور احزاب یعنی حضور چشم‌های قدرت مردمی، یعنی نمایش واقعی نه تصنعی از مردم، و آن‌ها در این راستا انتظار دارند یک رقابت واقعی را ببینند. احزاب میانه‌رو معتقدند که روش‌های مدنی برای حل بحران‌های فعلی موثر است و مردم نیز از این روش‌ها استقبال می‌کنند.

جواد هروی گفت: جبهه اصلاحات از سلایق مختلف تشکیل شده است و این که بخواهیم بگوییم همه بر سر یک مساله به تشریک مساعی دست یابند، شاید ممکن نباشد اما در این بین، گروه‌ها و احزابی از اصلاح‌طلبان و اصولگریان معتدل هستند که با یکدیگر رایزنی دارند و حداقل اگر حزب اعتدال و توسعه دچار کمبود کاندیدا شود از نمایندگان سایر احزاب معتدل برای تکمیل لیست در تهران و شهرستان‌ها بهره خواهد گرفت.

او در ادامه افزود: تصور می کنم احزاب میانه‌رو در این زمینه بسیار نقش آفرین خواهند بود. چنانچه این روزها شاهد رایزنی بسیاری از تشکل‌های صنفی مثل بازنشستگان، فرهنگیان و سندیکاها با احزاب میانه‌رو برای تشکیل فراکسیون‌هایی در مجلس هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =