توضیحاتی درباره استخدام پرستاران در سال آینده

معاون پرستاری وزارت بهداشت، پیش بینی کرد در سال آینده، اتفاقات خوبی برای گروه پرستاری رقم بخورد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عباس عبادی، روز دوشنبه در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: گروه‌های پرستاری در بخش‌های مختلف پیشگیری، درمان و توانبخشی فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید:

لزوم بازنگری تعرفه پرستاری متناسب با شرایط هر بیمارستان

وی با بیان اینکه در آموزش و جذب نیروی پرستاری تا حدودی تکالیف و وظایف به درستی در حال انجام است، افزود: از پایان سال ۹۸ با آغاز همه‌گیری کرونا تا کنون، ۴۸ درصد از مجوزهای استخدامی به پرستاری اختصاص داده شده است که البته نسبت به توسعه تخت‌های بیمارستانی، این رقم نیاز به اصلاح دارد.

عبادی ادامه داد: در مجموع در دولت سیزدهم در سه نوبت جذب گروه‌های پرستاری را داشتیم که در نوبت اول در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار نفر به کارگیری شدند. همچنین بر اساس قانون تبدیل وضعیت ایثارگران که ۶۸ هزار نفر در وزارت بهداشت به کارگیری شدند، بالغ بر ۲۰۵۰۰ نفر از پرستاران بودند. همچنین از مجموع ۲۵ هزار ظرفیت استخدامی امسال، ۵۰ درصد آن مربوط به گروه‌های پرستاری است که فرآیندهای گزینش و مصاحبه‌های فنی آن در حال اتمام است و تلاش است تا قبل از پایان سال همه این افراد به کارگیری شوند.

وی درباره نگهداشت نیروهای انسانی افزود: این موضوع از دو منظر مورد بررسی قرار گرفت که یکی مسئله معیشت و نظام پرداخت است که بیشترین موضوع و دغدغه همکاران ما و گروه‌های صنفی بر این موضوع متمرکز است و بخش دیگر نگهداشت نیروها مربوط به کرامت انسانی است که این موضوع باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه معیشت بعد از ۱۵ سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، در دولت سیزدهم و از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ رسماً تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عملیاتی شده؛ هر چند در شروع مشکلاتی را در اجرا داشتیم که عمده آن به زیرساخت‌ها مربوط بود و خوشبختانه به مرور این مشکلات رفع می‌شود. در برخی از موارد نیز همچنان نیاز به ویرایش دارد، وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که نظام پرداختی را در حوزه تعرفه اصلاحات اصلی‌تری انجام دهد.

وی افزود: به طور مثال در آغاز اجرایی شدن پرداخت تعرفه‌های خدمات پرستاری صرفاً ۱۷ بسته خدمتی در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود و خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ به ۲۷ خدمت افزایش یافته و در حال حاضر پیشنهادی که معاونت پرستاری برای حوزه تعرفه دارد ۵۰ بسته خدمتی به دبیرخانه شورای عالی بیمه پیشنهاد شده که امیدواریم در جلسات فنی و کارشناسی بتوانیم مصوبات را دریافت کنیم و به این ترتیب هم تعداد و هم تنوع بسته‌های خدمتی را خواهیم داشت.

عبادی ادامه داد: همچنین با مصوبه‌ای که اخیراً شورای عالی بیمه داشته حدود ۴۶ درصد افزایش تعرفه پزشکی را داریم که شامل علوم پرستاری نیز خواهد شد. مجموعه این اتفاقات می‌تواند در سال ۱۴۰۳ اتفاقات بهتری را رقم بزند.

وی گفت: موضوع تعرفه به طور کلی در حوزه خدمات سلامت با وجود پیشینه‌ای که بالغ بر ۳ دهه دارد، همچنان نیاز به ارتقا و ترمیم دارد. در حوزه کرامت نیروی انسانی نیز حتماً باید اقدام و کار بیشتری صورت گیرد؛ شاید یکی از دغدغه‌های بسیاری از همکاران بر این موضوع متمرکز باشد.

کد خبر ۶۰۱۵۲۱۳

کد خبر: 1218924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =