پایان روزهای اوج آلمان به عنوان یک ابرقدرت صنعتی

، با توجه به روند نزولی تولید کارخانه‌ای در آلمان از 2017، به نظر می‌رسد روزهای اوج این کشور به عنوان یک ابرقدرت صنعتی رو به پایان باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از بلومبرگ، با توجه به روند نزولی تولید کارخانه‌ای در آلمان از 2017، به نظر می‌رسد روزهای اوج این کشور به عنوان یک ابرقدرت صنعتی رو به پایان باشد. از بین رفتن رقابت پذیری آلمان، مواجهه با چالش‌های مختلف از سوی آمریکا و چین و از دست دادن گاز طبیعی ارزان قیمت روسیه، روند افول قدرت صنعتی این کشور را تسریع کرده است. تنها راه پیش روی بخش صنعت آلمان تطبیق با شرایط موجود است، اما آینده این بخش نامطمئن است.

بیشتر بخوانید:

ایران رتبه دوم میزان رشد در بین ۳۰ اقتصاد بزرگ دنیا را دارد

تعطیلی کارخانه دوسلدورف آلمان در سال گذشته میلادی نشان دهنده واقعیت دردناک پیش روی این کشور بود. این واقعیت که موقعیت این کشور به عنوان قدرت برتر صنعتی دنیا رو به پایان است. بسیاری از مقامات صنعت آلمان عقیده دارند توقف این روند نزولی تقریباً غیر ممکن است و بسیاری از چیزها باید به سرعت تغییر کنند.

زیربنای ماشین صنعت آلمان در حال سقوط است. آمریکا به تدریج اروپا را کنار گذاشته و به دنبال رقابت با متحدان خود در آن سوی اقیانوس اطلس برای سرمایه‌گذاری‌های جوی است. چین به رقیب بزرگتری تبدیل شده و دیگر خریدار سیری‌ناپذیر کالاهای آلمانی نیست. اما توقف خریدگاز طبیعی ارزان قیمت روسیه ضربه نهایی به تولید کارخانه‌ای آلمان بود.

برخی صاحبان صنعت عقیده دارند کاهش تولید کارخانه‌ای که کمتر از 20 درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد، اگر تدریجی باشد نگران کننده نیست. اما این فرایند در نهایت سرنوشت کارخانه دوسلدورف را برای بسیاری از تولیدکنندگان رقم خواهد زد.

در شرایطی که آلمان با افول بخش صنعت خود دست و پنجه نرم می‌کند، آینده آن چندان مطمئن نیست. وزیر دارایی آلمان در این ماه گفت:«ما دیگر رقابت پذیر نیستیم و چون رشدی نداریم، روز به روز فقیرتر می‌شویم».

رئیس تجارت خارجی در اتاق بازرگانی و صنعت آلمان عقیده دارد سرعت تغییرات ساختاری در این کشور خیره کننده است.

برخی از کارخانه‌های خارجی هم در آلمان در حال تعطیلی هستند یا حجم تولید خود را کاهش داده‌اند.

در برخی موارد تغییرات صنعتی تدریجی انجام می‌شود مانند کوچک کردن طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری. در موارد دیگری خطوط تولید و تعداد کارکنان کاهش پیدا می‌کنند.
آلمان هنوز تولیدکنندگان کوچک و فعال بسیاری دارد که باعث شده برخی تصور کنند صنعت‌زدایی همه جانبه چندان نزدیک نیست. اما با توقف اصطلاحات، مشخص نیست چه چیزی می‌تواند روند این افول را آهسته‌تر کند.

بحران انرژی در تابستان 2022 یکی از عوامل تسریع کننده این بحران بود. گرچه دولت آلمان توانست جلوی سرد شدن خانه‌ها و سهمیه‌بندی انرژی را بگیرد، اما قیمت‌ها نسبت به سایر اقتصادها بسیار بالا هستند. یکی از بخش‌هایی که بیشترین آسیب را از توقف واردات گاز ارزان قیمت روسیه دیده بخش شیمیایی آلمان است. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد حدود یک دهم کارخانه‌های شیمیایی آلمان به زودی فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1219761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =