افزایش قیمت نفت در پی شوک تحولات دریای سرخ

تحولات ماه‌های اخیر در دریای سرخ، باعث افزایش قیمت گریدهای نفتی آفریقایی و آمریکایی و افزایش قیمت معاملات نقدی نفت برنت شده که به منزله محدودتر شدن عرضه در بازارها است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اروپا که از زمان اعمال تحریم‌ها علیه نفت روسیه در اوایل سال میلادی گذشته، وابستگی بیشتری به واردات نفت و سوخت از خاورمیانه و آسیا پیدا کرد، اکنون به دنبال متنوع کردن منابع تامین انرژی و خرید از مناطق نزدیکتر است. اکنون، حجم زیادی از محصولات نفتی کانال سوئز را که نزدیکترین مسیر از آسیا و خاورمیانه به اروپاست، دور می‌زنند و از مسیر دماغه امید نیک در آفریقا می‌روند که بسیار طولانی‌تر بوده و باعث تاخیر در تحویل محموله‌ها و افزایش هزینه‌های کشتیرانی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت نفت سنگین ایران

در نتیجه، اروپا، نفت بیشتری از آمریکا و غرب آفریقا خریداری می‌کند. معامله‌گران به بلومبرگ گفتند: تقاضای فزاینده برای نفت آتلانتیک در اروپا، باعث افزایش قیمت گریدهای نفتی نیجریه و آمریکا شده و بهای معاملات نقدی نفت برنت را افزایش داده است.

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند کاهش ذخایر جهانی نفت در ماه میلادی جاری و آینده، از قیمت نفت پشتیبانی خواهد کرد اما مطمئن نیستند این محدودیت عرضه تا چه مدتی ادامه خواهد داشت زیرا عواملی نظیر تعمیرات بهاره پالایشگاهی، نگرانی‌ها نسبت به تقاضا و تصمیم آتی اوپک پلاس درباره تمدید فریز تولید، ممکن است توازن میان عرضه و تقاضا در بازار را دستخوش تغییر کند.

در این بین، عرضه دیزل در اروپا هم به دلیل مختل شدن کشتیرانی در مسیر دریای سرخ و ظرفیت پایین‌تر پالایش اروپا به دلیل تعطیلی و تعمیرات پالایشگاه‌های این منطقه، محدود شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نرخ پریمیوم دیزل نسبت به نفت خام، در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده و به بالاترین میزان در بیش از یک دهه گذشته برای این وقت از سال، رسیده است. قیمت دیزل در اروپا، ماه گذشته در بحبوحه محدودتر شدن عرضه به دلیل اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ، رو به افزایش گذاشت و ممکن است تاب آوری اقتصادهای اروپایی را که در ماه های اخیر، به سختی از رکود اجتناب کردند را به محک بگذارد.

در بازارهای نفت، عرضه جهانی، نشانه‌های محدودیت را نمایان کرده است زیرا مجموع صادرات در ژانویه، نسبت به دسامبر، بالاترین میزان کاهش را از اوت سال ۲۰۲۳ به این طرف داشت و همزمان، روند کاهش ذخایر جهانی نفت در خشکی هم ادامه یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =