جشنواره خوارزمی امکان حمایت از استعدادها را ندارد

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در واکنش به جاماندن صاحبان ایده و استعداد از شرکت در جشنواره خوارزمی به خاطر هزینه‌های بالای پژوهش و فعالیت‌های فناورانه، گفت: جشنواره نمی‌تواند حمایت مالی داشته باشد. چرا که ما ارزیاب هستیم ولی اگر کسی برگزیده شود، می‌توانیم گرنت اعطا کنیم یا افراد به عنوان هیئت علمی جذب کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری جشنواره خوارزمی صبح امروز با حضور رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در محل نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در پاسخ به سوال ایسکانیوز مبنی بر جاماندن صاحبان ایده و استعداد از شرکت در جشنواره خوارزمی به خاطر هزینه‌های بالای پژوهش و فعالیت‌های فناورانه، بیان کرد: جشنواره نمی‌تواند حمایت مالی داشته باشد. چرا که ما ارزیاب هستیم ولی اگر کسی برگزیده شود، می‌توانیم گرنت اعطا کنیم یا افراد به عنوان هیئت علمی جذب کنیم.

وی در ادامه این نشست گفت: آمار موسسه وابسته به دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد شاخصی تحت عنوان پیچیدگی اقتصادی را معرفی می‌کند. شاخص پیچیدگی اقتصادی بیانگر این است که علم و فناوری کشور تا چه حد در خدمت توسعه اقتصادی کشور است. تحقیقات، تکنولوژی و تجارت سه پارامتر این شاخص هستند.

زمانیان افزود: ایران رتبه ۱۵ علمی جهان را دارد؛ اما رتبه ۵۲ نوآوری را دارد. فاصله بین رتبه ایران در این دو مورد زیاد است. در مقابل ژاپن رتبه تحقیقات پایینی دارد؛ اما در فناوری رتبه بالایی دارد. این نشان می‌دهد که تحقیقات ژاپن درراستای علم نافع شکل گرفته‌اند. کره جنوبی هم شرایطی مشابه با ایران را دارد. اگر تحقیقات هدفمند نباشد و تجاری نشوند، کمکی به توسعه کشور نمی‌کنند. به همین دلیل، در جشنواره خوارزمی موضوعات فناوری روز دنیا را مورد توجه قرار دادیم.

زمانیان خاطرنشان کرد: ۸ اسفند جشنواره خوارزمی برگزار خواهد شد. ۲۳۰ مقاله از سراسر دنیا به کنگره رسیده است و در روزهای جشنواره ۱۷۶ مقاله پرزنت خواهند شد. از صنعتگران کشور و برگزیدگان دوره‌های قبلی دعوت کرده‌ایم در این جشنواره شرکت کنند. جشنواره خوارزمی امسال تعداد ۱۴۰۵ طرح به جشنواره رسید در حالی که سال گذشته حدود ۴۸۰ طرح به جشنواره ارسال شد. این اعداد نشان دهنده رشد ۱۳۰ درصدی طرح‌های ارسال شده است. تعداد طرح‌های خارجی هم ۱۰ برابر شدند. پارسال ۴۸ طرح از ۲۲ کشور خارجی و امسال ۴۸۰ طرح از ۴۸ کشور دنیا شرکت کرده اند. پارسال ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون مبلغ جایزه بود و امسال به یک میلیارد تومان رسیده است. جایزه خارجی هم به ۲۰ هزار دلار افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در رتبه‌بندی ISC رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =