سبک زندگی، ماموریت ویژه‌ دانشگاه آزاد قم/ توامندسازی اساتید علوم انسانی برای دانشگاه اسلامی ضروری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه سبک زندگی یکی از کار ویژه‌های این واحد است، گفت: در حال حاضر برخی از گروه‌های درسی ماموریت دارند که دروس را در قالب سبک زندگی به دانشجویان ارائه دهند. 

حجت الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین اقدامات برای تاسیس پردیس علوم اسلامی-انسانی در این واحد اظهار کرد: کلیات تاسیس این پردیس در کار گروه‌های ذیل معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسیده است.

وی گفت: سبک زندگی یکی از کار ویژه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم است که ذیل پردیس علوم اسلامی_انسانی قرار دارد. همچنین اسلامی شدن علوم انسانی از دیگر اولویت‌های این پردیس است.

بیشتر بخوانید:

رستمی: با تحقق سند دانشگاه اسلامی فاصله زیادی داریم

حجت الاسلام خیری با بیان اینکه قرار است که موضوعاتی مانند سبک زندگی و هوش مصنوعی (مطالعات بنیادین در هوش مصنوعی) ذیل پردیس علوم اسلامی_انسان و هنر واحد قم پیگیری شود، گفت: ما برای ساخت ساختمان‌های این پردیس اقدامات و رایزنی‌هایی از طریق فرمانداری شهرستان کهک انجام داده‌ایم تا زمین برای این پردیس اختصاص یاید. این موضوع در دست اقدام است. البته باید دید که تا چه میزان می‌توانیم به این موضوع سرعت بدهیم.

این مسئول درباه زمان افتتاح و بهره برداری پردیس علوم اسلامی-انسانی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: من نمی‌توانم در این خصوص زمان تعیین کنم. چراکه کارها و امورات اداری قابل پیش بینی نیستند. علاوه بر آن، بخشی از این کارها نیز برعهده و توان ما نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تصریح بر اینکه ما فعالیت‌های خودمان در حوزه هوش مصنوعی و سبک زندگی که باید در پردیس انجام می‌شد را پیگیری می‌کنیم، گفت: البته برای اینکه پردیس ماهیت مستقلی داشته باشد، نهایت تلاش خودمان را انجام می‌دهیم. در حال حاضر برخی از گروه‌های درسی ماموریت دارند که برخی از دروس را در قالب سبک زندگی ارائه دهند.

وی درباره فعالیت‌های هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بیان کرد: در حال حاضر کرسی‌های علمی و ترویجی و نشست‌های تخصصی در حوزه هوش مصنوعی در این واحد برگزار می‌شود. همچنین ما به صورت خاص مطالعات بنیادین را در حوزه هوش مصنوعی دنبال می‌کنیم. علاوه بر آن؛ برخی فعالیت‌های مطالعاتی، پژوهشی و برخی از دروس به سمت تبیین هوش مصنوعی در علوم انسانی اسوق داده شده تا به مروز زمان ادبیات این موضوع شکل گیرد. مثلا حقوق و هوش مصنوعی، جامعه شناسی و هوش مصنوعی، اقتصاد و هوش مصنوعی.

حجت الاسلام خیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا محتوای دروس و سرفصل‌ها در پردیس علوم اسلامی_انسانی و سبک زندگی تغییر می‌یابد یا خیر؛ گفت: ما تلاش داریم تا براساس و محدوده مقررات و ضوابط عمل کنیم چرا که اختیارات ما محدود است. همچنین در برخی از رشته‌ها می‌توانیم از ظرفیت حوزه علمیه بهره ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه بالندگی برخی دروس مرتبط با علوم انسانی، سبک زندگی و هوش مصنوعی در اولویت قرار دارند، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت قم به عنوان یک ذخیره علمی نیز در اولویت قرار دارد. به این معنا که ما پیش از اینکه به فکر، تغییر سرفصل باشیم باید استفاده از ظرفیت‌ها و اساتید و تولید منابع درسی را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: توانمند سازی اساتید و ارتقا سطح علمی آنان در حوزه علوم انسانی جزو موضوعاتی است که تصویب شده و باید منتظر ماند و دید در مرحله اجرایی، چقدر توان داریم. علاوه بر آن، واحدهای استانی، سازمان مرکزی و معاونت علوم و انسانی با ما همکاری لازم را دارند.

این مسئول با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها عنوان کرد: مسئولان زحمت‌های بسیاری برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها کشیده شده است. شکل‌گیری معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی و دادن هویت اسلامی به علوم انسانی با هدف تحقق اهداف این سند است. این موضوع نیز از چند سال گذشته و به صورت سازمان یافته در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اساس شکل‌گیری دانشکدگان این است که این ساختارها به فرآیند اسلامی سازی دانشگاه و علوم انسانی کمک کنند، گفت: چون در قم ظرفیت ویژه ای به نام حوزه علمیه وجود دارد، طبیعی است که توقع بیشتری برای این هدف وجود دارد.

حجت الاسلام گفت: البته این تلاش‌ها کافی نیست. بیشتر باید تلاش شود و از ظرفیت‌ها استفاده کرد. همچنین ساختارهای متناسبی باید ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ادامه داد: در حال حاضر اسلامی شدن دانشگاه‌ها در تمام ابعاد از جمله علوم انسانی و دانشگاه‌ تراز انقلاب یک ضرورت است. ما در ارائه نظریه‌ در علوم انسانی با رویکرد اسلامی دچار نقض هستیم و باید همه برای حل آن تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از اصول و محتوای غربی نیاز به تغییر و بازنگری دارند، خاطر نشان کرد: این موضوع در دستور جلسات دانشکدگان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی و واحد قم قرار دارد. البته ما تا حدودی که اجازه دخل و تصرف در سرفصل‌ها را داریم، این تغییرات را انجام می‌دهیم. به عقیده من علاوه بر سرفصل؛ استاد مهم است. تربیت استادی که توان واطلاعات لازم برای اسلامی شدن را داشته باشد. در این باره خیلی کمبود داریم. استادی که وارد کلاس می‌شود، بتوانند سرفصل های موجود را به خوبی انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =