تبعیض آشکار مجامع علمی بین کشورهای جنگ‌زده/ خون اوکراینی‌ها رنگین‌تر از فلسطینی‌هاست

در مقایسه با جنگ روسیه و اوکراین، بیانیه‌های محکومیت، درخواست آتش بس، وعده‌های بورسیه و کمک هزینه‌ تحصیلی برای دانشجویان و کارکنان فلسطینی بسیار اندک بوده است. این موضوع نشان‌دهنده تبعیضی آشکار بین کشورهای جنگ‌زده است. همچنین مشارکت تحقیقاتی چندانی با دانشگاه‌های فلسطین ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه الاسرا در غزه یک دهه پیش تاسیس شد؛ اما هم‌اکنون تنها چیزی که از این دانشگاه باقی مانده است، فقط صفحات وب سایت آن است. این دانشگاه پیش از شروع بمباران دارای ۳۵۰ عضو هیئت علمی و بیش از چهار هزار دانشجو بود که در رشته‌های مهندسی، حقوق، حسابداری, علوم انسانی و علوم پزشکی تحصیل می‌کردند. در بیانیه ماموریت دانشگاه آمده بود که هدف آن کمک به توسعه جامعه فلسطین از طریق تشویق تحقیقات علمی به وسیله ارائه‌های نوآورانه آموزش است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ ایراد به نظام‌نامه آموزش کشاورزی وزارت علوم/ ادغام ۶۰ درصدی رشته‌ها عقبگردی غیرعلمی است

فیلمی از تخریب دانشگاه اسرا توسط سربازان اسرائیلی ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. یکی از افسران شرکت‌کننده در تخریب دانشگاه، در توئیتر عذرخواهی کرد.

البته تخریب اسرا دور از ذهن نبود. چرا که دانشگاه اسلامی در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ و دانشکده علمی کاربردی هم در ۱۹ اکتبر بمباران شده بودند. همچنین اسرائیل در ۴ نوامبر ۲۰۲۳ دانشگاه الازهر دومین دانشگاه بزرگ غزه را بمباران کرد و سپس دانشگاه قدس در ۱۵ نوامبر تخریب شد.

از طرفی، دانشکده پزشکی دانشگاه اسلامی در ۱۰ دسامبر بمباران شد و دانشگاه الاقصی و دانشکده فنی فلسطین هم به شدت آسیب‌دیده‌اند.

زیرساخت‌های فکری و فیزیکی فلسطین زیر حملات اسرائیل

رژیم صهیونیستی صدها دانشجو و بیش از ۱۰۰ نفر از دانشگاهیان شامل دانشمندان، روسای دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی را به شهادت رسانده است. بنابراین نه تنها به زیر ساخت‌های فیزیکی آموزش عالی در نوار غزه آسیب رسانده، بلکه به زیرساخت‌های فکری هم لطمه وارد کرده است.

اسرائیل با هدف قرار دادن همه دانشگاه‌های نوار غزه عملا کل رشته‌های تحصیلی را برای آینده قابل پیش‌بینی از بین برده است. بازسازی برنامه‌های دانشگاه در رشته‌های مددکاری اجتماعی، فیزیوتراپی، پزشکی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ادبیات، حقوق و تاریخ با وجود نیاز فوری مردم به آن‌ها، سال‌ها طول خواهد کشید.

حملات متعدد به دانشگاه‌ها فقط یکی از مظاهر تخریب کامل سیستم آموزشی غزه توسط اسرائیل است. تخریبی که به ۶۲۵ هزار دانشجو و حدود ۲۳ هزار استاد لطمه زد. بر اساس آمارها، اسرائیل فقط در یک ماه گذشته ۴ هزار و ۳۲۷ دانش‌آموز و ۲۳۱ معلم و مدیر مدرسه کشته و ۸ هزار و ۱۰۹ دانش‌آموز را مجروح و ۷۵۶ معلم را مجروح کرده است.

در طول ۱۶ هفته اول جنگ، ۳۴۵ مدرسه از ۷۳۷ مدرسه غزه ویران یا آسیب دیدند و حدود ۳۰ درصد از ساختمان‌های مدارس حتی پس از اجرای آتش بس از دسترس خارج خواهند شد. در نتیجه، دانش‌آموزانی که تا چندین ماه از تحصیل محروم بوده‌اند، پس از فروکش کردن حملات نیروهای اسرائیلی، مدرسه‌ای برای بازگشت به آن نخواهند داشت.

به نظر می‌رسد اسرائیل زیرساخت‌های فکری جامعه فلسطین را به عنوان بخشی از استراتژی بلندمدت توسعه‌زدایی خود هدف قرار داده است.

تبعیض مجامع علمی بین اوکراین و فلسطین

در مقایسه با جنگ روسیه و اوکراین، بیانیه‌های محکومیت، درخواست آتش بس، وعده‌های بورسیه و کمک هزینه‌ تحصیلی برای دانشجویان و کارکنان فلسطینی بسیار اندک بوده است. این مضووع نشان‌دهنده تبعیضی آشکار بین کشورهای جنگ‌زده است. همچنین مشارکت تحقیقاتی چندانی با دانشگاه‌های فلسطین ایجاد نشده است.

کارشناسان معتقدند که باید رویکردهای دانشگاهی تغییر کرده و سکوت آن‌ها به چالش کشیده شود. دانشگاهیان باید از مراکز علمی بخواهند که بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به فلسطینی‌های غزه اختصاص دهند. همچنین باید از موقوفات دانشگاهی و صندوق‌های بازنشستگی کمک مطالبه کنیم. لازم است انجمن‌هایی علیه کشتار دانشگاهیان در فلسطین و علیه تخریب بخش آموزشی آن تشکیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =