اصول تمیز کردن آشپزخانه

بهترین راه برای شروع تمیز کردن آشپزخانه این است که با یک استراتژی وارد شوید. ناگهان تمام آشپرخانه را به هم نریزید، این‌کار می تواند احساس دلهره آور غیرقابل کنترلی ایجاد کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز آشپزخانه جایی بیش از یک مکان برای پختن وعده‌های غذایی است. آشپزخانه مرکز و قلب خانه است، جایی که اعضای خانواده بیشتر زمان خود را در آن سپری می کنند، پس باید یک منطقه تمیز، گرم و دنج باشد که بتوانید از غذاهای دوست داشتنی و صحبت با خانواده خود لذت ببرید، به همین دلیل نحوه تمیز کردن آن بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

معرفی راه‌کارهایی برای رفع بوی بد یخچال و فریزر

در اینجا ما راهنمای گام به گام برای تمیز کردن آشپزخانه به شما ارائه می‌دهیم تا به شما کمک کنیم؛ با لکه های چربی، کثیفی کابینت و میزهای لکه‌دار خداحافظی کنید. تنها چیزی که برای شروع کار به آن نیاز دارید شوینده‌های خانگی بی ضرر مانند جوش شیرین، سرکه سفید و صابون ظرفشویی است آن‌ها را فراهم کنید تا کار را شروع کنیم.

روش صحیح تمیز کردن آشپزخانه چیست؟

بهترین راه برای شروع تمیز کردن آشپزخانه این است که با یک استراتژی وارد شوید. ناگهان تمام آشپرخانه را به هم نریزید، این‌کار می تواند احساس دلهره آور غیرقابل کنترلی ایجاد کند. پس ابتدا برنامه منظمی ترسیم کنید. ابتدا به مناطقی که بیشتر از آن استفاده می‌کنید مانند؛ اجاق گاز، هود، زیر سینک و... فکر کنید و به سرعت تمیز کردن آن‌ها آغاز کنید.

برای نظافت آشپزخانه از چه وسایل نظافتی باید استفاده کرد؟

به طور معمول، یک پارچه مرطوب با یک پاک کننده یا آب صابون آلودگی‌ها را از بین می‌برد اما ممکن است بخواهید روی پاک کننده‌های تخصصی‌تری برای میزهای کوارتز، میزهای مرمری و فولاد ضد زنگ سرمایه گذاری کنید.

مراقب سفید کننده‌ها و آمونیاک باشید، زیرا این مواد شیمیایی می توانند به مواد مختلف از جمله سنگ مرمر آسیب برسانند. مراقب سفید کننده‌ها و آمونیاک باشید، زیرا این مواد شیمیایی می توانند به مواد مختلف از جمله سنگ مرمر آسیب برسانند. برای بقایای مواد غذایی سفت شد، جوش شیرین را با صابون مخلوط کرده و بدین صورت تمیز کنید.

شما باید مراقب محصولاتی که در آشپزخانه استفاده می کنید، به خصوص سطوحی که در آن وعده های غذایی خود را آماده می‌کنید، باشید. آنها باید تمیز باشند، اما در عین حال، از محصولاتی که برای غذای شما مضر است، استفاده نکنید. اغلب تنها چیزی که نیاز دارید آب صابون و یک پارچه میکروفیبر برای شروع تمیز کردن آشپزخانه است.

راهنمای گام به گام تمیز کردن آشپزخانه بدین صورت است:

مرحله ۱: با ذهنی آرام تمیز کاری را شروع کنید

اولین قدم برای تمیز کردن آشپزخانه این است که ذهنیت خود را آماده کنید. آشپرخانه با احساس ترین بخش خانه است که تمیز کردن آن از سایر جاها سخت‌تر است اما شما باید این را از ذهن خود پاک کنید. ابتدا یک موسیقی خوب بگذارید و خود را در ذهنیتی قرار دهید که این کار را به راحتی انجام خواهید داد.

مرحله ۲: برای هر چیزی که کنار گذاشته شده، مکانی را تمیز کنید یا جایی پیدا کنید

آشپزخانه خود را شلوغ نکنید. هرچه در اطرافتان شلوغی کمتری داشته باشید، نظافت شما مؤثرتر خواهد بود. ظروف کثیف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و به هم ریختگی میز را پاک کنید.

ظروف آشپزی را مرتب کنید، شیشه های خالی را دور بیندازید یا بازیافت کنید، رول دستمال کاغذی را جایگزین کنید، پارچه ظرف شسته شده و حوله آشپزخانه را بیرون بیاورید و صابون دستشویی را دوباره روی سینک آشپزخانه پر کنید. هنگامی که اقلام غیر ضروری را حذف کردید، حال می توانید دور ریختنی ها را ببینید. باید این تفکر را داشته باشید که هر چیزی جایی دارد و اگر جایی نداشته باشد، به سطل زباله می‌رود.

باید این تفکر را داشته باشید که هر چیزی جایی دارد و اگر جایی نداشته باشد، به سطل زباله می‌رود.

مرحله ۳: هر چیزی را که باید خیس بخورد بیرون بکشید

یک پاکسازی عمیق مستلزم آینده نگری است پس ابتدا قفسه‌های فر، گریل‌های فلزی، و فیلترهای دریچه هوا را بیرون بکشید و در حین تمیز کردن سایر قسمت‌های آشپزخانه آنها را در سینک خیس کنید. این کار هر گونه زباله یا رسوب را نرم کرده و شستشوی آن را آسان می‌کند.

مرحله ۴: هر مکانی که نیاز به تمیز کردن دارد را به صورت نقطه‌ای آزمایش کنید

برای تمیز کردن سطوح مختلف برای اولین بار، یک نقطه کوچک را در جایی که دید کمتری دارد انتخاب کنید و مواد شوینده مختلف تمیز کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس دوباره بررسی کنید که آیا لک شده یا علامتی ایجاد کرده است.

مرحله ۵: تمیزکاری را از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید

تمیز کردن همیشه باید از بالا به پایین باشد. این استراتژی حین تمیز کردن آشپزخانه تضمین می‌کند که نگران کثیف‌تر شدن دوباره فضاهای تمیز شده نباشید. همه چیز را از کابینت‌های خود بیرون بیاورید و قفسه های داخلی را با محلول تمیزکننده ملایم یا آب گرم صابون پاک کنید. به یاد داشته باشید که قبل از گذاشتن ظروف، اجازه دهید آسترهای قفسه‌تان کاملاً خشک شوند.

چنانچه کابینت‌های آشپزخانه شما به سقف نمی رسند، احتمالا گرد و غبار در بالای آنها جمع شده است. تمیزکردن دستگیره‌هایی را که مستعد اثر انگشت هستند را فراموش نکنید. چنانچه کابینت‌های آشپزخانه شما به سقف نمی رسند، احتمالا گرد و غبار در بالای آنها جمع شده است. گردگیری و تمیز کردن آنجا و لامپ‌ها را در برنامه خود قرار دهید.

مرحله ۶: با قرار دادن وسایل در جای خود، آشپرخانه را سازماندهی کنید

پس از خشک شدن قفسه‌ها، می توانید ظروف را در کابینت آشپزخانه قرار دهید. به جای اینکه فقط سعی کنید هر چیز را در جای خود قرار دهید، سعی کنید ظروف لب‌پر، ترک‌خورده و بلا استفاده را دور بیاندازید و مطمئن شوید که ظروف را به شیوه‌ای سازماندهی شده کرده‌اید که نامنظم نیست.

مرحله ۷: فر و اجاق گاز را تمیز کنید

فر و اجاق‌ گاز بزرگترین چالش در تمیز کردن آشپزخانه هستند، بنابراین بهتر است در همان ابتدا این چالش را طی کنید. برای تمیز کردن اجاق گاز نیز باید با دقت عمل کنید. مشعل‌ها را خاموش کنید و دکمه‌ها و دستگیره‌ها را بررسی کنید.

شما باید محصولات تمیز کننده اجاق گاز را عاقلانه انتخاب کنید، زیرا بسته به سطحی که دارید، می‌توانید آسیب جدی به سطوح گار خود وارد کنید. همیشه از پارچه‌های نرم استفاده کنید و به آرامی حرکت کنید زیرا هر چیزی که ساینده باشد، حتی با یک اسکراب نرم، می تواند سطح گاز را خراش دهد. از بین بردن یک خراش از سطح زیبای فولاد ضد زنگ یا یکی از آن سطوح الکتریکی واقعاً سخت است.

مرحله ۸: ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

اگر زمان آخرین باری که ماشین ظرفشویی خود را تمیز کرده‌اید را فراموش کردید، به احتمال زیاد زمان تمیزکردن آن فرا رسیده است. چرخه‌های بهداشتی که در ماشین‌های ظرفشویی امروزی وجود دارد، معمولاً بسیار عالی هستند.

با این حال، باید سینی های ظروف را بیرون بکشید تا تمیزی عمیق تری داشته باشید. تخلیه ماشین ظرفشویی نیز اغلب از روی آن رد می شود اما باید تمیز شود. استفاده از نمک و اجتناب از آب خیلی تند برای کمک به هرگونه کدر شدن مهم است.

مرحله ۹: مایکروویو را تمیز کنید

برای تمیز کردن مایکروویو، سینی چرخشی را که در قسمت پایینی آن قرار دارد، بیرون کشیده و هرگونه کثیفی و مواد غذایی را از کف و دیواره‌های آن پاک کنید. مطمئن شوید که درب مایکروویو را از داخل و خارج پاک کرده‌اید.

مراقب محصولاتی که برای پاک‌کردن ماکروویو استفاده می‌کنید باشید، زیرا ممکن است منجر به انفجار شود. از یک سفید کننده قوی که از خود گار متصاعد نمی‌کند، استفاده کنید.

مرحله ۱۰: یخچال خود را عمیقا تمیز کنید

یخچال اغلب عنصر اصلی آشپزخانه است و تمیزی داخل و خارج آن بسیار مهم است. ابتدا بهتر است یخچال خود را خاموش کنید سپس قفسه‌ها را عمیقا پاک کنید و قبل از اینکه مواد غذا را سر جای خود برگردانید، همه قفسه‌ها و طبقات درب را بشویید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود. سپس بخش بیرونی و درب یخچال خود را ضد عفونی کنید. از قرار دادن مواد غذایی که استفاده نمی‌کنید و فقط در یخچال انبار کرده‌اید، خودداری کنید.

مرحله ۱۱: پس از تمیز کردن وسایل بزرگ، نوبت وسایل کوچکتر می‌رسد

پس از تمیز کردن وسایل بزرگتر خود، به سراغ وسایل کوچکتر آشپزخانه مانند توستر بروید. کشوی خرده نان را خالی کنید، آن را از همه طرف با یک پارچه مرطوب پاک کنید و از مسواک برای نقاطی که به سختی قابل دسترس هستند استفاده کنید.

قهوه سازها می‌توانند منبع سرریز مواد غذایی باشند. مطمئن شوید که این وسایل خود را یه خوبی تمیز کرده و زیر آنها را را نیز دستما کشیده‌اید.

مرحله ۱۲: وسایل خیس خورده را بشویید

اکنون زمان شستن ظروف خیس خورده است. یک سیم ظرفشویی بردارید و کثیفی‌های خیس خورده را بشویید، برای تمیز کردن بهتر میتوانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید استفاده کنید. هنگامی که سینک خالی شد، آن را یک بار دیگر بشویید تا تمیز و درخشان شود. اطمینان حاصل کنید که شیر آب و دستگیره ها را نیز تمیز کرده‌اید.

مرحله ۱۳: لوازم نادیده آشپزخانه را تمیز کنید

این مرحله مهم اما اغلب فراموش می‌شود. لوازم جانبی نادیده آشپزخانه مانند فیلتر ماشین ظرفشویی، داخل سطل زباله و... را تمیز کنید. بسیاری از مردم لوازم تمیز کردن خود را زیر سینک آشپزخانه خود نگه می‌دارند با این حال، این نقطه اغلب در طول تمیز کردن فراموش می‌شود. بهتر است تمام محصولات را بیرون آورده و داخل کابینت را به خوبی تمیز کنید و پس از خشک شدن وسایل را سر جای خود قرار دهید.

مرحله ۱۴: سطوح پر تردد را پاک کنید

دستگیره‌ها بخش مهمی از نظافت عمیق در آشپزخانه هستند.

به دستگیره‌هایی فکر کنید که هر روز آنها را لمس می کنید، مانند دسته یخچال، مایکروویو و کشوها. این‌هاچیزی هستند که همه افراد خانواده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین حتما باید با یک محلول ضدعفونی کننده تمیز شوند.

مرحله ۱۵: میز اپن خود را تمیز کنید

اکنون که بقیه آشپزخانه خود را تمیز کرده اید، احتمالاً پیشخوان اپن شما بیشتر از زمانی که شروع به کار کرده‌اید، با خرده ریزه‌ها پوشیده شده است. تمیز کردن آنها یکی از حیاتی ترین و رضایت بخش ترین مراحل تمیز کردن آشپزخانه است. چن

با این حال، انواع مختلفی از کانترها وجود دارد، بنابراین مهسطح روی آن با سنگ پوشیده شده است، در انتخاب نوع شوینده بسیار دقت کنید.

مرحله ۱۶: تمیزکاری آشپزخانه را با شستن کف تمام کنید

کف آشپزخانه را جارو بکشید و تمیز کنید تا خرده‌ها، گرد و غبار و سایر چیزهایی که ریخته اید پاک شود. برای جمع شدن کثیفی در گوشه و کنارها، ممکن است لازم باشد چهار دست و پا بنشینید و زیر کابینت را نگاه کنید. برای تمیز کردن عمیق دوغاب از بخارشوی استفاده کنید.

تمیزکردن سرانگشتی یک بار در ماه برنامه تمیز کردن آشپزخانه را آسان می‌کند. با این حال، چنانچه آشپرخانه خود را هر روز تمیز می‌کنید، می‌توانید تا شش هفته بین پاکسازی‌های عمیق فاصله بیاندازید.

اکنون که سخت کار کرده اید تا یک آشپزخانه بی عیب را برای خود تامین کنید، وقت آن است که از فضا لذت ببرید. یک چای دم کنید و در آشپزخانه تمیز خود بنوشید و از بوی تمیزی لذت ببرید.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1224390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =