به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سومین نشست شورای عالی سیاستگذاری علوم انسانی اسلامی حوزههای علمیه کشور با حضور حضرت آیت الله علیرضا اعرافی رئیس شورای عالی سیاستگذاری ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی و مدیر حوزه های علمیه، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان به منظور بررسی موانع پیش روی تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی برگزار شد.
آیتالله اعرافی تأکید کرد: بازسازی زیرساختهای علوم انسانی در حوزه علوم اسلامی
آیت الله اعرافی رئیس شورای عالی سیاستگذاری ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی و مدیر حوزههای علمیه در این نشست گفت: هدف اصلی این ستاد، هماهنگی نهادهای علوم انسانی اسلامی و همراهی آنها با دستگاهها و بخشهای رسمی ضروری است.
وی بر لزوم توجه به واقعیتها و نیازهای موجود تأکید کرد و افزود: انتخابهای ما باید به گونهای باشد که بتواند مشکلات نظام حکمرانی را حل کند و گرهای را باز کند. نگاه امامین انقلاب به عنوان ملاک اصلی مورد توجه قرار دارد و مطابق با اندیشههای بزرگانی مانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، علامه مصباح، شهید صدر و آیتالله جوادی آملی باشد.
آیت الله اعرافی با تأکید بر شناسایی درست مسائل و بازسازی زیرساخت های علوم انسانی در حوزه علوم اسلامی اظهار کرد: ایجاد تحول در پایه علم فقه باید به گونهای باشد که توانایی پاسخ به پرسشهای جدید را داشته باشد. همچنین باید به سمت نظریه سازی و نظام سازی حرکت کنیم.
به گفته وی در زمینه هوش مصنوعی و علوم انسانی اقداماتی خوبی صورت گرفته است که میتوان به فعالیتهای مرکز تحقیقاتی نور اشاره کرد.
طهرانچی: سبک زندگی مردم متاثر از وضعیت جدید فناوریهای نوین و هوشمند است
همچنین دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست به تعارض میان گزارههای حکمرانی جمهوری اسلامی مبتنی بر نظریههای بنیادی مردمسالاری دینی و گزارههای ناشی از باورهای مردم به لحاظ سبک زندگی اشاره کرد و گفت: در صورت حل نشدن این تعارض، فاصلهای بین مردم و حاکمیت ایجاد خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای حل این تعارض پیشنهاد کرد که این ستاد باید بر تولید نظریههای مبنایی تمرکز کند تا این گزارهها به سمت همگرایی سوق داده شوند. لذا اولویتهای ستاد آن مواردی است که سبک زندگی مردم را متأثر میکند و آنها را در مقابل گزارههای حاکمیت قرار میدهد.
وی سبک زندگی مردم را متاثر از وضعیت جدید فناوریهای نوین و هوشمند دانست و گفت: این فناوریهای هوشمند چیزی است که رئیس جمهور جدید آمریکا میخواهد از طریق آن نظام سلطه را بازیابی و تحقق بیشتری ببخشد. لذا به صورت آیندهنگر باید علاوه بر تمرکز روی گزارههای اجتماعی سبک زندگی، بر تاثیر گزارههای حاصل از این فناوریها و ارتباطات هوش مصنوعی روی سبک زندگی تمرکز کرد.
سیمایی: علوم انسانی به صورت مستمر نیازمند تحول است
حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه این نشست گفت: علوم انسانی به صورت مستمر نیازمند تحول است و این در حالی است که جوامع علمی ما ایستا هستند.
وی تحول علوم انسانی در کشور را به سه معنای کارآمدی، اسلامیسازی و بومیسازی تعریف کرد و افزود: قطعاً باید به سمت علوم انسانی به معنای بومی یا اسلامی برویم. علوم انسانی اسلامی زمانی جامعه را اقناع میکند که کارآمد باشد.
سیمایی با تأکید بر ضرورت توجه به کارآمدی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: علوم انسانی به لحاظ قلمرو قابلیت طرح در سطح جهانی را خواهد داشت.
حجتالاسلام و المسلمین عاملی: علوم انسانی باید توانایی حل مشکلات ایران اسلامی را داشته باشد
حجتالاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در این نشست گفت: برای مشخص شدن وضعیت کنونی علوم انسانی، ساماندهی و آمایش رشتهها در کشور نیاز است. دادههای ما در خصوص رشتهها مخدوش است، لذا شورا دنبال انجام چنین طرحی است. این اقدام میتواند منجر به توقف برخی رشتهها، تعدیل تعداد دانشجویان رشتههای خاص و تأسیس رشتههای جدید شود.
وی با تطبیق معنایی بومیسازی و اسلامیسازی در تحول علوم انسانی، بومیسازی را به عنوان یکی از اقداماتی که میتواند اسلامیسازی علوم انسانی را تسریع کند، مطرح کرد و گفت: علوم انسانی باید توانایی حل مشکلات ایران اسلامی را داشته باشد.
عاملی به ارائه طرحهای دیگر در دست شورا پرداخت و گفت: در حال حاضر بازنگری، اصلاح و تکمیل آییننامه ارتقاء اساتید بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است. این آییننامه سه بخش دارد که یک بخش آن مختص علوم انسانی و اجتماعی و هنر، بخش دیگر آن مربوط به بهداشت و درمان و بخش سوم آن مربوط به سایر علوم است که در حال بازنگری و اصلاح و تکمیل آن در شورای تحول هستیم.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به روزرسانی سند نقشه جامع علمی کشور در دست شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است که از مجموع ۱۳ راهبرد، ۱۰ راهبرد آن مختص علوم انسانی و اجتماعی و هنر و هر کدام یک راهبرد مربوط به بهداشت و درمان، علوم پایه و فنی و مهندسی است. همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال تدوین سند تحول علوم انسانی، اجتماعی و هنر است تا این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عاملی با ارزشمند شمردن اقدامات شورای سیاست گذاری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه افزود: این اقدامات مورد استفاده و استقبال شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است؛ لذا میتوان از توان و ظرفیت ستاد در مدیریت و تحقق رشتههای علوم انسانی، اصلاح و تکمیل آیین نامه ارتقاء اساتید، سند تحول علوم انسانی و به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور استفاده کرد.
حداد عادل: تحول در علوم انسانی بدون همکاری حوزه و دانشگاه امکانپذیر نیست
غلامعلی حداد عادل رئیس سابق شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در ادامه این نشست با بیان اینکه علوم انسانی از بارزترین مصادیق شعار وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: تحول در علوم انسانی بدون همکاری این دو نهاد علمی امکانپذیر نیست. باید از مجموعه توان حوزوی برای ایجاد ساختاری برای اتصال دانشگاه به حوزه علمیه و تألیف کتاب مناسب دانشگاه با عنوان انسانشناسی اسلامی استفاده شود.
حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر لزوم ارتباط دانشگاههای علوم اجتماعی با فقه معاصر حوزه علمیه تأکید کرد و افزود: باید برنامهریزی دقیقی برای این ارتباط صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: نگاه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به حوزه علمیه نباید صرفاً استفاده و بهره بردن باشد، بلکه باید این گونه باشد که حوزه علمیه در علوم انسانی موضوعیت دارد و فرصت مستقل در نقشآفرینی در علوم انسانی داده شود.
محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامعه امام حسین (ع) همچنین در این نشست با بیان اینکه برای تحقق تمدن نوین اسلامی به طراحی نظامات انقلابی مبتنی بر اسلام ناب و تربیت کارگزاران انقلابی نیازمند هستیم، گفت: تربیت کارگزاران انقلابی را باید از مدرسه و دانشگاه شروع کنیم تا دچار مشکلات جدی نشویم.
همچنین، وی بر لزوم توجه به حوزه هوش مصنوعی و علوم انسانی تأکید کرد.
حجتالاسلام و المسلمین محسن جهانگیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این نشست عدم حمایت مالی از پژوهشگران و عمیق نبودن پژوهشها را دو مشکل اصلی در علوم انسانی عنوان کرد و گفت: با آمدن هوش مصنوعی، مشکل نبود عمق در پژوهشها متأسفانه گستردهتر شده است.
در ابتدای این جلسه حمید بالایی به نمایندگی از دبیرخانه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه در تهران به ارائه گزارشی از اقدامات ستاد با محوریت مراکز و نهادهای عضو که در سطح ملی در حال انجام است، پرداخت و گفت: تدوین نقشهراه تحول علوم انسانی در ۹ راهبرد کلان، ۴۷ اقدام کلان و ۱۸۷ ریزاقدام به همراه سند پشتیبان آن، تدوین برشهای سالانه اقدام سند نقشهراه تحول علوم انسانی، تدوین درختواره رشتههای علوم انسانی اسلامی در 430 رشته و گرایش، تدوین ۳۲۶ درسنامه برای مواد درسی مصوب رشتههای علوم انسانی اسلامی توسط اساتید دانشگاههای سراسری از جمله تهران، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد و... ، حمایت از حدود ۵۰۰ طرح و کتاب پژوهشی از بین حدود ۴۰۰ هزار طرح و کتاب در عرصه علوم انسانی اسلامی، تعریف پروژهها و تحقیقات مسئلهمحور در علوم انسانی اسلامی و واگذاری آن به دانشجویان و فارغالتحصیلان ارشد و دکتری در دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، بهشتی و...، راهاندازی ۱۰ کتابخانه علوم انسانی اسلامی در سراسر کشور، تهیه سامانه مشترک پایاننامههای مسئلهمحور علوم انسانی اسلامی، راهاندازی کرسیهای درس خارج مسئلهمحور در عرصه علوم انسانی اسلامی و... از جمله این اقدامات است.
انتهای پیام/
نظر شما