سهیل موفق کارگردان فیلم کفایت مذاکرات در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درخصوص نقش کمدی در گیشه سینما گفت: در دورانی ما دچار رکودی در سینمای اجتماعی شدیم و یکی از دلایلی که به این شرایط دامن زد، کرونا بود. همه جا تعطیل شد، مردم مدام در قرنطینه بودند و حالشان خوب نبود.
وی افزود: در چنین شرایطی فیلمهای کمی ساخته میشد و سینمای اجتماعی ما دچار اتفاقاتی شده بود که تعداد فیلمنامههای بیپروا، صاحب تفکر و اندیشه و عمیقی که مخاطب سینمارو ما دوست داشت ببیند، کم شد. در چنین شرایطی اقبال به ژانر کمدی بیشتر شد.
موفق توضیح داد: ژانر کمدی هم نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا با اقبال مواجه میشود. فروش بالای کمدی در ایران از این جهت است که مخاطب عام یعنی خانوادهها فیلمها را میبینند و راضی از سینما بیرون میآیند. مخاطب راضی هم پیش دیگران برای فیلم تبلیغ میکند.
وی ادامه داد: من فیلمهای مختلفی ساختهام و واکنشهای مختلفی از سوی مردم گرفتهام. راه من راه مردم است. فیلم باید محتوایی داشته باشد که چیزی به مخاطب اضافه کند و جای تفکر برای او بگذارد.
موفق توضیح داد: کفایت مذاکرات درباره پدیدهای اجتماعی بود و تلنگری به مخاطب میزد. فیلنامه این کار مودب و مبتنی بر طنز موقعیت بود.
وی افزود: در تولید آثارم هم محتوا برایم ارزشمند است و هم سرگرمکننده بودن اثر، چراکه فیلم سرگرمکننده بیمحتوا ارزشی ندارد. ما باید فیلمی بسازیم که مخاطب را به تفکر وادار کند و در عین حال از پولی که داده راضی بوده و حس خوبی داشته باشد.
موفق که سالها تجربه در حوزه سینمای کودک دارد، در این خصوص توضیح داد: سینمای کودک ما از ریل طبیعی خارج شده است و سرمایهگذار بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه ندارد. من هم دیگر نمیتوانم سرمایهگذار را قانع کنم؛ چراکه در ادامه مسیر تبلیغات به خوبی پیش نمیرود.
وی افزود: من فیلم بسیار خوبی به نام نوروز ساختم اما وقتی در شهرستانها از مردم میپرسیدم، حتی اسم فیلم را هم نشنیده بودند. چون فیلم پرهزینهای بود و با حمایت بخش خصوصی ساخته شده بود اما دیگر پولی برای تبلیغات نداشتیم. هیچ بخش و ارگانی هم از ما حمایت نکرد. درحالی که فیلم ستارههای زیادی با فیلمنامه خوب داشت.
موفق با اشاره به اینکه فیلمهای سفارشی به سینما آسیب زدهاند، عنوان کرد: فیلمهایی که افراد در اتاق بسته مینشینند و درباره فیلم تصمیم میگیرند، بدون اینکه مخاطبشناسی داشته باشند، به سینما آسیب میزند. چند درصد آدمها مخاطب این فیلمها هستند؟ این فیلمها با هزینههای هنگفت و از پول بیتالمال ساخته میشوند و در اکران شکست میخورند.
وی ادامه داد: چنین فیلمهایی پول دارند و تبلیغات گسترده میکنند اما وقتی مخاطب فیلم را میبیند، دلسرد میشود. در بعضی از موارد هم برای تبلیغات مینویسند که بلیتها به طور کامل فروش رفته است. مثلا نوروز برای اکران فیلمی رفتم که در سایت همه بلیتها فروش رفته بود اما وقتی وارد سایت شدم، فیلم با سه نفر اکران شد.
موفق توضیح داد: انگشت اتهام سمت کسی نمیگیرم و تنها میگویم که نباید خودمحور و تکصدا باشیم. ما باید همه سلایق ۸۵ میلیون نفر را در نظر بگیریم. البته من به گروه جدید مستقر در وزارت ارشاد امید دارم.
انتهای پیام/
نظر شما